Winterslaap

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Winterslaap

De ESA is momenteel experimenten aan het uitvoeren om de astronauten te laten "winterslapen".

Hierbij zitten ze echter met het probleem dat na de winterslaap, de spiermassa van de astronouten ongelooflijk véél is afgenomen.

Hoe zit dat nu eigenlijk bij dieren die een winterslaap doorbrengen.

Hebben zij dan achteraf ook dat probleem?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Winterslaap

Ik denk dat er inderdaad wel spierweefsel af wordt gebroken bi dieren in winterslaap. Natuurlijk is het wel zo dat die dieren daar evolutionair gezien wat op gevonden hebben. En wij als mens dat voordeel niet hebben.

Re: Winterslaap

Dieren zijn in staat om hun metabolisme op een heel laag pitje te zetten. De winterslaap is niet meer dan dat. Zij slapen niet echt, maar doordat hun metabolisme heel laag wordt gezet, hebben zij niet de behoefte om achter veel voedsel te zoeken die in de wintertijd voor hun schaars is. Ze hoeven dan ook niet in de koude te lopen waarvoor ze dikwijls niet bestand zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Winterslaap

Volgens mij heeft de spierafname (en botontkalking) ook te maken met de gewichtloosheid van astronauten onderweg.

Re: Winterslaap

gelukkig zijn ze hier al druk mee bezig bij NASA (discovery-docu).

wat hebben ze bedacht tegen botontkalking: nano-probes (voor de startrek kijkers is dit duidelijk) dit zijn hele kleine apparaatjes die worden aangedreven door een menselijke spiercel (deze zal functioneren als een minidynamo) de nano-probes zullen in je bloedbaan worden gespoten en vervolgens hun werk beginnen. zij zullen weten wat ze moeten doen zoals witte bloedcellen weten wat ze doen. ze zullen waarschijnlijk de spieren impulsen geven zodat ze actief blijven (denk aan ab-master-super-3000-pro, die stikkers die op je buik plakt en dan een impuls afgeeft zodat je spieren samen trekken). dit was al twee maanden geleden dus spreek me er niet op aan dat ik misschien iets verkeerd heb gezegt. :shock:

ik heb gezocht op discovery site maar kon geen link vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Winterslaap

huhuhu?! zijn ze al zo ver met die nano techniek?! ik geloof dat niet! Dat zou mooi zijn. Heb je een site dat iets meer wetenschappelijk bewijs levert? :shock:

Waarom worden die robotjes niet door het lichaam afgebroken?

Reageer