Vraag over Solarcellen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Vraag over Solarcellen

Goedendag iedereen.

Mbt. solarcellen heb ik de volgende vragen:

Kun je deze zondermeer parallel schakelen?

Kan ik deze rechtstreeks op een accu aansluiten met het doel dat de accu, middels deze cellen, geladen wordt? Hetgeen wel betekend dat de cellen voortdurend onder de klemspanning van de accu staan.

Moet ik met dioden gaan werken?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mvrg. Ad

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vraag over Solarcellen

AD schreef:Goedendag iedereen.

Mbt. solarcellen heb ik de volgende vragen:

Kun je deze zondermeer parallel schakelen?

Kan ik deze rechtstreeks op een accu aansluiten met het doel dat de accu, middels deze cellen, geladen wordt? Hetgeen wel betekend dat de cellen voortdurend onder de klemspanning van de accu staan.

Moet ik met dioden gaan werken?

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mvrg. Ad
jaje kunt ze parallel schakelen, voltage blijft gelijk, stroom omhoog, zie het als batterijen parallel.

Als je ze op de accu aansluit, moet je wel weten wat die accu voor voltage nodig heeft.

Deze spanning mag niet groter zijn dan de spanning van de zonnecellen, anders beinvloed dat de 'bandgap' van die cellen en zullen ze veel minder goed werken.

Je zou het met dioden kunnen oplossen, maar daar heb ik feitelijk niet zoveel verstand van.

Berichten: 142

Re: Vraag over Solarcellen

mbt de accu: het is zeer van invloed wat voor soort accu het is, iedere soort accu heeft een andere laadmethode en dus (volgens mij) altijd iets van een schakeling die dit laadproces regelt

Berichten: 19

Re: Vraag over Solarcellen

Begrepen dat de solarcellen parallel geschakeld mogen worden en rechtstreeks op de accu,zijnde een natte auto-accu met een klemspanning van ong. 13,2 Volt, aangesloten kunnen worden. Tnx. :shock:

Reageer