Springen naar inhoud

Verhardingsproces cement

• Log in om te kunnen reageren

gwi

gwi

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2006 - 14:32

Hallo,

ik ben bezig met mijn herexamens te blokken en het vak voor vandaag is: betontechnologie (ik doe ingenieur bouwkunde)
ik botste daarnet op een uitleg die nogal onduidelijk is in verband met de verharding van het cement (hydratatieproces enzo). Ik herinner me ook dat er nogal wat verschillende meningen bestonden tot vlak voor het examen na kerstmis. Dus ik dacht: ik vraag het aan de slimme mensen op het wetenschapsforum
Hoe gaat de verharding van cement in z'n werk?

Nog een klein bijvraagje omdat het stom is er een hele nieuwe topic over te starten: zijn fijnen hetzelfde als fillers?

Bedankt!
Gwi

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rodeo.be

rodeo.be

• >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 augustus 2006 - 20:11

filler: een inert poeder van gemalen baksteen, om de stabiliteit van het mengsel te verhogen
fijnen: lijken mij vliegas en silica fume

Wat het verharden betreft: er zitten veel stoffen in, en ik dacht dat alle racties nog niet bekend waren...
???

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 09:51

google concrete hardening

http://matse1.mse.ui...crete/prin.html
ik denk dat hier het belangrijkste wel op een rijtje staat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 oktober 2006 - 17:17

Het is wel een reactie op een vraag uit Aug,maar toch:

Ik ga niet de moralist uithangen omtrent het hebben van kennis van beton als je een ingenieurs-examen bouwkunde gaat doen maar zal hieronder-niet in het techn.engels maar in het hollands- globaal uitleggen hoe het verhardingsproces van beton in zijn werk gaat.

Als cement wordt geproduceerd van verschillende grondstoffen als mergel,krijt of tufsteen met klei en ijzeroxyde,dat tot sinterens toe is gebrand en daarna fijn gemalen is er het zg.portlandcement vervaardigd door gemuteerde verwerkings- en bereidingsmethodes,
en heeft men een hydraulisch poeder dat bindings-eigenschappen heeft.

Als vulmateriaal wordt zand,grind,gemalen steen,ed gebruikt en in droge toestand gemengd met de cement in gewenste verhouding,afhankelijk van het doel van de beton.
Voor de alchemisten onder de deelnemers:CaO met SiO2+Al2O3+Fe2O3 in een bepaalde verhouding (1,8-2,2 voor de CaO met de rest die ook weer een vastgestelde onderlinge verhouding moeten hebben )met later hierbij water.
Aan het einde van de vermenging wordt water toegevoegd in een bepaalde verhouding tot de hoeveelheid cement (noemt men de WC-factor).
Nu treedt er na een uur een bindingsproces op tussen de cement en het water en die slurrie omgeeft alle vulmateriaal gevolgd door verstijving en het eigenlijke binden,waarop de cement in vaste toestand overgaat.Nu treedt de verharding op die maanden voortgaat.
Afh.van de soort cement (diverse!)is er tijdsverschil in het verharden.Normale PC heeft na 4 weken zijn grootste hardheid benaderd,na een jaar zijn definitieve.
Ontkisting kan,afh.van de constructie al na een paar dagen tot een week gedaan worden.
Staal wordt in de trekzone van de beton toegevoegd,omdat beton zelf een beperkte treksterkte heeft,maar dit is weer een apart verhaal.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures