Stikstofchemie/NOx

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Stikstofchemie/NOx

Een belangrijke component van de schadelijke uitstoot van industrie en vervoer is NOx. De satellietmetingen die onlangs het nieuws haalden maakten dat weer eens pijnlijk duidelijk. NO en NO2 ontstaan dus bij verbranding, maar waar komen ze precies vandaan? Ontstaan ze onder invloed van de hoge temperatuur uit de stikstof uit de lucht en zuurstof, of doordat de brandstof zelf zo 'smerig' is? En waarom ontstaat er NOx, want is N2 niet veel stabieler?

En dan nog iets: schijnbaar wordt NO2 wel gebruikt als brandstof, maar hoe doet men dat dan? Is het echt zo'n brandbare stof of past men daarvoor een trucje toe?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 81

Re: Stikstofchemie/NOx

bij de verbranding van stikstof verbindingen komen NOx'en vrij

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Stikstofchemie/NOx

als N2 echt zo stabiel was had het wel een edelgas geweest.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Stikstofchemie/NOx

Bij de temperatuur die in een verbrandingsmotor heerst, onstaat er uit stikstof en zuurstof uit de lucht NOx. Door de hoge temperatuur wordt het evenwicht in de richting van het endotherme product verschoven.

Stikstofoxiden zijn weliswaar thermodynamisch instabiele verbindingen, maar ze vervallen bij normale temperaturen niet vanzelf in zuurstof en stikstof.

Een oplossing voor het vormen van NOx is een lambda-sonde. Deze zit in een auto en meet de zuurstofconcentratie van het uitlaatgas, en past zo de verhouding tussen brandstof en lucht in de motor aan. Als er te weinig zuurstof in de motor is, vindt er onvolledige verbranding plaats en er ontstaat CO i.p.v. CO2. In dat geval moet er meer lucht en minder brandstof aangevoerd worden. Als er te veel zuurstof in de motor komt onstaan stikstofoxiden, en moet net minder lucht worden aangevoerd.

Het lijkt me sterk dat NO2 als brandstof gebruikt wordt. Misschien wordt het wel als oxidator gebruikt, maar de details zijn mij onbekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Stikstofchemie/NOx

als N2 echt zo stabiel was had het wel een edelgas geweest.
N2 heeft een edelgasconfiguratie, maar kan niet edel zijn, omdat het een molecuul is. Alle stabiele verbindingen zijn toch atomen die in de edelgasconfiguratie zitten (buitenste schil vol?)

Maar goed

/offtopic

Je hoort wel eens van die nitraat motoren ja, die geven meer vermogen, maar hoe het precies werkt weet ik niet. google?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Stikstofchemie/NOx

Dat van NO2 als brandstof zal dan wel een vergissing zijn.

Maar ontstaan stikstofoxiden voornamelijk in verbrandingsmotoren of ook bij andere verbrandingsprocessen (zoals in de verwarmingsketel bijvoorbeeld)? Ik kan me namelijk nog herinneren dat mij ooit werd geleerd dat bij verbrandingsreacties met stikstofverbindingen altijd N2 als eindproduct ontstaat. Maar dit zal wel een versimpeling zijn neem ik aan.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Stikstofchemie/NOx

Ja, dat gaan alleen op bij een perfecte verbranding.

Over die NOx moters, het wordt wel gebruikt in auto's, als "turbo" boost, ofzo (kijk maar eens naar die ongeloofelijk slechte film the fast and the furious)
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stikstofchemie/NOx

Als je dat bedoelt: dat bestaat inderdaad. Men noemt ze 'NOS-kitjes'.. "nitrous oxide system". Ook bekend als lachgas. Je injecteerd het in je inlaatkanaal en het spul valt bij verhitting uit elkaar tot stikstof en zuurstof. Meer zuurstof aanwezig in de verbrandingskamer = meer brandstof kunnen verbranden (het motormanagement past jemengsel aan en vaak begruikt men zelfs een extra injectie brandstof in het inlaatspruitstuk) = meer vermogen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Stikstofchemie/NOx

Ook bekend als lachgas.
Voor alle duidelijkheid: lachgas is N2O en dus wat anders als NO2. Dit wordt inderdaad als oxidator bij verbrandingsmotoren gebruikt. Een andere oxidator die vaak toegevoegd wordt is nitromethaan CH3NO2. Dit is een vloeistof. Als je echter teveel hiervan toevoegt, loop je de kans dat de motor verbrandt.
kijk maar eens naar die ongeloofelijk slechte film the fast and the furious
Ik geloof dat dat nog een understatement is :shock: .

Reageer