[Natuurkunde] Oefening 14, 15 en 16 Golven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[Natuurkunde] Oefening 14, 15 en 16 Golven

Beste studenten, docenten

Deze oefeningen mag je rekenen tot de moeilijkste oefeningen daarom krijg ik bepaalde niet opgelost dus weet niet hoe je eraan moet beginnen.

Oefening 14

========

In een gespannen veer met vast uiteinde verwekt men longitudinale golven door middel van een motor met een frequentie van 250 Hz. De afstand tussen twee opeenvolgende knopen is 5cm.

Gevraagd:

=======

a) Bereken de golflengte ?

b) de voortplantingssnelheid van de golven in de veer ?

c) de toestand in een punt gelegen op 12.5cm en op 25cm van het vast uiteinde ?

Oplossing

======

a) L = landa / 2 ==> landa = 2 * l = 0.05m * 2 = 0.1m

b) f = v / 2 * L ==> v = 2 * L * f = 2 * 0.05m * 250Hz = 25m/s

c) krijg ik niet opgelost?

Oefening 15

========

Een touw van 3.00m lang is aan het ene uiteinde vastgemaakt terwijl het ander uiteinde over de excentriek van de as van een motor wordt gelegd.

De voortplantingsnelheid van de opgewekte golven is 300 m/s.

Gevraagd:

=======

a) Bereken de frequentie opdat men één buik zou bekomen en twee knopen

b) Bereken de frequentie opdat men twee buiken zou bekomen en twee knopen, aan elk uiteinde één.

c) Bereken de frequentie opdat men drie buiken zou bekomen en twee knopen, aan elk uiteinde één

Oplossing

======

Geen idee hoe je daaraan moet beginnen?

Kan je oplossing a gegeven dan zullen de andere oplossingen zeker dezelfde werkwijze te volgen worden, als ik een voorbeeld zie dan ga ik het snappen in die oefening.

Met vriendelijke groeten

Steven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Oefening 14, 15 en 16 Golven

Oefening 14  

========  

c) de toestand in een punt gelegen op 12.5cm en op 25cm van het vast uiteinde ?  

c) krijg ik niet opgelost?
Teken eens zo'n golfje op een kladpapier? Neem maar een amplitude. Doet er niet toe welke.
Oefening 15  

========  

Een touw van 3.00m lang is aan het ene uiteinde vastgemaakt terwijl het ander uiteinde over de excentriek van de as van een motor wordt gelegd.  

De voortplantingsnelheid van de opgewekte golven is 300 m/s.  

Gevraagd:  

=======  

a) Bereken de frequentie opdat men één buik zou bekomen en twee knopen  

b) Bereken de frequentie opdat men twee buiken zou bekomen en twee knopen, aan elk uiteinde één.  

c) Bereken de frequentie opdat men drie buiken zou bekomen en twee knopen, aan elk uiteinde één  

Oplossing  

======  

Geen idee hoe je daaraan moet beginnen?
tekenen :roll: dan zie je het vanzelf.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Natuurkunde] Oefening 14, 15 en 16 Golven

c) de toestand in een punt gelegen op 12.5cm en op 25cm van het vast uiteinde ?
Zoals Jan zei, teken het eens, het zijn getallen die allemaal op "speciale" plekken van de golf wijzen. In het gegeven schreef je al zelf dat er een knoop om de 5cm is, wat zal er dan op 25cm zijn? en wat op 12.5?
a) Bereken de frequentie opdat men één buik zou bekomen en twee knopen.
\(f=\frac{v}{\lambda}\)
Een buik en twee knopen, dat is een halve golflengte: dus de hele lengte van het touw maal 2 is een hele golflengte:
\(\lambda = 6.00m\)
De golfsnelheid is al gegeven: 300m/s

Je hebt lambda, je hebt de snelheid => frequentie.

Doe jij nu de andere.

Reageer