Springen naar inhoud

calciumopname in skelet tot 35 jaar?

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 augustus 2006 - 22:00

In een website las ik een verhaal over de opname van calcium in het menselijk beendergestel dat zou plaats vinden tot zijn 35e levensjaar,nadien gebeurde dit niet meer.
Mijn vraag;als de hoogvereerde en alwetende moderator mij die toestaat:

Is dit verhaal juist en zoja,wat heeft dan de inname van calciumpreparaten, resp.injecties of allerhande zuivelproducten voor zin om osteoporose te stabiliseren, respectievelijk te verminderen.

Heeft overigens de inname van calcium-in comb.met vit.D (als ik me niet vergis)- zin voor het overige stelsel van de mens?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Robjee

Robjee

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 augustus 2006 - 22:42

Specifieke definitie van de adequate inneming van calcium
Op 25-tot 30-jarige leeftijd is de botmassa maximaal; dit is de zogeheten piekbotmassa. Daarna neemt de botmassa gestaag af. Hoe lang het duurt totdat de botmassa een kritieke waarde bereikt waaronder het fractuurrisico aanzienlijk toeneemt, is afhankelijk van de piekbotmassa en van de snelheid waarmee de botmassa na het bereiken van de piekbotmassa afneemt (Cha92, Cum95, Cum97a, Daw97, Lip96, San85). De piekbotmassa is voor 60 tot 80% genetisch bepaald (Bry99); de calciuminneming is één van de andere factoren die de piekbotmassa beïnvloedt. Wanneer deze niet adequaat is, blijft de piekbotmassa achter bij hetgeen op basis van de genetische constitutie haalbaar is. In paragraaf 1.2 is het begrip ‘adequate inneming’ toegelicht. Voor calcium hanteert de commissie de volgende concrete invulling daarvan: Bij kinderen en volwassenen tot 30 jaar is de inneming adequaat wanneer — verder — verhogen daarvan de
botmassa niet doet toenemen. Evenals het niveau van de piekbotmassa, is de snelheid van botverlies na het dertigste levensjaar voor een deel genetisch bepaald. Voor de leeftijdsgroepen ouder dan 30 jaar spreekt de commissie van een adequate calciuminneming als verdere verhoging ervan geen invloed heeft op de snelheid van botverlies of op het fractuurrisico.

Bron: Voedingsnormen calcium, vitamine D, thiamine, riboflavine, niacine, pantotheenzuur en biotine

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 augustus 2006 - 23:20

Ik heb moeite om het volgende op de juiste manier te vertalen,het is een beetje advocaten/medische/versluierde taal:
=======================================================
Voor de leeftijdsgroepen ouder dan 30 jaar spreekt de commissie van een adequate calciuminneming als verdere verhoging ervan geen invloed heeft op de snelheid van botverlies of op het fractuurrisico.
Deze tekst geeft nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 augustus 2006 - 01:59

Ik heb moeite om het volgende op de juiste manier te vertalen,het is een beetje advocaten/medische/versluierde taal:
Voor de leeftijdsgroepen ouder dan 30 jaar spreekt de commissie van een adequate calciuminneming als verdere verhoging ervan geen invloed heeft op de snelheid van botverlies of op het fractuurrisico.

Er is sprake van een adequate calciuminneming wanneer een hogere concentratie geen invloed meer heeft op de snelheid van botverlies. Stel je voor dat er een minimale hoeveelheid bot is die een mens per jaar verliest. Deze minimale hoeveelheid kan alleen worden gehaald door een adequate hoeveelheid calcium in te nemen. Wanneer deze hoeveelheid niet word gehaald, zal de snelheid van botverlies toenemen. Wanneer je meer dan deze hoeveelheid inneemt zal je geen verschil merken dan wanneer je alleen de adequate hoeveelheid inneemt. Dit komt doordat je te maken hebt met een gesteld minimaal botverlies.
"Meep meep meep." Beaker

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 02 augustus 2006 - 11:51

Bedankt Wouter,klaarblijkelijk moet je veel internet-info toch nachecken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures