determinant van de inverse van een reguliere matrix

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

determinant van de inverse van een reguliere matrix

Zonder rijen te herschalen geldt voor een reguliere nxn matrix A dat hij rij-equivalent is met een nxn diagonaalmatrix D1. Nu geldt: det(A)=d1*d2*...*dn*(-1)^r. Met d1, d2, ..., dn de elementen op de hoofdiagonaal van D1 en r het aantal gebruikte rijoperaties. En dit geldt ook voor A^-1 (laten we deze D2 noemen).

Nu geldt er ook: det(A)=(det(A^-1))^-1.

Kan ik nu mijn vermoeden bewijzen (liefst zonder gebruik te maken van determinanten) dat D1=(D2)^-1 ?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: determinant van de inverse van een reguliere matrix

Hallo,

kan je eens je tekst in LaTeX schrijven. Dat valt zeer goed mee: je moet gewoon iets als a^5 schrijven bijvoorbeeld, selecteren en op het TeX knopje klikken.
\(a^5\)
krijg je dan

Het is me niet duidelijk waar je stopt met bekende resultaten geven, en wat precies je vermoeden is waarvoor je om hulp vraagt?

Kan je dat eens echt glashelder uitdrukken?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: determinant van de inverse van een reguliere matrix

evilbu schreef:Hallo,

kan je eens je tekst in LaTeX schrijven.  Dat valt zeer goed mee: je moet gewoon iets als a^5 schrijven bijvoorbeeld, selecteren en op het TeX knopje klikken.
\(a^5\)
krijg je dan

Het is me niet duidelijk waar je stopt met bekende resultaten geven, en wat precies je vermoeden is waarvoor je om hulp vraagt?

Kan je dat eens echt glashelder uitdrukken?
geen probleem: tweede poging:

voor een reguliere (inverteerbare) matrix
\(A \in {rr}^{n{\times}n}\)
geldt er dat hij zonder rijen te herschalen (*) altijd reduceerbaar is tot een echelon vorm U zonder nullen op de hoofddiagonaal en dus ook tot een diagonaalmatrix (is ook een echelonvorm) zonder nullen op de diagonaal (weer zonder rijen te herschalen)
\(A \sim U = \left[ \begin{array}{ccc} \star & { } & \ast { } & \ddots & { } 0 & { } & \star \end{array} \right] \sim D = \left[ \begin{array}{ccc} d_1 & { } & 0 { } & \ddots & { } 0 & { } & d_n \end{array} \right] \)
nu geldt ook (*):
\(\det (A) = {(-1)^r}{\cdot}{d_1}{\cdot}{\ldots}{\cdot}{d_n}\)
met
\(r\)
het aantal gebruikte rij-operaties om van
\(A\)
naar
\(D\)
te gaan

Nu geldt dit uiteraard ook voor
\(A^{-1}\)
, laten we deze matrix noteren met
\(~{D}\)
dus:
\(A^{-1} \sim ~{U} = \left[ \begin{array}{ccc} \star & { } & \ast { } & \ddots & { } 0 & { } & \star \end{array} \right] \sim ~{D} = \left[ \begin{array}{ccc} {~{d}}_1 & { } & 0 { } & \ddots & { } 0 & { } & {~{d}}_n \end{array} \right] \)
en
\(\det (A^{-1}) = {(-1)^s}{\cdot}{{~{d}}_1}{\cdot}{\ldots}{\cdot}{{~d}_n}\)
met
\(s\)
het aantal gebruikte rij-operaties om van
\(A^{-1}\)
naar
\(~{D}\)
te gaan

er geldt ook nog:
\(\det (A) = \frac{1}{\det ({A}^{-1})}\)
Kan ik nu mijn vermoeden bewijzen (liefst zonder gebruik te maken van determinanten) dat
\( {{D} = {{~{D}}^{-1}}} \)
?

dus dat:
\(\left[ \begin{array}{ccc} d_1 & { } & 0 { } & \ddots & { } 0 & { } & d_n \end{array} \right] = {\left[ \begin{array}{ccc} {~{d}}_1 & { } & 0 { } & \ddots & { } 0 & { } & {~{d}}_n \end{array} \right]}^{-1} = \left[ \begin{array}{ccc} \frac{1}{{~{d}}_1} & { } & 0 { } & \ddots & { } 0 & { } & \frac{1}{{~{d}}_n} \end{array} \right]\)
, of nog:
\(d_i=\frac{1}{{~{d}}_i}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: determinant van de inverse van een reguliere matrix

Wel dat is wel een stuk duidelijker al :) !

Maar met rijoperaties bedoel jij toch :

- verwisselen

- een veelvoud van een rij bij een andere optellen

want die
\((-1)^r \)
houdt geen steek, je moet enkel voor je teken rekening houden met het aantal verwisselingen

Voor de rest : je vermoeden is fout. Die vormen zijn immers niet uniek!

Reageer