Springen naar inhoud

schuine asymptoot

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 15:54

y=vierkantsworten(3x+2x≤) heeft toch een schuine asymptoot als je naar de grafiek kijkt... Maar ik kom steeds uit dat er geen is...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 18:35

Ik zou zeggen dat als x naar (plus/min)oneindig gaat, x^2 veel groter word dan x, waardoor de bijdrage van x kunnen verwaarlozen.

Dan staat er y = sqrt(2x^2) in de limiet van x naar (plus/min) oneindig.

y = +/- sqrt(2) * x, wat rechte lijnen zijn (in de limiet !). En dit waren toch schuine asymptoten?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

• Gast

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 20:00

Op deze manier had ik het ook door, maar wanneer ik de formules gebruik a=f(x)/x Dan bekom ik een waarde oneindig voor x, hieruit zou men dus kunne besluiten dat er geen SA is.... Maar op de grafiek ziet men toch duidelijk dat er een schuine asymptoot is

Greets

Bert

Bert

• >250 berichten
  • 718 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2004 - 21:06

Op deze manier had ik het ook door, maar wanneer ik de formules gebruik a=f(x)/x  Dan bekom ik een waarde oneindig voor x, hieruit zou men dus kunne besluiten dat er geen SA is.... Maar op de grafiek ziet men toch duidelijk dat er een schuine asymptoot is

Greets

Dat klopt niet immers f(x)/x=sqrt(3x+2x^2)/x=sqrt(3/x+2).
3/x gaat naar 0 als x naar oneindig gaat en dus is de limiet van het quotient sqrt(2)

• Gast

Geplaatst op 27 oktober 2004 - 10:32

indeed!

Thanx
:shock:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures