[toegepaste fysica] Calorimetrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[toegepaste fysica] Calorimetrie

Beste studenten, docenten

Ik heb er enkele vragen waar je het juiste antwoord moet kiezen en heb het opgelost kan je die eens nakijken als ze juist zijn?

Vraag 3

=====

De soortelijke warmtecapaciteit van een stof is de warmtehoeveelheid die men moet toevoeren om :

keuze: 1 kg van de stof 1K in temperatuur te doen stijgen

Vraag 4

=====

De warmtecapaciteit van een lichaam is :

keuze : de hoeveelheid energie die moet toegevoerd worden om dat lichaam 1K in temperatuur te doen stijgen.

Vraag 5

=====

Als we de warmtebalans opstellen steunen we op:

keuze : het gemiddeld temperatuur evenwicht binnen een systeem

Vraag 6

=====

2000 J aan energie zijn er nodig om 1 kg parafine te verwarmen over 1°C. Hoeveel energie is er dan nodig om 10 kg parafine te verwarmen over 2°C

Mijn keuze is : 5 keer meer aangezien de temp is verdubbeld en de massa 10x is

Q = 10000 J

Vraag 7

=====

De molaire warmtecapaciteit van een stof is de warmte die nodig om 1 mol 1°C te doen stijgen. Bij een gas kan dit gebeuren bij constante druk of bij een constant volume. Welk verband bestaat er tussen constante druk en volume?

Mijn keuze : molaire warmtecapaciteit bij constante druk is groter dan bij constant volume

Vraag 8

=====

Beschouw een glas water waarin een blokje ijs drijft. Het ijs begint te smelten. Als al het ijs is gesmolten is, wat zal er dan met het waterniveau gebeurt zijn?

Mijn keuze is : als het volume is gedaald (is kleiner geworden) dan zal de dichtheid gestegen zijn en denk ik dat het water is gestegen

Vraag 9

=====

Bij welke twee veranderingen van aggregatietoestanden staat een stof warmte af?

Mijn keuze : bij condenseren en stollen wordt er warmte afgestaan

Met vriendelijke groeten

Steven

Ja maar ik heb gene webserver hoe zet ik dan die plaatjes hierop?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: [toegepaste fysica] Calorimetrie

Vraag 8  

=====  

Beschouw een glas water waarin een blokje ijs drijft. Het ijs begint te smelten. Als al het ijs is gesmolten is, wat zal er dan met het waterniveau gebeurt zijn?  

Mijn keuze is : als het volume is gedaald (is kleiner geworden) dan zal de dichtheid gestegen zijn en denk ik dat het water is gestegen  
Deze is in elk geval fout. Volgens Archimedes blijft het waterniveau gelijk als het ijsblokje is gesmolten.
Vraag 6  

=====  

2000 J aan energie zijn er nodig om 1 kg parafine te verwarmen over 1°C. Hoeveel energie is er dan nodig om 10 kg parafine te verwarmen over 2°C  

Mijn keuze is : 5 keer meer aangezien de temp is verdubbeld en de massa 10x is  

Q = 10000 J  
Denk hier nog maar eens over na zou ik zeggen. Als de gevraagde temperatuur is verdubbeld en de te verwarmen massa vertienvoudigd, hoe kom jij dan aan een benodigde energie toename met een factor 5? (je moet 10 keer zoveel stof, 2 keer zoveer verwarmen)
Vraag 7  

=====  

De molaire warmtecapaciteit van een stof is de warmte die nodig om 1 mol 1°C te doen stijgen. Bij een gas kan dit gebeuren bij constante druk of bij een constant volume. Welk verband bestaat er tussen constante druk en volume?  

Mijn keuze : molaire warmtecapaciteit bij constante druk is groter dan bij constant volume
Volgens de algemene gaswet is druk omgekeerd evenredig aan het volume.

pV=nRT

De rest klopt geloof ik...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: [toegepaste fysica] Calorimetrie

Vraag:3 Klopt, alleen wordt dit in Nederland de soortelijke warmte genoemd .

( aangegeven door kleine letter c )

Vraag: 5 Wet behoud van energie. Dus de afgestane warmte is gelijk aan de opgenomen warmte .

Vraag 6: 20 keer zoveel . Q= m . c . Delta (T)

Vraag 8: Nivo daalt. Als een bepaalde hoeveelheid water bevriest, dan zet het uit .

Het neemt dan een groter volume in. Dit is ook de reden dat er in de winter soms waterleidingen lek raken. Het water bevriest, en het ijs drukt de leiding kapot. Of de leiding van pvc of van ijzer is , maakt dan niet meer uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [toegepaste fysica] Calorimetrie

aadkr schreef:Vraag 8: Nivo daalt.  Als een bepaalde hoeveelheid water bevriest, dan zet het uit .

Het neemt dan een groter volume in. Dit is ook de reden dat er in de winter soms waterleidingen lek raken. Het water bevriest, en het ijs drukt de leiding kapot. Of de leiding van pvc of van ijzer is , maakt dan niet meer uit.
Nee, niveau blijft gelijk. We beginnen niet met een bak ijs, we beginnen met een ijsblokje dat in water drijft. Het ijsblokje verplaatst zijn eigen massa aan water. De totale massa in het bakje verandert niet. Als het ijs water is geworden, verplaatst het nog steeds zijn eigen massa aan water. Het bevroren water in het ijsblokje neemt wel een groter volume in, maar dat extra volume bevindt zich boven het wateroppervlak en verandert dus niets aan het niveau.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [toegepaste fysica] Calorimetrie

Ja maar ik heb gene webserver hoe zet ik dan die plaatjes hierop?
Post eens een bericht en klik dan eens op "afbeelding invoegen" :wink:.

Reageer