[fysica] ideale gaswetten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[fysica] ideale gaswetten

Beste studenten, docenten

Vraag 6

Een afgesloten hoeveelheid gas heeft een temperatuur van 0°C. Men houdt de druk constant en koelt af, tot het volume op de helft is gevallen. Tot welke temperatuur heeft men het gas moeten afkoelen?

Mijn oplossing is : -136°C en hebt de formule toegepast : p*V / T

Vraag 7

Een gasmengsel bestaat uit 1/3 uit zuurstof en voor 2/3 uit N2 gas. Van welke moleculen is de gemiddelde kinetische energie het grootst?

Mijn keuze is : van allebei even groot denk ik, heb geen idee welke formule je hier kan toepassen.

Ik dacht dat deze afhangt van de dichtheid van een stof

Vraag 8

Bij constant volume wordt de druk van een constante masse gas groter als de temperatuur stijgt. Dit komt ondermeer omdat :

Mijn keuze is : er bij de botsingen met de wanden meer energie wordt overgedragen.

Vraag 9

Gegeven:

======

PT diagram met stijgende rechte

Een constante massa van een ideaal gas gaat over van toestand A (kleine temperatuur en daardoor kleinere druk naar toestand B grotere temperatuur met een grotere druk.

Gevraagd:

=======

Wat is dan het Volume?

Mijn keuze is : p / T = V

Het Volume in A is groter dan in B omdat de dichtheid in A kleiner is dan in B

Vraag 10

======

Gegeven:

VT diagram met schuine stijgende rechte.

punt A lage temperatuur dus klein volume ==> grotere dichtheid

punt B hoge temperatuur dus een groter volume ==> kleinere dichtheid

Een constante massa van een ideaal gas gaat over van toestand A naar B .

Gevraagd

======

De druk in B groter dan in A maar pas je dan welke formule want zie hier net echt een formule voor me

Vraag 11

======

We maken een ballon groter (volume stijgt) door hem onder een luchtklok te plaatsen, en de lucht onder de klok weg te zuigen (luchtledig te trekken ==> druk gaat dalen)

Mijn keuze is dat de toestandsverandering voldoet aan de wet van V verandert en de druk is een parameter en denk dan aan pV = constante

Vraag 12

======

We maken een ballon groter door er meer lucht in te blazen (druk stijgt) op een langzame manier.

Mijn oplossing is : p * V / T = Constante

Daar p stijgt en het volume stijgt en constant is moet T ook stijgen

Vraag 13

======

Gegeven

VT diagram met twee hyperbolen isothermen.

isotherm B ligt hoger dan A

Een constante massa van een ideaal gas gaat over van toestand A naar toestand B

Gevraagd :

De gemiddelde kinetische energie van de gasdeeltjes tijdens de overgang zal :

Mijn oplossing

=========

Verkleinen aangezien dat het volume daalt en zo de dichtheid vergroot

Kan je eens mijn redeneringen bekijken want ik heb geen eindantwoorden en weet niet dat het echt juist is misschien kan ik iets over het hoofd hebben gezien

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica] ideale gaswetten

Kan je hier echt geen plaatjes bij tekenen/scannen/... en dan uploaden want een "schuine stijgende rechte" is nogal vaag. Ook snap ik in sommige vragen niet OF er wel een vraag is?

"We maken een ballon groter door er meer lucht in te blazen (druk stijgt) op een langzame manier."

Wat is de vraag?

Vraag 6 heb je goed opgelost: 273K/2=136.75K.

Vraag 7 weet ik niet direct het antwoord op maar ik denk dat de massa van de deeltjes ook invloed zal hebben op het trilgedrag.

Vraag 8 heb je ook correct mits dat je het een beetje vaag formuleert. De deeltjes zullen harder trillen als de temperatuur stijgt en daardoor stijgt ook de druk. Vergelijk de deeltjes met mensen in een kamer: zitten ze allemaal mooi stil dan zal het niet zo erg zijn, maar gaan ze allemaal in het wild rondlopen dat zal het heel wat vervelender in de kamer zijn.

