Gemiddelde hoogte België

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 1

Gemiddelde hoogte Belgi

Ik weet niet of de vraag precies hier thuishoort, ma ja :)

Ik ben momenteel een thesis aan het schrijven en ik zou daarbij de gemiddelde hoogte van België moeten weten. Op het net kan ik het nergens vinden.

Zou iemand mij daarbij kunnen helpen?

En wanneer je het ergens gevonden hebt, zou je er ook de bron kunnen bij vermelden? (dat moet bij de thesis ook)

Alvast bedankt

igor

Berichten: 824

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

Ik zou zeggen, neem de 10 hoogtste en laagste punten in belgië. Tel die op en deel door 20.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

Volgens mij geeft Ruben's systeem een statistische misser. Op die manier krijgen tien heuveltoppen in een overigens vlak land een onevenredige vertegenwoordiging. Als het gegeven niet te vinden is lijkt het me dat je er niet aan ontkomt om een raster over een kaart van België te leggen en op elk kruispunt van rasterlijnen de hoogte te noteren. Hoe fijner je raster, hoe nauwkeuriger je antwoord. Leuke klus voor een regenachtige zondagnamiddag. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 150

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

De methode die Jan voorstelt is het betrouwbaarst. Ik wil nog even aanvullen dat Google Earth de hoogte aan kan geven van elk punt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

Dat idee van Tobo met Google Earth werkt inderdaad vrij vlot. Als je een geschikte ooghoogte kiest kun je zo vlot van noord naar zuid scannen en bijvoorbeeld elke 50'' noorderbreedte een hoogte noteren, dan 50'' lengte opschuiven, van zuid naar noord elke 50'' scannen, etc.

Heb je in een uurtje heel België wel gehad denk ik.

Als je naast google een rekenblad openzet, staan je waarnemingen gelijk op een rijtje en is een gemiddelde uitrekenen een fluitje van een cent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 333

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

7m denk ik
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

Dat lijkt me sterk dat het maar zo weinig is. Midden en hoog België zitten al boven de 50m. Hier in Limburg, zit ik al op een 30 tal meter en ik zit niet eens op het Kempens Plateau.

Berichten: 333

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

Antwerpen 13m

ofwel was het gemiddelde 18

en die toppen van 50 zijn maar heuvels, belgie is zo vlak als een biljart laken.vergeleken met andere gebieden.
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Berichten: 333

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

als je de gemiddelgde hoogte van een landschap wil berekenen moet je ook rekening houden met de oppervlakkte van de plateaus of vervallen, je kan er alleen maar een ruwe schatting van geven.

Vb; je neemt een vierkante meter. en verhoogt op de kaart 1²dm 10 cm, dan heb je 1dm³ dan is het gemiddelde niet 5 maar 10 delen door 100 want je hebt 100 vakjes van een dm² op je kaart.

kom je uit op een gemiddelt verval van een mm.

dus eigenlijk kan je nooit een heuvel berekenen omdat je op een kromme lijn of cirkel oneindig veel punten kan zetten.

cirkel bovenaanzicht

kromming zij-aanzicht
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

dus eigenlijk kan je nooit een heuvel berekenen omdat je op een kromme lijn of cirkel oneindig veel punten kan zetten.
Nee, maar je kunt het wel heel aardig benaderen. Hoe meer meetpunten je neemt, hoe meer cijfers je achter de komma mag plaatsen. En igmichie wil vast ook niet weten of België gemiddeld 18,52897653442678 m hoog ligt of 18,52897653442679 m. Ik denk dat een antwoord in de trant van 35±1 m al redelijk aan de wensen zou voldoen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

Kjell schreef:Antwerpen 13m

ofwel was het gemiddelde 18

en die toppen van 50 zijn maar heuvels, belgie is zo vlak als een biljart laken.vergeleken met andere gebieden.
Als ik met Google Earth zo eens een lijntje zuidwaarts klik vanaf Dinant tot aan de Franse grens, komt het gemiddelde van dát lijntje toch al aardig in de buurt van de 1000 voet (ca 300 m).

Dus waar jij die "toppen van 50" en dat "biljartlaken" vandaan haalt???

Als ik heel België zo eens ruw onder Google Earth doorhaal zou het me niet verwonderen als de gemiddelde hoogte ergens in de buurt van de 150 m kwam te liggen. Een groot deel van de Ardennenprovincies ligt al ruim boven de 300 m, met pieken in de provincie Luxemburg boven de 500 m.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

België is geen Andes of Alpen, maar om België een "biljartlaken" te noemen zou ik ook niet zeggen. Ga maar eens een dagje in de Wallonië in de regio's van de Botrange, Baraque Michelle of Baraque Fraiture fietsen!
en die toppen van 50 zijn maar heuvels
Nee, ik schat dat alles onder "Samber en Maas" boven de 50m is.

Google eens "topografisch belgië" en ga dan naar afbeeldingen: 2 plaatjes waarvan een verhelderend.

Afbeelding

Berichten: 333

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

Rov schreef:België is geen Andes of Alpen, maar om België een "biljartlaken" te noemen zou ik ook niet zeggen. Ga maar eens een dagje in de Wallonië in de regio's van de Botrange, Baraque Michelle of Baraque Fraiture fietsen!
en die toppen van 50 zijn maar heuvels
Nee, ik schat dat alles onder "Samber en Maas" boven de 50m is.

Google eens "topografisch belgië" en ga dan naar afbeeldingen: 2 plaatjes waarvan een verhelderend.

Afbeelding
het stuk onder samber en maas is ook maar 1/4e van de kaart
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

Kjell, ik kom je persoonlijk een krat bier naar keuze brengen als je aantoont dat België gemiddeld minder dan 50 m boven zeeniveau ligt. Nou dus ophouden met losse-polsbeweringen en staven die hap.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Gemiddelde hoogte Belgi

Als Belg denk ik dat Jan er het dichste bij is.Ga in Belgie zo'n 20km van de zee weg in bepaalde richting en je zit al boven de 50 m.Zo is er rond Nieuwpoort op een afstand van 3 km al een hoogteverschil van 8 m.Zo is er in de vallei van de Maas tussen Maasbracht en Hastière een hoogteverschil van 107 m.Dit wordt overbrugd met 16 sluizen.Ik denk dat er voor amateur landmeters en amateur geologen en speologen nog heel wat te beleven valt bij ons.Wist je dat er goud te vinden is in onze kleine bergkreekjes in de Ardennen,niet om rijk van te worden,maar het is er nog.

Reageer