Springen naar inhoud

Laser afstands meter (niet standaard)

• Log in om te kunnen reageren

Breen

Breen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 12:20

Na lang zoeken heb ik besloten om hier een vraag te posten.
Ik ben op zoek naar een laser, die mij (zoals de werking van een optische muis) per tijdseenheid kan vertellen hoeveel afstand er onder de laser is gepasseerd.
Heeft iemand hier al ooit van gehoord?

Bedankt,
Breens Jan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 14:48

Ik weet dat er in de landbouw veel gebruik van gemaakt wordt op bijvoorbeeld oogst- en/of plantmachines ed. (Alhoewel, misschien was het een radar, en geen laser. Kun je dat ook niet gebruiken?)

Magnetoow

Magnetoow

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 16:49

In de bouwmarkt kun je ook eenvoudige laser kopen die afstandsmetingen doet. Ik weet niet in welke frequentie je dit wilt opmeten, maar als het slechts incidenteel is en niet over honderden meters, kun je deze eventueel ook gebruiken. Just an idea...

Geef anders een voorbeeld waarvoor je deze wilt gebruiken??

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 18:15

Dus je gaat het ding onder je auto hangen, naar de grond gemikt, en dan wil je weten hoe veel asfalt er per minuut (ofzo) onder je auto doorschiet?
Waarom een laser? Waarom zou je zoiets met een laser kunnen meten?

Kun je je toepassing noemen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 18:18

Na lang zoeken heb ik besloten om hier een vraag te posten.
Ik ben op zoek naar een laser, die mij (zoals de werking van een optische muis) per tijdseenheid kan vertellen hoeveel afstand er onder de laser is gepasseerd.  
Heeft iemand hier al ooit van gehoord?

Bedankt,
Breens Jan

Optische muis gebruikt geen laser, maar een LED, en wordt tevens indirect gebruikt voor de meting.

zie: http://computer.hows...question631.htm
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Breen

Breen

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2004 - 22:37

Dus je gaat het ding onder je auto hangen, naar de grond gemikt, en dan wil je weten hoe veel asfalt er per minuut (ofzo) onder je auto doorschiet?
Waarom een laser? Waarom zou je zoiets met een laser kunnen meten?

Kun je je toepassing noemen?

Inderdaad, Ik heb een meting (nauwkeurig op 1 meter minimum) nodig van de afstand die onder mij door voorbijgaat. Deze meting heb ik nodig om te weten hoeveel afstand ik rijd. Ik rijd namelijk mee in een rittensport club (Rally ritten met de nadruk op navigatie en trage gemiddelde snelheden) en wil de aankoop van een dure tripmaster (500) vermijden. Daarom dacht ik zelfs iets te construeren.

Bedankt

• Gast

Geplaatst op 27 oktober 2004 - 18:41

Een optische muis werkt inderdaad niet met laser, maar met een LED. Eigenlijk is een optische muis een camera (met maar een paar beeldpunten). De LED zorgt ervoor dat de 'camera' iets ziet. Aan de hand van hoe het beeld dat de muis 'ziet' verschuift berekent de computer vervolgens de afgelegde afstand.

Dit principe kan je natuurlijk ook in een auto toepassen, maar ik ben bang dat je dan meer dan Euro 500,-- kwijt bent...

Ik heb wel eens gezien dat ze voor bepaalde tests een fietswiel naast de auto monteerden. In combinatie met een fietscomputer levert dat vrij nauwkeurige resultaten op. Misschien een tip...

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2004 - 09:19

Aanvullinkje: Er bestaan wel degelijk optische muizen met Laser.

• Gast

Geplaatst op 04 november 2004 - 09:22

Een fietswiel is misschien wel het eenvoudigste. Vroeger voor een afstudeerproject zo'n constructie zelf gemaakt om heel nauwkeurig (0,1%) brandstofverbruik te meten. Het grootste probleem was toen een veilige bevestiging aan de auto. Maar toen zag ik later een oplossing met gebruik van een glasdrager (drie zuignappen aan een handvat). Zelf bezit ik een Haicom GPS ontvanger voor in m'n laptop. Prijs 2003 (incl europa SW-CD, incl BTW): 185 euro maar dat was een eenmalige actie van XS2 in Weesp. En hoewel met GPS in principie tot op de centimeter (milimeter?)gemeten kan worden weet ik niet wat de nauwkeurigheid is. Wel verwacht ik dat hoe groter de afstand hoe nauwkeuriger de GPS meting zal zijn t.o.v. een fietswiel. Het fietswiel heeft een incrementele onnauwkeurigheid, bepaald door de nauwkeurigheid van de wielomtrekmeting. De meetfout kun je in jouw geval misschien beter in procenten uitdrukken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures