[natuurkunde] Harmonische trillingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[natuurkunde] Harmonische trillingen

Vraag 5

=====

Een massa m, die aan een veer hangt trilt met een periode T. Hoe verandert die periode als men de massa 4 maal zo zwaar maakt en de veer 3 maal zo ver uit haar evenwichttoestand haalt?

a) 2x groter

b) 6x groter

c) 4/3 x groter

d) 2/3 x groter

Mijn keuze is : a

Vraag 6

=====

Een slinger met een massa m en lengte l heeft een slingerperiode T. Als men de slinger 3 maal zwaarder maakt en 3 maal korter, dan zal de periode

a) niet veranderen

b) 3 maal groter worden

c) SQR(3) / 3 x groter worden

d) SQR(3) maal groter worden

Mijn keuze : a

Vraag 13

======

De formule voor de periode van een klok is : T = 2 * PI * SQR(L/g).

Welke invloed heeft een temperatuursdaling op de werking van deze klok en verklaar dit met een formule hoe je daaraan komt?

Mijn keuze is : de klok loopt voor maar waarom ????

Zijn mijn oplossingen wat juist opgelost ?

Met vriendelijke groeten

Steven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] Harmonische trillingen

Multiple-gok vragen invullen kunnen we allemaal.. :wink: Je hoeft niet de zaak met volledige berekeningen hier neer te kalken, maar ik ben wel benieuwd naar de redeneringen achter je keuzes. Dan hoeven wij jouw redeneringen maar te checken, ipv dat we de opgaven zelf helemaal moeten gaan maken. Nog belangrijker voor jou is dat we je denkfouten zien en die kunnen corrigeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [natuurkunde] Harmonische trillingen

Multiple-gok vragen invullen kunnen we allemaal.. :wink: Je hoeft niet de zaak met volledige berekeningen hier neer te kalken, maar ik ben wel benieuwd naar de redeneringen achter je keuzes. Dan hoeven wij jouw redeneringen maar te checken, ipv dat we de opgaven zelf helemaal moeten gaan maken. Nog belangrijker voor jou is dat we je denkfouten zien en die kunnen corrigeren.


Idd, stefke 1 hint: Bij meerkeuzevragen van dit soort moet je je 1 ding realiseren, ze zijn gemaakt om 'verwarring' te zaaien. Bekijk even je formule voor de periode van een slinger en bekijk dan welke info je krijgt en probeer deze info in je formule te verwerken. Wat ik hier bij jou zie is dat je gewoon een paar getallen ziet staan en die samenvoegt zonder er over na te denken :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: [natuurkunde] Harmonische trillingen

Vraag:6 = een mathematische slinger.

Dit is een slinger met puntmassa m , scharnierend om een punt O en opgehangen aan een massaloos koord met lengte l .

De trillingstijd heb je al genoemd: T = 2 x pi x Wortel ( l/g )

De trillingstijd is dus onafhankelijk van de massa , maar wel afhankelijk van de lengte l van het koord.

T(oud) = 2 x pi x Wortel ( l / g )

Als je het koord 3 keer zo klein maakt:

T( nieuw) = 2 x pi x Wortel ( 1/3 x l / g )

T(nieuw) = Wortel ( 1/3 ) x T (oud)

Wortel ( 1/3 ) = 1/3 x Wortel (3)

Dus: Antwoord c

De rest moet je zelf proberen.

Vraag: 13

De meeste dingen krimpen als ze kouder worden.

Wat zal er met de lengte van het koord gebeuren als het koord kouder wordt ?

Reageer