[Wiskunde] Goniometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 267

[Wiskunde] Goniometrie

Gegeven is een regelmatige vijfhoek ABCDE. Elk punt is even ver van de oorsprong verwijderd. Bereken de coördinaten van punt B, C, D en E. Ik heb geen scanner, dus ik heb het plaatje even nagetekend in paint:

Afbeelding

Hoe moet ik beginnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Wiskunde] Goniometrie

Voor de x-coördinaten neem je de cosinussen van de hoeken 342°, 54°, 126° en 198° en verminigvuldigt de antwoorden met 5.

Voor de y-coördinaten neem je de sinussen van dezelfde hoeken en verminigvuldigt de antwoorden met -5.

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: [Wiskunde] Goniometrie

Mag ik vragen hoe je precies aan die hoeken komt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Wiskunde] Goniometrie

Hoogvlieger schreef:Gegeven is een regelmatige vijfhoek ABCDE. Elk punt is even ver van de oorsprong verwijderd. Bereken de coördinaten van punt B, C, D en E. Ik heb geen scanner, dus ik heb het plaatje even nagetekend in paint:

Afbeelding

Hoe moet ik beginnen?
<AOB=72 en dat geldt ook voor de andere middelpuntshoeken.

B(5cos(18),5sin(18)), E(-5cos(18),5sin(18)), C(5cos(54),-5sin(54)) en D(-5cos(54),-5sin(54))

Opm: B en E zowel als C en D zijn gespiegeld in de y-as.

Berichten: 4.502

Re: [Wiskunde] Goniometrie

Is het niet eenvoudiger om het centrum in het nulpunt te nemen;die vijfhoek kun je opdelen vanuit een cirkel met hoeken van 72 graden,de eerste neem je met 90-72/2 ofwel 54 graden,dus kun je de eerste coord.vaststellen mbv tang.54 gr.Hierna steeds 72 graden erbij.

Als ik de andere aanbiedingen zie,gaan die ook in die richting!

Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: [Wiskunde] Goniometrie

Bedankt allemaal, ik snap het nu helemaal :)

Reageer