Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 305

Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Hello everybody!

Ik heb wat met Brinx gesproken over het schrijven van een minicursus ruimtevaart, en na overleg met skywatcher lijkt het een goed plan om eens te polsen of er meer interesse is in het schrijven van deze minicursus. Dit topic is bedoeld om eens te polsen wie er geïnteresseerd zou zijn om mee te helpen. :) Dus, als het je wat lijkt: reageer! (Verlegen mensen mogen ook PB'en. :wink: )

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Blimey! Het is natuurlijk "interesse in". :)

Berichten: 824

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Ik ben wel geïnteresseerd! Wat zijn jullie van plan precies in die minicursus te zetten? Mijn kennis is op sommige vlakken beperkt, maar ik ben bereid te helpen waar ik kan :)
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 4.546

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

hetzelfde hier, ben benieuwd naar de inhoud. geschiedenis van de ruimtevaart o.a? toekomst van de ruimtevaart etc etc
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Ik wil wel helpen. Weet niet overal alles vanaf maar ik help waar ik kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Ik heb deze voorlopig sticky gemaakt .

hopelijk vinden jullie dat niet erg ? :)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Nu ja - het was al duidelijk, maar ik doe dus ook mee! Ik gooi hier gelijk maar een stel suggesties voor sub-onderdelen van de FAQ neer:

- Baanmechanica (energievergelijking, delta-V, hohmannbanen, swingby's, rendez-vous en docking, aerobraking)

- Voortstuwing (raketvergelijking, soorten raketmotoren en hun prestaties, een raketmotor in detail, toekomstige mogelijkheden)

- Energie- en warmtehuishouding (Methoden van energievoorziening, isolatie, koeling)

- Verkenning van het zonnestelsel (orbiters, landers, scheervluchten: welke specifieke trucjes zijn daarbij komen kijken?)

- Bemande ruimtevaart (discussie over het nut, effecten op het lichaam, gevaren, toekomst)

Dit zijn zomaar wat ideetjes. Iemand anders nog aanvullingen of andere ideeen?

Berichten: 144

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

- Geschiedenis (zou je nog kunnen opsplitsen in bemand/onbemand)

- Toekomst

- Huishouding (voedsel, afval, AC en wat al niet meer)
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Ik wil ook wel helpen. Ben wel redelijk op de hoogte van voortstuwing en baanmechanica. (zit standaard in het lespakket op luchtvaart en ruimtevaart techniek, heb er ook nog wat vervolgvakken van gevolgt)
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Oh, en natuurlijk:

- Toepassingen van de ruimtevaart; b.v. aardgericht ruimte-onderzoek, weersatellieten, communicatie, etc.

- Ruimtevaart en de maatschappij. (bv. de wisselwerking tussen S.F. en ruimtevaart, dat soort dingen

Bij "geschiedenis" lijkt het me ook wel aardig om een wat groter tijdsbestek te nemen, zodat je ook de geschiedenis van astrodynamica, en de geschiedenis van raketten in het algemeen kan belichten).

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

... luchtvaart en ruimtevaart techniek ...


Hurray! LR!

Berichten: 4.546

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

groencontainer jij.....jij ontzettende lucker! (hoezo jaloers, ja ik wil ook die opleiding, niet zo'n beetje ook!)

anyway, wat Dr Who zei, inderdaad laten zien wat de ruimtevaart nu eigenlijk voor ons heeft betekend, voor de gewone mens zeg maar.

ook ben ik voor vergelijking met SF en de tegenwoordige techniek.

ook een nuttig onderdeel: de onbemande ruimtesondes naar andere planeten, mars, venus, ook voyager, maansondes etc etc, is dat ook wat?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Die stond er al tussen, Assassinator: de verkenning van het zonnestelsel. :)

Tot nu toe hebben we dus:

- Baanmechanica (energievergelijking, delta-V, hohmannbanen, swingby's, rendez-vous en docking, aerobraking)

- Voortstuwing (raketvergelijking, soorten raketmotoren en hun prestaties, een raketmotor in detail, mogelijkheden in ontwikkeling)

- Energie- en warmtehuishouding (Methoden van energievoorziening, isolatie, koeling)

- Verkenning van het zonnestelsel (orbiters, landers, scheervluchten: welke specifieke trucjes zijn daarbij komen kijken?)

- Bemande ruimtevaart (huishouding aan boord, discussie over het nut, effecten op het lichaam, gevaren)

- Geschiedenis van de ruimtevaart (Kepler, Tsiolkowsky, Goddard, Von Braun, etc)

- Toekomst van de ruimtevaart (bemande reizen naar maan en Mars, ruimtetoerisme, interstellaire reizen, permanente bewoning van de ruimte/andere hemellichamen)

- Toepassingen van de ruimtevaart (aardonderzoek, communicatie, spionage, meteorologie, rampwaarschuwingen)

- Ruimtevaart en cultuur (SF<->ruimtevaart, spinoffs, ???)

Nog meer, of wijzigingen hierin?

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Ik ben wel geïnteresseerd. Op school hebben we extra vakken en ruimtevaart is er een van.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Ik heb niet genoeg kennis om hier aan mee te schrijven, maar ik kijk er alvast naar uit.

Reageer