Springen naar inhoud

God bestaat

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

dino_zero

dino_zero

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 16:17

ik wil jullie mening hierover horen zodat ik daarop kan reageren.....

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kwel

Kwel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 16:36

Als leugens en roddels bestaansrecht hebben en gewicht in de schaal leggen , zal er ook wel een God zijn.

Wat moet je anders geloven ?

God is ooit bedacht als tegengewicht voor de leugen en de roddel.

Ascension

Ascension

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 16:54

Als leugens en roddels bestaansrecht hebben en gewicht in de schaal leggen , zal er ook wel een God zijn.

Wat moet je anders geloven ?

God is ooit bedacht als tegengewicht voor de leugen en de roddel.

Wat is dit voor een oppervlakkig gel*l ?

Dat je op een wetenschapsforum zit betekend niet dat God per definitie niet bestaat, toch ?
This old world still looks the same.

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 17:06

het idee 'god' bestaat zeker in de geest van mensen, en dat idee (of eigenlijk zijn het meerdere concepten) is van een enorme invloed (geweest) op de geschiedontwikkeling van allerhande culturen.
just curious

Kwel

Kwel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 17:20

Dat je op een wetenschapsforum zit

Je motivatie is geheel duidelijk.

Het was me een genoegen.

Ascension

Ascension

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 17:34

Dat je op een wetenschapsforum zit

Je motivatie is geheel duidelijk.

Het was me een genoegen.

Mij ook :).

Nee, ik bedoel dat er niet per definitie te zeggen van of God wel of niet bestaat. Heel veel mensen op dit forum zeggen dat God niet bestaat omdat de meeste van dit forum dat zeggen... Eigenlijk een sneeuwbaleffect.

(Mijn zinnen kunnen zeer vaag zijn door het slaapgebrek).
This old world still looks the same.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 17:37

het idee 'god' bestaat zeker in de geest van mensen, en dat idee (of eigenlijk zijn het meerdere concepten)  is van een enorme invloed (geweest) op de geschiedontwikkeling van allerhande culturen.

Dat is waar, maar dat betekent nog niet dat "god" echt bestaat.
Er is geen bewijs dat die bestaat maar het is ook niet te bewijzen dat die niet bestaat.
Zo er wel een god is dan is het er een van horen ,zien en zwijgen.
Het eerste wiel was echt niet rond

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 17:44

eens, ik kan 'god' ook alleen maar als idee erkennen. Uitwendig is er geen enkele aanwijzing voor 'zijn' bestaan, maar wel doet de invloed van die idee zich op een enorme wijze gelden.
just curious

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 18:07

eens, ik kan 'god' ook alleen maar als idee erkennen. Uitwendig is er geen enkele aanwijzing voor 'zijn' bestaan, maar wel doet de invloed van die idee zich op een enorme wijze gelden.

Waarom zou die enorme 'externe' invloed dan geen aanwijzing kunnen zijn?

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 18:11

die invloed van de idee god in onze cultuur -en hoe we met de natuur omspringen- zie ik niet als een aanwijzing van een externe duiding van die idee, een referent om zo maar te zeggen. Wel kunnen we erover filosoferen hoe mensen er steeds maar weer toe komen in alle culturen en alle tijden tot het geloof in het bestaan van hogere machten te komen. Zullen we dat gaan doen?
just curious

Kwel

Kwel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 19:03

Heel veel mensen op dit forum zeggen dat God niet bestaat omdat de meeste van dit forum dat zeggen.

Ja ja , aapje ziet , aapje doet.

Soms gebeuren er dingen die op een dusdanige onverklaarbare manier in elkaar vallen op het moment dat je het eigenlijk niet (meer) verwacht , dat de neiging bestaat om in het bestaan van een God te gaan geloven.

Al was het maar om de onverklaarbare gebeurtenis tastbaar te maken.

Zo krijgt God toch iets tastbaars al was het maar met een gebaar (vuist naar de hemel b.v. wat veel mensen doen)

Voor mij bestaat God.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 20:36

Soms gebeuren er dingen die op een dusdanige onverklaarbare manier in elkaar vallen op het moment dat je het eigenlijk niet (meer) verwacht , dat de neiging bestaat om in het bestaan van een God te gaan geloven.

moet je dus niet doen, niet te snel conclusies trekken. mensen willen graag antwoorden, vaak wordt in die drang te snel conclusies getrokken.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Heshima

Heshima

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 21:42

ik geloof niet in een God zoals die klassiek wordt voorgesteld; die kan straffen en belonen, die "almachtig" is, enz.

Wel geloof ik in een kracht die alles overstijgt; een soort oer-energie waaruit alle materie bestaat, die moleculen samenhoudt, die de oorsprong is van alle leven (met als basis dan de big bang die tenslotte ook ontstaan is dmv. energie...)

Er is iets wat we niet kunnen bevatten; we kunnen uitleggen hoe bvb. een orkaan ontstaat, maar de kracht ervan moet je ervaren.
vuur is ook zo iets. iedereen kent het, en toch heeft het iets mysterieus over zich.

godsdiensten zijn volgens mij ontstaan omdat mensen een verklaring zochten voor deze verschijnselen.
Bijbels zijn geschreven door mensen, en mensen maken fouten. Daarom geloof ik er niet in. Wel geloof ik dat er mensen geweest zijn die anderen konden inspireren, zoals jezus en mohammed.
Maar dat jezus de zoon van god zou zijn enzo, dat gaat me dan weer net ietsje te ver :wink:

allah ho akbar

allah ho akbar

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 22:50

God is een perfect en volmaakt hoger dan iets dat jouw je beslissingen laat maken om te zien of je in het paradijs mag. Zomoeten de rijken God bedanken en weten dat hij volmachtig is en de armen steeds goed blijven en zich bedenken dat het leven een test is.

de inkt van de wijze is kostbaarder dan het bloed van de martelaar.

Ruben Kwast

Ruben Kwast

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2006 - 22:59

Ik ben zelf christelijk opgevoed, maar ik begin nou zelf na te denken over wat ik geloof. Ik denk dat een God iets is waar mensen op kunnen steunen, iemand waar je op terug kan vallen als je even niet meer weet. Ik denk echter dat die God in iedereen zit, iedereen ervaard hem op een andere manier.
Dingen die je graag wilt geloven, zullen er ook altijd zijn. Daarom denk ik dat als je het moeilijk hebt, om wat voor een reden dan ook, je zo graag in God wilt geloven dat die er ook zal zijn. Dat zou ook bevestiggen waarom er vaak wordt gezegt: 'God woont in een ieder' en 'God is er als je het moeilijk hebt'. Ik denk dat God je innerlijke rots is waarop je kan steunen.
Ik heb wel zo mijn twijfels bij de Bijbel, maar dat kan ik niet zo een twee drie hier opnoemen.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures