[Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 28 p 35

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 28 p 35

Beste studenten, docenten

Aangezien we enkel de oplossingen hebben zonder uitwerkingen heb je niet veel greep hoe je sommige oefeningen moet uitwerken.

Oefening 28

========

De slinger van een klok heeft een periode van 2.00 s op een plaats met valversnelling 9.81 m/s².

Als het touw 1.00 m langer gemaakt wordt, zal de klok dan voor of achterlopen e, hoeveel per dag?

Mijn oplossing is:

T = 2 * PI * SQR(l / g) ==> l = g * (T / 2 * PI)² = 9.81 m/s² * (2s / 2 * PI)²

l = 0.99m

T' = 2 * PI * SQR((1m + 0.99m) / 9.81 m/s² = 1.40s

Het antwoord moet zijn 43.5 s loopt hij achteruit

Wat doe ik hier fout en hoe haal ik uit die formule de valversnelling g uit deze formule?

Kan iemand mij hier op de juiste weg helpen en ook met de uitwerking is voor mijn herexamen van fysica

Hartelijk dank

Steven

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 28 p 35

De lengte van het oorspronkelijke touw heb je correct uit gerekend, je maakt echter een fout, waar weet ik niet, in het berekenen van de nieuwe periode.
\(T' = 2 \pi \cdot \sqrt{\frac{1+0.99}{9.81}} = 2.83s\)
De periode stijgt dus, dat wil zeggen dat hij er LANGER over doet om een slingerbeweging te maken. De klok zal dus achter lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 28 p 35

waarom moet die valversnelling g eruit gehaald worden? :roll: Het kán wel omdat je twee klokken vergelijkt, die allebei dezelfde g ondergaan, dus als je de twee T's op elkaar deelt om een verhouding te krijgen moet g eruit vallen. Maar ik zie het nut niet. :P
\(T=2\pi\cdot \sqrt{\frac{l}{g}}\Longrightarrow T^2=4\pi^2\cdot\frac{l}{g}\Longrightarrow l= \frac{T^2\cdot g}{4\pi^2}= \frac{4\cdot 9,81}{4\cdot 9,8696}=0,994 m \)
daar zit dus de fout niet.<
\(T=2\pi\cdot \sqrt{\frac{l}{g}}\Longrightarrow T=2\pi\cdot \sqrt{\frac{1,994}{9,81}}= 6,2832 \cdot 0,451 = 2,833 s \)
Als het touw 1.00 m langer gemaakt wordt, zal de klok dan voor of achterlopen, en hoeveel per dag?
Hoeveel periodes maakt de eerste klok door in 24 uur?

Hoeveel periodes haalt de tweede klok slechts?

dus hoeveel loopt de tweede klok dan achter? (antwoord moet ongeveer een uurtje of 7 zijn schat ik)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 28 p 35

Hallo

Hoe kom je dat die klok ca 7 uur achter of voorloopt?

en hoe haal ik die g eruit van de formule van de wiskundige slinger?. Bij mij lukt het niet

Met vriendelijke groeten

Steven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 28 p 35

die klok met lange slinger doet 2,833 s over een periode.

Dat geeft een x aantal periodes in 24 uur.

De klok is ontworpen voor periodes van 2,0 s.

Hoeveel seconden zijn er dan volgens die lange klok verstreken in die 24 uur?

Hoeveel uur is dat?
en hoe haal ik die g eruit van de formule van de wiskundige slinger?. Bij mij lukt het niet
Ik heb nog steeds geen idee waarom die g er persé uit moet. Dat is toch een andere opgave?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 28 p 35

[quote='Stefke31' date='31 July 2006, 15:05' post='204976']

Beste studenten, docenten

Beste Stef,

als ik dat zo hier eens bekijk, en even de eenheden die jij opgeeft wijzig, zal de opgave idd kloppen als je de volgende gegevens toepast:

de periode blijft 2sec

de valversnelling blijft ook 9,81m/s²

we maken het touw niet 1,00m langer maar 1,00mm langer (lees 1 millimeter)

Als je dan eerste de lengte berekent (die correct is volgens u berekening), maar nu 3 cijfers na de komma neemt kom je uit op 0,994 meter.

als er nu 1 millimeter bijkomt is dit 0.995 m!!!!!

Werk met deze gegevens eens en je zal zien dat de slinger idd 43.5s achteruitloopt.

Groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 28 p 35

Vomme schreef:Werk met deze gegevens eens en je zal zien dat de slinger idd 43.5s achteruitloopt.

Groeten
Kan een klok achteruit lopen???

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Natuurkunde] Harmonische trillingen Oefening 28 p 35

@Vomme: dit topic stamt uit 2006, ik denk niet dat Stef nog op uitleg wacht.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer