Springen naar inhoud

[Mechanica] Arbeid door de Zon verricht op de Aarde

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 augustus 2006 - 12:07

Ik weet dat een kracht geen arbeid verricht op een voorwerp, als de kracht loodrecht op zijn baan staat. Bij een eenparig cirkelvormige beweging staat de kracht loodrecht op de baan en na een volledige toer is er geen arbeid verricht.

De Aarde beschrijft nu een ellipsvormige baan rond de Zon de kracht staat dus niet loodrecht op de Aardbaan. Is de arbeid die de Zon op de Aarde verricht heeft na een volledige baan nu ook nul? Het zou toch moeten.Ik zie het niet.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 augustus 2006 - 12:32

Vergeet niet dat het zwaartekrachtveld een conservatief veld is. Op objecten die een gesloten pad afleggen in een conservatief veld wordt netto geen arbeid geleverd.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 augustus 2006 - 17:46

Ik beaam volledig je antwoord Bruce.Was ik dat wel effen vergeten zeker.
Dat wil dus zeggen dat LaTeX . Dit wil dus zeggen dat men de kracht kan schrijven als de tegengestelde van de gradiŽnt van een scalaire functie en daaruit leidt men af dat de arbeid onafhankelijk is van het gevolgde pad en dus de kringintegraal van de geleverde arbeid zal 0 zijn.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures