[Mechanica] Zwaartepunt vorkheftruck

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

[Mechanica] Zwaartepunt vorkheftruck

Afbeelding

Hoi allemaal, eerste keer hier

eigenlijk een simpel vraagje, maar ik kan het nergens nachecken aangezien school en vrienden etc weg zijn.

Zie de vorkheftruck. Hij heft nu een bepaald gewicht (niet relevant hoeveel) zo'n 10 cm boven de grond: hij heeft nu een bepaald zwaartepunt.

Mijn vraag is; verandert het zwaartepunt als het gewicht naar boven wordt gehesen? Ga er van uit dat het verticaal omhoog wordt gehesen.

Groeten,

Philly

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: [Mechanica] Zwaartepunt vorkheftruck

Ja, zijn zwaartepunt gaat (verticaal) omhoog.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

daarom mag je ook niet rijden met geheven last. Je sodemietert omver met een beetje pech.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Mechanica] Zwaartepunt vorkheftruck

Ja dat dacht ik al, maar kan ook even iemand uitleggen waarom?

Berichten: 824

Re: [Mechanica] Zwaartepunt vorkheftruck

Het zwaartepunt blijft toch op detzelfde plek, in het midden van je last. De afstand van draaipunt tot zwaartepunt wordt groter. Daardoor kan de last meer kracht uitoefenen en kan je dus inderdaad omver sodemieteren.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Mechanica] Zwaartepunt vorkheftruck

Ja dat dacht ik al, maar kan ook even iemand uitleggen waarom?
Bepaal het zwaartepunt van de heftruck

Bepaal het zwaartepunt van de last, in lage en hoge stand.

Bepaal vervolgens voor beide situaties het resulterend zwaartepunt.

Trek vervolgens je conclusies.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: [Mechanica] Zwaartepunt vorkheftruck

stellen we ons de heftruck met last voor als twee aparte (hier gelijke) massa's op dezelfde hoogte (situatie links). Elke massa heeft zijn eigen zwaartepunt. Dat is het rode bolletje, waar je de zwaartekracht die op die massa werkt (rode vector) geconcentreerd zou kunnen denken. Het zwaartepunt van het geheel is dát punt waar je het geheel aan zou kunnen ophangen zonder dat het kantelt. Noem het voor mijn part het evenwichtspunt. Dat is in de linkse situatie het blauwe bolletje.

IN deze situatie van gelijke massa's ligt dat evenwichtspunt midden tussen de zwaartepunten van de afzonderlijke massa's. Het totale moment (kracht x arm) links is gelijk aan het totale moment rechts, de boel is in evenwicht.

Nou de tweede situatie, één van de massa's gaat omhoog. De zwaartekrachten werken echter nog steeds verticaal naar beneden en zijn nog steeds even groot, de denkbeeldige kracht die je in een evenwichtspunt zou moeten uitoefenen zal dus ook verticaal omhoog moeten blijven werken en even groot moeten zijn.

Voor een evenwicht moet dus weer het moment aan beide zijden gelijk zijn. Bij deze gelijke massa's is het dan eenvoudig in te zien dat dat evenwichtspunt weer netjes midden op een denkbeeldige lijn tussen de zwaartepunten zal liggen. En omdat de horizontale afstand tussen de massa's niet veranderd is (de tweede massa ging immers verticaal omhoog) zal de horizontale afstand tussen de massa's en het evenwichtspunt ook niet veranderen.

Afbeelding

ERGO:

het zwaartepunt gaat verticaal omhoog. NB, dit geldt perfect net eender indien de massa's ongelijk zijn, alleen ligt dat evenwichtspunt dan oorspronkelijk niet precies midden tussen de massa's. Maar het zal vanuit die andere positie nog steeds netjes verticaal omhoog gaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer