Springen naar inhoud

Differentiaalpomp *schets erbij*

• Log in om te kunnen reageren

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 09:02

Ha mensen,
voor school moet ik een verslagje schrijven over o.a. de differentiaalpomp. Het ding is met een principeschets en een paar regels tekst gegeven in een van mijn boeken.
De werking en zijn karakterestieken zijn mij duidelijk, maar ik kan maar niet vinden waar deze pompen worden toegepast. Daarbij kan ik geen grote voordelen bedenken; waarom je juist voor deze constructie zou kiezen.
Hij heeft volgens mij nouwelijks voordelen op 'gewone' enkel- of dubbelwerkende plunjerpompen..
- Het zou een poor-man's dubbelwerkende plunjerpomp kunnen zijn omdat het ding 2 kleppen minder heeft. Maar scheelt dat zo veel geld? Daarbij halveert de opbrengst als je het vergelijkt met een 'gewone' dubbelwerkende plunjerpomp met dezelfde afmetingen.
- Ook geeft hij een constantere opbrengst (minder hoge drukpieken in je systeem).. maar dat is volgens mij niet waarom je deze pomp zou kiezen.
- Dezelfde inbouwruimte als een dubbelwerkende plunjerpomp.

Ik heb ge-gooogle't tot ik een ons woog en niemand in mijn omgeving (zelfs mijn docent) kan mij verder helpen.

Weet iemand meer over deze pompen?

--> Waar past men deze pompen toe?
--> Wat is hét voordeel van zo'n pomp?

Vast bedankt!
Martin
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 19:41

Geef eerst eens de schets en de bijbehorende tekst uit je boek.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 19:13

http://www.geocities...afilp/Pomp2.bmp
Dat is het ding.

De vorige paragraaf ging over de dubbelwerkende plunjerpomp (elke kamer een set kleppen, een eigen aanzuig- en afvoerleiding en een zuig- en pers windketel).

Wat betreft de beschrijving in het boek:
Het boek beschrijft de werking "Als de plunjer naar links (..)" etc.. dat is verder duidelijk.
Als laatste staat er:
"Plunjer- en zuigerpompen bebruiken we veel als:
- brandstofpomp bij dieselmotoren (plunjer)
- chemicalien-doseerpomp (plunjer)
- drinkwaterpomp (plunjer en zuiger)
- stoomketel-voedingspomp (zuiger)
- grondbemalingspomp (zuiger)"

--> De laatste 2 vallen weg want dat zijn zuigerpompen.
--> De eerste valt weg want die pomp ken ik en dat is geen differentiaalpomp.

--> De 2e (doseerpomp) zou het kunnen zijn want met de krukhoek/met een stappenmotor is het verplaatste volume goed te controleren. Ook zou het de 3e kunnen zijn (drinkwaterpomp).

--
Het voordeel van een differentiaalpomp zoals door mijn boek beschreven is dat hij een gelijkmatiger opbrengst heeft dan zijn broertje; de dubbelwerkende plunjerpomp (dpp). Een differentiaalpomp verpompt per omwenteling van de krukas (twee slagen van de plunjer) één slagvolume, terwijl een dpp per omwenteling van de krukas (twee slagen van de plunjer) twee slagvolumes verpompt.

Ik kan geen bedrijven vinden die een dergelijke pomp verkopen, noch een website waar iets over deze pomp staat beschreven. Google, wikipedia.. k heb ze allemaal gehad.

Ik hoop dat iemand hier wat in ziet.
Vast bedankt voor de moeite!
Martin
-Calvin-

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2004 - 19:00

Ik heb gekeken onder differential piston pumps maar geen van de ingangen in google leidde mij tot een pomp van het type dat jij beschrijft.
Het enige voordeel dat ik me voor kan stellen van een dergelijke pom pis dat hij een veel regelmatiger opbrengst heeft dan een enkelwerkende of een dubbelwerkende pomp.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2004 - 22:02

Bert, bedankt voor je reactie en google'n!
De gelijkmatiger opbrengst heb ik als grootste voordeel in mn verslagje verwerkt.. verder kan ik er ook niets mee.

Ik heb het er inmiddels weer met mijn docent over gehad en hij zegt dat ik het er maar bij moet laten. Toch wil ik het eigenlijk wel weten nu...
Raar dat het in het boek staat als niemand er iets over weet.

Bedankt,
Martin
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures