Oppervlaktespanning plaatselijk verminderen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Oppervlaktespanning plaatselijk verminderen

Ik ben bezig met het fotograferen van schaatsenrijders op het water.

Zie: http://www.edwinbont.nl/forums/schaats14.jpg

Het beestje zit in een aquarium (een half uurtje, daarna zet ik hem weer in de vijver).

Nu wil ik het liefst de foto zo dicht mogenlijk vanaf het wateroppervlak nemen zodat je tegen hem op kijkt.

Het probleem is nu dat er door de oppervlaktespanning een randje water tegen het glas op kruipt en zo het zicht verminderd.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik de oppervlaktespanning plaatselijk verminderen zodat het water niet omhoog kruipt tegen het glas?

Is er iets dat je op het glas kan smeren?

Dingen als afwasmiddel zouden mischien wel helpen maar die verlagen ook de spanning van al het water en dan zou de schaatsenrijder niet meer op het water kunnen lopen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Oppervlaktespanning plaatselijk verminderen

Interessante vraag (en ook een interessante foto trouwens :) )

Hoe relevant is het dat wat er eventueel op de lens wordt gesmeerd transparant is? Wanneer je het onderwatergedeelte niet hoeft te zien zijn ook niet transparante middelen mogelijk, maar of dat kan hangt natuurlijk af van wat je met je foto wil...

Ik heb het idee dat iets dat water afstoot al zou moeten helpen. Probeer eens een vaselinespray (heb je in spuitbussen), of van dat spul waarmee je kleding en schoenen waterafstotend kan maken. Volgens mij buigt dat de waterspiegel al naar beneden af, zonder de rest van het wateroppervlak aan te tasten.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Oppervlaktespanning plaatselijk verminderen

een beetje boter, of wat dat betrefd elke hydrofobe stof zou al effect moeten hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oppervlaktespanning plaatselijk verminderen

Vettigheid op het glas zal het doorzicht wazig maken. Ik neem tenminste aan dat je door het glas van het aquarium heen fotografeert. Of je moet kans zien om die vettigheid precies tot aan de waterlijn aan te brengen en niet hoger.

Een andere optie is dat je juist gebruik maakt van de oppervlaktespanning door het aquarium tot boven de rand te vullen. Dan zal de oppervlaktespanning het water aan de randen bol trekken en heb je ook het gezochte effect.

Berichten: 582

Re: Oppervlaktespanning plaatselijk verminderen

een beetje boter, of wat dat betrefd elke hydrofobe stof zou al effect moeten hebben.


Dan krijg je het omgekeerde effect, het water staat bol voor het glas . Geeft in dit geval ook vervorming van het beeld t.p.v. het grensvlak.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oppervlaktespanning plaatselijk verminderen

Het komt er dus op aan een of andere stof te vinden waarbij de adhesie stof/water even groot is als de cohesie water/water. Een of andere kunststof voorzetlens? Perspex lijkt een redelijke kandidaat. :)

http://www.physics.usyd.edu.au/super/physi...Capillarity.pdf
Water does not adhere to perspex, hence it will not rise between perspex plates, but water will rise between glass plates.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer