Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

The preponderance of psychological evidence indicates that experts are made, not born. What is more, the the demonstrated ability to turn a child quickly into an expert--in chess, music and a host of other subjects--sets a clear challenge before the schools. Can educators find ways to encourage students to engage in the kind of effortful study that will improve their reading and math skills? ... Instead of perpetually pondering the question, "Why can't Johnny read?" perhaps educators should ask, "Why should there be anything in the world he can't learn to do?"
Bestaat er zoiets als aangeboren talent of is het een kwestie van eerder beginnen met het ontwikkelen van ervaring en langer doorgaan met ontwikkelen? Waarom stoppen de meeste kinderen met leren zodra ze "goed genoeg" zijn en waarom gaan enkelen door voorbij dit punt?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 4.546

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

iets als talent bestaat eigenlijk niet, er stond een zeer interessant artikel ove rin de Quest. zo is er een of andere schaakgrootmeester die als experiment kinderen kreeg en die keihard va jogns af aan trainde, het resultaat is dat 1 dochter meester is en de andere grootmeester. hetzelfde met o.a de zusjes Williams.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 107

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

iets als talent bestaat eigenlijk niet, er stond een zeer interessant artikel ove rin de Quest. zo is er een of andere schaakgrootmeester die als experiment kinderen kreeg en die keihard va jogns af aan trainde, het resultaat is dat 1 dochter meester is en de andere grootmeester. hetzelfde met o.a de zusjes Williams.


Er staat niet dat talent NIET bestaat, het zou kunnen. Waarom geloven mensen als jij toch altijd alles wat ze lezen ?
This old world still looks the same.

Berichten: 4.546

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

ja ja ok ok, foutje. het zou inderdaad kunnen, relax :roll: maja dat met die schaakmeester en de zusjes William is wel waar natuurlijk, degene die echt goed zijn, zijn gemaakt en heel erg goed geondersteund in die dingen. een talent voor bijv pianospelen is onzin, maar talent voor ritme is iets anders en dat wordt dan geëxploiteerd in bijv pianospelen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

Ieder komt ter wereld met aangeboren eigenschappen. Mogelijkheden die ontplooid kunnen worden. Dat heet talent.

Vervolgens zal je er wat mee moeten doen anders dooft het, of ontwikkelt zich niet.

Je aangeboren eigenschappen geven naar mijn idee een soort grenzen aan maar die zijn oha vrij ruim. Sommige dingen maak je je makkelijk eigen en andere dingen weer niet. Maar met hard werken kan je veel bereiken.

@gmlk

Ik denk dat het schoolsysteem zoals we het nu kennen voornamelijk op een gemiddelde mikt. Er vallen aan onderkant en bovenkant kinderen uit de boot.

Men probeert via onderwijsontwikkelingen het adaptiever te maken om aan ieder tegemoet te komen... Maar het blijft nogal afhankelijk van de leerkracht die ervoor staat in hoeverre hij/zij de verschillende kinderen kan motiveren.

En tsja, sommige kinderen worden van nature nieuwsgieriger en gedrevener geboren dan andere... en bij sommige wordt de 'drive' gedooft door de omgeving.

PS waren dat de eigen kinderen van de schaker?

Berichten: 4.546

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

ja dat waren de eigen kinderen, in ieder geval heb je bijv een talent voor ritme niet nodig om keigoed piano te spelen, als je maar hard genoeg traint en oefent krijg je hetzelfde resultaat. tuurlijk het is een sterk voordeel, maar kennelijk kan het zonder. voor standaard mensen is dat natuurlijk niet aan de orde, die kunnen het niet opbrengen voor zulke intensieve training, als die kinderen ergens in willen uitblinken hebben ze wel een talent nodig voor het een of ander.

en ja zoals je al zei Henriette, de drive is ook erg van belang, een talent voor het een of ander kan dat aanwakkeren, of de drive van ouders die het kind aanmoedigen (of zowat dwingen) maja dat kan het soms bij het kind uitdoven.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

Ook ik ken het verhaal van de schaker en de scholing die hij zijn dochters gaf, niet alleen in schaken overigens, hij (en zijn vrouw) gaf ze een volledige opleiding.

Dit zegt overigens helemaal niks over dat talent aangeleerd zou zijn, als een vader zijn eigen dochters traint dan zou je ook kunnen spreken van een aangeboren talent waarmee de dochters gezegent zijn vanwege zijn DNA.

Het is natuurlijk een inkoppertje maar talenten zijn zowel aangeboren als aangeleerd.

Een mens zonder de de hersencapaciteiten om iets aan te kunen leren zal geen talent ontwikkelen evenals een mens die wel degelijk de hersencapaciteiten bezit maar niet in de situatie verkeerd om een talent aan te leren cq te ontwikkelen zal ook geen talent verkrijgen.

Elk talent vraagt een specifieke hersencapaciteit evenals specifieke ontwikkelingsmogelijkheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

hi Assassinator,

Ik ben het met je eens dat je met oefenen een heel eind komt. Maar ik denk dat er wel een verschil bestaat tussen 2 mensen die op hun hardst / even hard oefenen aan iets zeg maar. De een excelleert misschien uitzonderlijk en de ander niet, afhankelijk van wat aangeboren eigenschappen.

Zie bijv. met intelligentie. De één is vlotter in z'n ontwikkeling dan de ander. Het hele leven leren mensen. Maar stel dat er 2 mensen dolgraag ver willen komen in natuurwetenschappen en er helemaal voor gaan. De één zal in zijn leven verder komen dan de ander.

Daar moest ik ook bij de schaker aan denken. Zijn kinderen hebben eigenschappen van hem geerfd.

Ben heel erg benieuwd hoe ver hij met de kinderen van de buurvrouw was gekomen. Waarschijnlijk veel verder dan ze ooit op eigen houtje hadden bereikt. Maar net zo ver als z'n eigen kroost??

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

TFA schreef:Although nobody has yet been able to predict who will become a great expert in any field, a notable experiment has shown the possibility of deliberately creating one. László Polgár, an educator in Hungary, homeschooled his three daughters in chess, assigning as much as six hours of work a day, producing one international master and two grandmasters--the strongest chess-playing siblings in history. The youngest Polgár, 30-year-old Judit, is now ranked 14th in the world.

The Polgár experiment proved two things: that grandmasters can be reared and that women can be grandmasters. It is no coincidence that the incidence of chess prodigies multiplied after László Polgár published a book on chess education. The number of musical prodigies underwent a similar increase after Mozart's father did the equivalent two centuries earlier.
Blijkbaar wordt het artikel niet gelezen?

De vader was geen grootmeester, dus erfelijkheid is niet waarschijnlijk.

Wellicht zijn onze verwachtingen van wat kinderen kunnen wel te laag? En waarschijnlijk zijn wij ook zelf niet echt het beste voorbeeld?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

gmlk schreef:Blijkbaar wordt het artikel niet gelezen?

De vader was geen grootmeester, dus erfelijkheid is niet waarschijnlijk.
De vader heeft dan ook niet zo'n specifieke opleiding genoten als zijn kinderen.

Met zijn genen had hij zeer waarschijnlijk ook met zo'n opleiding zover gekomen als zijn dochters kwamen, maar zoals Henriette als schreef, met zijn buurkinderen was dit toch een heel ander verhaal geweest.

Erfelijkheid blijft dus wel degelijk waarschijnlijk evenals aangeleerdheid dit is.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

jdr schreef:
gmlk schreef:Blijkbaar wordt het artikel niet gelezen?

De vader was geen grootmeester, dus erfelijkheid is niet waarschijnlijk.
De vader heeft dan ook niet zo'n specifieke opleiding genoten als zijn kinderen.

Met zijn genen had hij zeer waarschijnlijk ook met zo'n opleiding zover gekomen als zijn dochters kwamen, maar zoals Henriette als schreef, met zijn buurkinderen was dit toch een heel ander verhaal geweest.

Erfelijkheid blijft dus wel degelijk waarschijnlijk evenals aangeleerdheid dit is.
Hoezo? Hij is zelf slechts een middelmatige speler, ondanks dat hij er heel veel tijd aan besteed heeft.

Je kunt niets hier uit herleiden: Vader heeft niet eigenschap A, kinderen hebben wel eigenschap A. Waarschijnlijk is hier niets aan.

Of je moet al het vooroordeel hebben dat het de genen zijn, dan kun je terug redeneren dat omdat de kinderen deze eigenschap hebben de vader het ook gehad moet hebben. Maar dat kun je niet uit de feiten halen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

Sorry gmlk had alleen 't kleine stukje gelezen dat je eruit had gehaald ... maar ik heb er wel vragen bij. Ik geef les aan gehandicapte kinderen (grote verscheidenheid aan mogelijkheden) en probeer eruit te halen wat erin zit. Heb hoge verwachtingen maar loop toch tegen verschillen tussen de kinderen aan. Al heb ik genoeg orthopedagogische en -didactische kennis om op zeer veel verschillende manieren iets aan te bieden maar bij sommige kinderen mist een bepaalde basisaanleg.

Ik neem aan dat die verscheidenheid ook bij reguliere basisschool kinderen is.

Wat in het langere artikel aangegeven staat:
Ericsson argues that what matters is not experience per se but "effortful study," which entails continually tackling challenges that lie just beyond one's competence.
lijkt op een vrij bekend leerprincipe (Vygotsky - focus op zone van de naaste ontwikkeling).

Dit artikel gaat uit van een enorme plasticiteit van het brein. Groter dan waar nu van uitgegaan wordt. Een soort grenzeloosheid.

Hoge verwachtingen zijn een voorwaarde om ook maar iets aan te leren. Dat ben ik met je eens. Maar er zullen in mensen altijd verschillen in ontwikkelingstempo zijn... en ik denk een grens in kunnen.

Maar het is wel een erg inspirerend artikel.

Berichten: 89

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

Volgens mij wordt iedereen geboren met alle voorkennis die je nodigt hebt...alleen kan slechts een klein percentage van de bevolking één of meerdere topics uit die grijze massa halen...de rest heeft gewoon geen toegang...

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

Volgens mij wordt iedereen geboren met alle voorkennis die je nodigt hebt...alleen kan slechts een klein percentage van de bevolking één of meerdere topics uit die grijze massa halen...de rest heeft gewoon geen toegang...


leuk bedacht maar waar baseer je het eigenlijk op?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Worden wonderkinderen gemaakt of geboren?

Volgens mij wordt iedereen geboren met alle voorkennis die je nodigt hebt...alleen kan slechts een klein percentage van de bevolking één of meerdere topics uit die grijze massa halen...de rest heeft gewoon geen toegang...


leuk bedacht maar waar baseer je het eigenlijk op?


Op niets. Het klopt dan ook niet.

Intelligentie is nature AND nurture. Maar volgens mij beïnvloedt nurture de intelligentie het meest omdat er amper een erfelijke component wordt teruggevonden. (Er zijn naar mijn weten geen major intelligence genes gevonden of causale verbanden: papa is professor dus zoon is intelligent.)
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Reageer