Springen naar inhoud

fietslichten en energie

• Log in om te kunnen reageren

haphap

haphap

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 02:59

Als gebruiker van fietslichten met batterijen, vraag ik me al geruime tijd af, wat het minst energie verslindend is. Het lampje op knipperen zetten of gewoon aan stuk door laten branden. Ik heb al een paar keer geprobeerd het proefondervinderlijk zelf uit te zoeken, maar helaas schieten ze regelmatig van zelf aan in mijn jaszak, en gaan ze ook wel eens vanzelf uit, stuiteren op straat, worden uitgeleend... en zo werd de proef ombetrouwbaar. Red het milieu en geef mij het antwoord !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 07:13

Knipperen gebruikt minder energie. De reden is heel simpel: in de periode dat de lamp uit is gebruikt hij geen stroom.

Rude

Rude

• >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 08:52

Knipperen gebruikt minder energie. De reden is heel simpel: in de periode dat de lamp uit is gebruikt hij geen stroom.

maar er wordt een aparte schakeling gebruikt om het knipperen voor elkaar te krijgen... Zou dat niet meer stroom trekken, dan rechtstreeks de lampjes aanzetten?

@haphap: waarom probeer je het niet gewoon een dagje thuis? kost je vier nieuwe batterijen en twee identieke lampjes, je zet ze aan en gaat (bijvoorbeeld eens per kwartier/ half uur) kijken of ze het nog doen. Degene die als eerste uitgaat heeft verloren :)
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 10:29

De eigen energie die een knipperschakeling verbruikt is verwaarloosbaar vergeleken met de energie die de lamp verbruikt.
Maar inderdaad, een test onder gecontroleerde omstandigheden is het beste.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 10:40

De eigen energie die een knipperschakeling verbruikt is verwaarloosbaar vergeleken met de energie die de lamp verbruikt.
Maar inderdaad, een test onder gecontroleerde omstandigheden is het beste.

Ook bij LED?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 10:43

Ook bij LED?

Ja, waarom niet?

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 11:22

Nou, ik dacht dat een LED vele malen minder stroom verbruikt dan een gewone gloeilamp (met dezelfde lichtintensiteit). Even wiki er op nageslagen: tot wel 50% vd electriciteit wordt bij een (rode) LED omgezet in licht, terwijl dit bij een gloeilamp zo'n 5% is.
http://nl.wikipedia....k_en_levensduur

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 11:29

Ja, dat is wel zo, maar desondanks schat ik in dat het eigen stroomverbruik van de knipperautomatiek in zo'n led-achterlicht maar een fractie is van wat de led zelf verbruikt. Als het niet zo is, dan is het slecht ontworpen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 12:05

Mijn intuïtie zegt dat je daarin wel gelijk moet hebben. Hierop voortbordurend:

In Nederland is knipperende fietsverlichting verboden maar in België is het sinds kort toegestaan: http://fietsen.web-l...verlichtin.html

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 13:17

Hee die vraag stond deze maand in de quest!! t antwoord was dat knipperend minder energie kostte, maar of de uitleg hetzelfde is als hierboven ben ik vergeten, ik zal het vanavond even nazoeken

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 13:41

Het enige dat ik weet is dat knipperende lichten verboden zijn op je fiets :)
Er geld het zelfde als neon onder je auto, het lijd af. Oom agent zal er niet moeilijk over gaan doen, maar het mag officieel niet.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

haphap

haphap

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 20:27

gezien in Amsterdam: Agenten op dienstfietsen met nieuwe fietslichtjes. Ik heb gelijk uitleg gevraagd. Geen batterij nodig. Magneetje zorgt voor impuls voor een knipperlichtje. Raar als dit verboden is, en door de politie zelf gebruikt wordt.

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 23:08

Raar als dit verboden is, en door de politie zelf gebruikt wordt.

De politie rijd dan ook rond in auto's met zwaailichten en sirenes, dat mogen wij ook niet op onze auto zetten. Maar heel veel mensen weten het ook niet en het is ook niet echt een regel waar mensen waarde aan hechten. Veel agenten zullen er dan zelf ook niet zo veel op uit doen, als ze de regel überhaubt wel kennen.
Maar een knipperd licht kan soms verwarrend zijn. Knipperende lichten worden normaal gebruikt bij obstakel op de weg, een fietser met knipperlicht kan daarmee worden verward, geen big deal maar toch...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Miels

Miels

• >5k berichten
  • 14506 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 03 augustus 2006 - 23:24

Het enige dat ik weet is dat knipperende lichten verboden zijn op je fiets

Het is niet meer helemaal ontopic, maar goed. Ik heb het er een tijdje geleden ook met iemand over gehad, en het schijnt zo te zijn: knipperende verlichting is alleen toegestaan bij door de overheid geregistreerde voertuigen die toestemming hebben om voor bepaalde doeleinden knipperende verlichting te voeren.

Met andere woorden: voor alles wat knippert is toestemming nodig. Veel (geregistreerde) gemotoriseerde voertuigen (auto's, brommers, vrachtwagens etc) hebben die toestemming als het gaat om richting aangeven en alarmindicatie. Overige knipperende toepassingen mogen (officieel) dus niet.

De praktijk: meneer agent is al blij als je een knipperend lampje op je fiets hebt in plaats van geen verlichting. Ik geloof niet dat er al ooit 1 boete aan een fietser is uitgeschreven voor het voeren van knipperend licht (volgens mij wel voor vrachtwagens die zo'n heel lichtorgel op het dak hebben staan)

Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures