Virtuele harde schijf als wisselbestand onder Windows

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 35

Virtuele harde schijf als wisselbestand onder Windows

Mischien bestaat dit idee al, zoniet, zou mooi zijn als dit idee dan ook werkt, zodat je een supersnelle computer creeërd die foutloos blijft presteren.

We weten allemaal dat wanneer het geheugen van de computer vol geraakt, deze dan gebruik gaat maken van een wisselbestand. En deze word altijd mede mogelijk gemaakt door middel van een harde schijf. Alleen voor zover ik weet, zijn dat solide harde schijven, gedefragmenteerd...

Maar je kunt ook een virtuele harde schijf maken van het aantal geheugen wat je in je computer hebt zitten. Minimaal 4096 MB RAM moet dan hebben, die deel je door de helft doormiddel van een opstart-sequence die een harde schijf simuleerd. Deze word nadat je de computer hebt uitgezet, meteen geleegd, het bestaat niet meer. Een RAMdisk dacht ik dat het zo heet...

Maar deze virtuele harde schijf is wel de allersnelste! Geen gedoe met defragmentatie, want zodra ie bestaat is ie helemaal schoon en klaar voor gebruik.

Als je het zodanig kunt instellen dat wanneer je computer opstart, het wisselbestand word aangemaakt op deze nieuwe "harde schijf", dan heb je toch een onfeilbare hoeveelheid aan extra geheugen? Of zie ik nu iets niet?

Help me even met dit idee?

Mvg,

Vantazzy
A Man's Experience Does Never Exceeds It's Expectations

Ik kom uit een tijd waar het spelletje PONG nog moest worden uitgevonden...

Berichten: 582

Re: Virtuele harde schijf als wisselbestand onder Windows

Dat wisselbestand heeft windows nodig als er te weinig (ram) geheugen aanwezig is.

Dus, je neemt (ram) geheugen weg en maakt daar een geheugen voor wisselbestanden van. Daardoor zal windows eerder gebruik maken van een wisselbestand.

Ik denk dat op deze manier het paard achter de wagen staat.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Virtuele harde schijf als wisselbestand onder Windows

Vantazzy schreef:We weten allemaal dat wanneer het geheugen van de computer vol geraakt, deze dan gebruik gaat maken van een wisselbestand.  

(...)

dan heb je toch een onfeilbare hoeveelheid aan extra geheugen? Of zie ik nu iets niet?
Kun je eens uitleggen waar je dat extra geheugen vandaan haalt?

Stel dat je inderdaad 4 GB geheugen hebt. Wat zou beter zijn:
  • 4GB ram, en daarnaast een wisselbestand van 4GB dat gebruikt wordt als die 4GB ram vol zit
  • 2GB ram, en daarnaast een wisselbestand van 2GB dat gebruikt wordt als die 2GB ram vol zit, maar dit wisselbestand is wel supersnel omdat het stiekem ook ram is
  • 4 GB ram en helemaal geen wisselbestand
:roll:

Bij optie 1 kan in totaal 8 GB in gebruik zijn, bij 2 en 3 in totaal 4 GB. Volgens mij is jouw truuk in alle opzichting nadeliger :P

Overigens kan een 'echt' wisselbestand ook een dynamische grootte hebben, dus hoe meer geheugen je nodig hebt hoe groter hij dat bestand maakt (totdat zelfs je harddisk vol raakt). Ik geloof zelfs dat dat standaard is, doe ik echter nooit. Door je wisselbestand een vaste grootte te geven, wordt dit éénmalig aangemaakt en fragmenteert het nooit. Overigens is fragmentatie niet de reden dat een wisselbestand zoveel langzamer is dan echt geheugen of een wisselbestand in een ramdisk, maar gewoon het feit dat een harddisk veel langzamer is dan ram. Dus (de)fragmentatie gaat niet veel schelen.

Met een wisselbestand met vaste grootte is het trouwens wel aan te raden om hem dan ook meteen voldoende groot te maken, bijvoorbeeld evenveel of 2x zoveel als je hoeveelheid ram.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 35

Re: Virtuele harde schijf als wisselbestand onder Windows

Ja oke, heb ondertussen nog wat onderzoek gepleegd en de ramdisk kun je beter toepassen voor internet.

Al je cookies en tijdelijke bestanden worden daarnaartoe geplaatst op een supersnelle wijze waardoor surfen op het internet van een leien dakje gaat.