Vanaf vraag 9 bots ik op de problemen die ik heel vanboven al beschreef. Sorry.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] ideale gaswetten

Vraag 7  

Een gasmengsel bestaat uit 1/3 uit zuurstof en voor 2/3 uit N2 gas. Van welke moleculen is de gemiddelde kinetische energie het grootst?  

Mijn keuze is : van allebei even groot denk ik, heb geen idee welke formule je hier kan toepassen.  

Ik dacht dat deze afhangt van de dichtheid van een stof
Kinetische energie van beide gassen is gelijk, omdat de temperatuur gelijk is. Hierbij moeten we beide gassen wel even als ideale gassen beschouwen, maar omdat ze dat bijna zijn, mag dat wel. Omdat stikstofgas een geringere molecuulmassa heeft dan zuurstofgas zullen de stikstofmoleculen wel een gemiddeld hogere snelheid hebben.
Vraag 8  

Bij constant volume wordt de druk van een constante masse gas groter als de temperatuur stijgt. Dit komt ondermeer omdat :  

Mijn keuze is : er bij de botsingen met de wanden meer energie wordt overgedragen.
Er wordt niet meer energie overgedragen, er wrodt gewoon geen energie overgedragen, nergens staat dat een gas onder hogere druk sneller zal afkoelen. Als jij wat harder tegen een muur duwt draag je ook geen energie over, de muur komt niet in beweging of wordt niet warmer (tenzij je ertegen gaat staan hijgen natuurlijk.... :) )

De deeltjes botsen gewoon met hogere snelheid tegen die wand, en oefenen daardoor meer KRACHT uit op die wand.

Net als Rov kan ik met die andere vragen zonder de bijbehorende plaatjes niets aanvangen. :) En je antwoorden lezende vermoed ik dat je op meerdere punten fout zit. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] ideale gaswetten

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 609

Re: [fysica] ideale gaswetten

Bedankt nu kan ik veel helder met plaatje mijn problemen duidelijker voorstellen.

Berichten: 704

Re: [fysica] ideale gaswetten

Jan van de Velde schreef:Vraag 7  

Kinetische energie van beide gassen is gelijk, omdat de temperatuur gelijk is. Hierbij moeten we beide gassen wel even als ideale gassen beschouwen, maar omdat ze dat bijna zijn, mag dat wel. Omdat stikstofgas een geringere molecuulmassa heeft dan zuurstofgas zullen de stikstofmoleculen wel een gemiddeld hogere snelheid hebben.
volgens het equipartitie theorema krijgt elk deeltje met 3 vrijheidsgraden (een gas beweegt in 3 dimensies) een gemiddlede kinetische energie gelijk aan:
\( E_{k\in} = 3\frac {kT} {2}\)
daarnaast kun je ook zeggen:
\( E_{k\in} = \frac {1} {2} m_{deeltje}\bar{v}^{2}\)
En dus:
\( 3\frac {kT} {2} = \frac {1} {2} m\bar{v}^{2} \Rightarrow \bar{v}^{2} = 3\frac {RT} {M_{W}}\)
Je zou dus zeggen dat de kinetische energie afhankelijk is van het molecuulgeiwcht van het deeltje. Helaas:
\( E_{k\in} = \frac {3} {2} m\left(\frac {RT} {M_{W}}\right)\)
Invullen dat
\( \frac {m_{deeltje}} {M_{W}} = \frac {1} {N_{A}}\)
leidt weer tot het equipartitie theorema dat onafhankelijk is van molecuulmassa.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] ideale gaswetten

Ik snap niet helemaal waar Sdekivit heen wil met bovenstaand verhaal. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 704

Re: [fysica] ideale gaswetten

stefke zei: heb geen idee welke formule je hier kan toepassen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica] ideale gaswetten

Ah, die kant op. Nou, dan heeft hij nou de keus, waarschijnlijk zoveel dat stefke gaat zeggen: heb geen idee welke formule je hier kan toepassen :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer