het kan nog gekker: vierkante meloenen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

het kan nog gekker: vierkante meloenen

http://www.nu.nl/news/795689/91/Britse_sup...nte_meloen.html
Britse supermarkt komt met vierkante meloen  

Uitgegeven: 4 augustus 2006 16:04  

Laatst gewijzigd: 4 augustus 2006 17:05  

AMSTERDAM - Iedereen die wel eens een meloen heeft aangesneden kent het probleem: de vrucht wil niet blijven liggen en rolt steeds weg. De Britse supermarktketen Tesco denkt nu het gat in de markt te hebben gevonden door vierkante meloenen te gaan verkopen, zo melden verschillende Britse media.  

De vierkante meloen zal vanaf oktober in de winkels liggen voor minder dan 7 euro per stuk. Fruitinkopers zijn er van overtuigd dat het een doorslaand succes gaat worden. De meloenen zullen immers stukken makkelijker te snijden en eten zijn.  

Het kweken van een vierkante meloen is vrij simpel. Tijdens de groei wordt er een transparante kist omheen gezet.
Waarom verkopen ze het niet gewoon voorgekauwd in een knijpflesje?? Nog makkelijker: per infuus. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

De vierkante meloen zal vanaf oktober in de winkels liggen voor minder dan 7 euro per stuk. Fruitinkopers zijn er van overtuigd dat het een doorslaand succes gaat worden.
Nou, bij die prijs denk ik dat ik ze laat liggen. Ik weet niet precies wat een ronde meloen kost, maar het zal aanzienlijk minder zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

Nou, bij die prijs denk ik dat ik ze laat liggen.
Dan hebben ze nóg een voordeel: ze blijven makkelijker liggen in de winkel 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

Volgende week: rechte bananen :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 824

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

Vierkante meloenen zijn helemaal niet meer leuk om te eten. Het leuke van meloenen is dat je er altijd van oor tot oor onder zit, ik althans....

Met vierkanten meloenen lukt dat niet meer, dan is voor mij de lol er af.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 29

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

Ik vind het wel grappig om dit als Groenteboer nu te lezen. Naast mijn grote passie voor Groente en Fruit vind ik het ook geweldig om mijzelf met allerlei vormen van wetenschap bezig te houden. Het verbaast mij dat dit bericht is verschenen als iets nieuws. Zo ben ik echter ongeveer 2 jaar geleden al benaderd door Japanse wetenschappers die mij dus in Holland de vierkante Watermeloen wilden laten introduceren.

Berichten: 4.546

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

ik zie er geen bezwaar tegen, je hebt namelijk nog steeds de keuze tussen rond en vierkant, als 1 van die keuzes wordt weggenomen dan is het wat anders. er is ook niets veranderd aan de meloenen zelf, dus helemaal niets mis mee.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

trouwens, hebben ze dit gedaan met genetische modificatie of op een bepaalde manier kweken?
Laatste zin van mijn quote uit het artikel..... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

Even offtopic: Maar om even terug te komen op het raadsel van vorige week waarop nu een slotje zit.

Het antwoord moet volgens mij zijn: Een vierkante watermeloen, dat is namelijk rood..(van binnen), duur en vierkant.

Gebruikersavatar
Berichten: 79

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

Ik vind het wel grappig om dit als Groenteboer nu te lezen. Naast mijn grote passie voor Groente en Fruit vind ik het ook geweldig om mijzelf met allerlei vormen van wetenschap bezig te houden. Het verbaast mij dat dit bericht is verschenen als iets nieuws. Zo ben ik echter ongeveer 2 jaar geleden al benaderd door Japanse wetenschappers die mij dus in Holland de vierkante Watermeloen wilden laten introduceren.
Ik heb wel een keer een vierkante watermeloen gegeten. Het is inderdaad helemaal niks. Ook is het zo de de schil van de watermeloen (ook wel Neolem genoemd) erg dik is. En dus kan je de helft van de watermeloen niet eten. Dat komt door die constructie die om de watermeloen heen zit.

Al me al, niet mijn fruit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

(ook wel Neolem genoemd)
Klopt die naam? Als ik ermee google vind ik niks als medicijn-verhalen. Met de afgeleide Nolem googlend vind ik wel dat dat de naam is van een gigantische Braziliaanse meloenen-exporteur, maar weer niks over vierkante meloenen :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 29

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

Volgens mij inderdaad Nolem. Ik heb ooit is onderhandeld met deze Braziliaanse exporteur, helaas zonder succes. Daar zullen ze nu wel spijt van hebben, nu de prognose zo is dat het over de héle fruitketen (Appels, Peren, Leppasaanis'en etc.) het vierkante fruit een grote rage gaat worden.
Klopt die naam? Als ik ermee google vind ik niks als medicijn-verhalen. Met de afgeleide Nolem googlend vind ik wel dat dat de naam is van een gigantische Braziliaanse meloenen-exporteur, maar weer niks over vierkante meloenen Confused
Al is het volgens mij ook zo dat Neolem in een aantal medicijnen een bestandsdeel is. Waarschijnlijk vandaar dat je op google Medicijn-hits vond.

Berichten: 4.546

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

Ik heb wel een keer een vierkante watermeloen gegeten. Het is inderdaad helemaal niks. Ook is het zo de de schil van de watermeloen (ook wel Neolem genoemd) erg dik is. En dus kan je de helft van de watermeloen niet eten. Dat komt door die constructie die om de watermeloen heen zit.  

Al me al, niet mijn fruit.
zoiets dacht ik al, ik denk dat die meloen eerder voor industriële toepassingen zou worden gebruikt.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

..//..  ik denk dat die meloen eerder voor industriële toepassingen zou worden gebruikt.
Dat denk ik niet. Voor de industrie zal het nogal wat goedkoper zijn om te werken met machines die ronde meloenen probleemloos kunnen verwerken, dan het is voor de telers om vierkante te maken. En als die vierkante ook nog eens meer schil hebben (=tarra) is het dubbel verlies voor de industrie. Minder nuttige kilo's per dollar transportkosten etc, en bovendien meer afval om af te voeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 824

Re: het kan nog gekker: vierkante meloenen

Zijn er dan wél voordelen aan een vierkante meloen, naast dat je ze makkelijk kan opstapelen? En dan moeten die natuurlijk ook opwegen tegen de prijs, dus niet dat ze makkelijker kan eten. Daar geven de meeste mensen niet een paar euro meer voor uit.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Reageer