En bij het uitzetten van je computer zijn al die bestanden weer verdwenen.

En wat dacht je van dit idee:

Tijdens het opstarten, word Windows gekopieerd uit een image op zo'n ramdrive en werkt vanaf daar. Alles werkt supersnel (denk ik dan)

Zet je de PC uit, word windows weer verwijderd.

Dit garandeerd dat je Windows nimmer een foutmelding zal geven of het ineens niet meer doet.

Enige nadeel: Je kunt nix meer erbij installeren, dus wanneer je Windows helemaal up to date is, dan pas een image maken.

Als dit geen optie is, dan geef ik dit project op en gebruik de ramdrive enkel voor internetgebruik.

Mvg,

Vantazzy
A Man's Experience Does Never Exceeds It's Expectations

Ik kom uit een tijd waar het spelletje PONG nog moest worden uitgevonden...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Virtuele harde schijf als wisselbestand onder Windows

Vantazzy schreef:Al je cookies en tijdelijke bestanden worden daarnaartoe geplaatst op een supersnelle wijze waardoor surfen op het internet van een leien dakje gaat.  

En bij het uitzetten van je computer zijn al die bestanden weer verdwenen.
Cookies zijn gemiddeld zo'n 100 bytes. Windows kan er op z'n minst duizenden van een normale harddisk laden in de tijd dat jij met je ogen knippert, dus het snelheidsverschil hiervan is voor surfen op internet echt totaal verwaarloosbaar.

En tijdelijke bestanden wil je juist niet iedere keer weggooien als je je computer herstart, het hele idee van de internet cache is juist dat je de volgende keer dat je een page bezoekt hij allerlei content (plaatjes e.d.) niet nog een keer hoeft te downloaden.

Het snelheidsverschil tussen opnieuw moeten downloaden of uit een lokale cache halen is nog veel groter dan tussen inladen vanaf een virtuele ramdisk of een echte harddisk.
Tijdens het opstarten, word Windows gekopieerd uit een image op zo'n ramdrive en werkt vanaf daar. Alles werkt supersnel (denk ik dan)
Dan moet heel windows dus bij het opstarten in z'n geheel van een harddisk worden gelezen. Dat is véél meer (en duurt dus veel langer) dan alleen de delen inlezen die hij nodig heeft om op te starten, en tijdens het werken de delen erbij laden die hij op dat moment nodig heeft. Het meeste leest windows sowieso hooguit één keer (daarna staat het namelijk in het geheugen) dus dit plan kost een hoop extra opstarttijd, en je bespaart er waarschijnlijk niet eens mee.
Zet je de PC uit, word windows weer verwijderd.  

Dit garandeerd dat je Windows nimmer een foutmelding zal geven of het ineens niet meer doet.
99% van de foutmeldingen in windows komen niet door foute installatie van windows zelf, maar door crappy software.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 35

Re: Virtuele harde schijf als wisselbestand onder Windows

Hehehe,

U heeft helemaal gelijk! Nee dan is Ramdisk een achterhaald iets... Zou wel mooi zijn geweest als het daadwerkelijk had gefunctioneerd.

Ik probeer altijd mijn computers sneller te laten werken zonder dat ik er extra geheugen in hoef te pluggen.

Het is me wel eens gelukt een P2-266 mhz met slechts 131 mb Ram zodanig te configureren dat ie sneller was in al zijn toepassingen dan de 1ghz met 512 mb Ram... Maar hoe ik dat voor elkaar heb gekregen... Mijn geheugen is niet meer wat het geweest is... :roll:

Maar toch bedankt voor Uw uitleg en kennis, ben er heel erg dankbaar voor!

Mvg,

Vantazzy
A Man's Experience Does Never Exceeds It's Expectations

Ik kom uit een tijd waar het spelletje PONG nog moest worden uitgevonden...

Berichten: 582

Re: Virtuele harde schijf als wisselbestand onder Windows

Toch hardstikke leuk, experimenteren.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 35

Re: Virtuele harde schijf als wisselbestand onder Windows

Door je ideeën uit te voeren kun je tot grote ontdekkingen stuiten... Da's het mooie ervan...
A Man's Experience Does Never Exceeds It's Expectations

Ik kom uit een tijd waar het spelletje PONG nog moest worden uitgevonden...

Reageer