Het menselijk oog en zonlicht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 536

Het menselijk oog en zonlicht

Ik zat net onderstaand stuk te lezen en los van zijn conclusies, is mijn vraag simpelweg: kloppen de beweringen over het in de zon kijken van dieren e.d.r.?

Dus is het zo dat dieren geen last van de felheid van het zonlicht en mensen wel (dat 2e is wel juist neem ik aan?) ?
At this point I suddenly had a thought. Why do human beings have to shield their eyes with their hand to see on a sunny day! No other animal has to squint so why do we! You don't see a horse or a cow squinting do you! A bird which flies high up in the sky where the Sun shines the' brightest doesn't even use its eyelids until it goes to sleep. A polar bear doesn't suffer with snow blindness caused by the reflection of the Sun that shines even brighter with the glare. When a deer or rabbit gets caught in your car headlights, they do not even blink let alone squint. Why!  

Because they have adapted to living on Earth. Cro-Magnon man had a large forehead, which shielded his eyes; he would not have had to squint either. Evolution doesn't go backwards does it?  

If we were from Earth we would still have a large protruding forehead to protect our eyes. Or our eyes themselves would have adapted by now. We must have come from a planet that was a little further away from its Sun. Are we the descendants of the Anunnaki! In the Old Testament we can read stories of people living until they are 800 or 900 years old. This has been put down to translating errors by those who collated the Bible, with the Church merely saying, they meant to say 80 or 90 years old.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Het menselijk oog en zonlicht

Why do human beings have to shield their eyes with their hand to see on a sunny day!
Omdat wij dat kunnen....... En het is minstens een overdrijving om te stellen dat we "have to".

"A polar bear doesn't suffer with snow blindness caused by the reflection of the Sun that shines even brighter with the glare."

http://www.goerie.com/apps/pbcs.dll/articl...EZOO02/51220033
Polar bears have a third membranous eyelid, which protects their eyes from the glare of snow and ice.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 301

Re: Het menselijk oog en zonlicht

dieren hebben andere ogen als mensen, daar zal 't denk ik aan liggen...
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Berichten: 536

Re: Het menselijk oog en zonlicht

Akkoord. Dat is duidelijk.

Maar waarom is de mens dan niet aangepast eraan?

Hier op het forum is de Evolutietheorie algemeen aanvaard, dus dan zou ik wel eens willen weten waarom dieren wel goed aangepast zijn aan het felle zonlicht en de mens niet...?

Berichten: 824

Re: Het menselijk oog en zonlicht

John Nash schreef:Akkoord. Dat is duidelijk.  

Maar waarom is de mens dan niet aangepast eraan?

Hier op het forum is de Evolutietheorie algemeen aanvaard, dus dan zou ik wel eens willen weten waarom dieren wel goed aangepast zijn aan het felle zonlicht en de mens niet...?


Omdat een mens een hand voor zijn ogen houdt. Daarom hoeft onze evolutie zich daar niet aan aan te passen. Dieren zijn vrijwel kansloos tegen vel zonlicht, ze hebben daarom iets er tegen ontwikkeld. Wij hadden dat al, onze handjes.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 536

Re: Het menselijk oog en zonlicht

Because they have adapted to living on Earth. Cro-Magnon man had a large forehead, which shielded his eyes; he would not have had to squint either. Evolution doesn't go backwards does it?  

If we were from Earth we would still have a large protruding forehead to protect our eyes. Or our eyes themselves would have adapted by now.
Dit is dus onzin volgens jou?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Het menselijk oog en zonlicht

Ik heb in het verleden wel gezien dat onze kat zijn ogen toekneep wanneer hij plotseling in fel licht keek. Dat geen van de dieren 'last' zou hebben van fel zonlicht (dus de ogen niet toe hoeven knijpen) lijkt me iets te vlug gesteld!

Berichten: 536

Re: Het menselijk oog en zonlicht

Hmm ok dat is dus wat ik wil weten, of het waar is wat hij zegt over of dieren er 'last' van hebben of niet.

Berichten: 824

Re: Het menselijk oog en zonlicht

John Nash schreef:
Because they have adapted to living on Earth. Cro-Magnon man had a large forehead, which shielded his eyes; he would not have had to squint either. Evolution doesn't go backwards does it?  

If we were from Earth we would still have a large protruding forehead to protect our eyes. Or our eyes themselves would have adapted by now.
Dit is dus onzin volgens jou?
Wie zegt dat een groot voorhoofd als zonneklep moest dienen?

Als het wel klopt wil ik nog even wat zeggen over het stukje waar ze zeggen: 'Evolution doesn't go backwards does it?'. Ik denk dat evolutie niet achteruit gaat, ik denk dat evolutie een kwestie van aanpassen is. Ik denk namelijk dat het een poos duurde voordat de mens door kreeg dat hij zich kon beschermen tegen de zon. Een groot voorhoofd was niet meer nodig, dus de evolutie werkte die 'fout' netjes weg.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 824

Re: Het menselijk oog en zonlicht

Hmm ok dat is dus wat ik wil weten, of het waar is wat hij zegt over of dieren er 'last' van hebben of niet.


Ik denk dat de ogen van dieren zich hebben aan gepast, omdat ze geen handen hebben en ook niet in staat zijn om zonnebrillen te maken. Je zou ze natuurlijk een paar handen en een lading inteligentie kunnen geven, maar Moeder Natuur vondt een makkelijkere oplossing. :wink:
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Reageer