[wiskunde] Goniometrische vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 272

[wiskunde] Goniometrische vergelijking

sin x = 0,25x

Is deze vergelijking algebraïsch op te lossen, hoe pak ik dat aan?
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Er is een triviaal nulpunt op x = 0, daarnaast zijn er nog twee (symmetrisch uiteraard) die volgens mij enkel numeriek te benaderen zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Numeriek, is dat met de grafische rekenmachine? Die mag ik niet gebruiken. :)
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Brihaspati schreef:sin x = 0,25x

Is deze vergelijking algebraïsch op te lossen, hoe pak ik dat aan?
Niet (exact) oplosbaar!

Maar heb je een GR dan is het eenvoudig numeriek oplosbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Numeriek, is dat met de grafische rekenmachine? Die mag ik niet gebruiken.   :)
Om het nauwkeurig te doen zal je zoiets nodig hebben. Met de hand gaat dat niet goed...

Is het de bedoeling om deze algebraïsch op te lossen, dus een exacte oplossing te vinden?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Dit is de som:
Gegeven is de functie f(x) = sin x met het domein van 0 tot pi.  

V is het vlakdeel dat ingesloten door de grafiek van f en de x-as. Onderzoek doormiddel van een berekening of de lijn y=0,25x het vlakdeel V in twee delen met gelijke oppervlakken verdeelt
Misschien gebruik ik de verkeerde methode om eerst de snijpunten te vinden. Het kan dat ze niet van belang zijn.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Leuke vraag, want het zit wel in de buurt van een halvering.

De totale oppervlakte onder sin(x) tussen x = 0 en x = pi is 2, dus de vraag is of de beide delen een oppervlakte 1 hebben of niet. Het is dus de bedoeling dat je deze opgave zonder GRM of numerieke benadering met een computer doet?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 272

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Het is eigenlijk een som die in het antwoordenmodel met de GR wordt behandeld, maar onze leraar heeft deze som opgegeven als huiswerk en wij mogen de GR niet gebruiken.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Het probleem is dat je wel een vrij eenvoudige (en na controle voldoende nauwkeurige) benadering met de hand kan doen, maar je weet op voorhand niet of die benadering voldoende nauwkeurig is om het antwoord niet te beïnvloeden, vermits het zo dicht rond de helft ligt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Waarom niet zo:
\( \int^{\pi}_0 \sinx dx = 2\)
dat zei TD! al

Als je nu zoekt hoe groot de oppervlakte tussen sin x en 0.25x is dmv van een eenvoudig integraaltje, dan heb je toch de oppervlakten van de twee delen gevonden?
\( \int^{\pi}_0 |\sinx - \frac{1}{4}x| dx = 2 - [\frac{x²}{8}]^{\pi}_0 = 0.766 \)
Of doe ik iets fout.... Ik merk al met mijn grm dat deze oplossing niet echt klopt, maar toch vraag ik me af wat ik mis doe :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Rov schreef:Waarom niet zo:
\( \int^{\pi}_0 \sinx dx = 2\)
dat zei TD! al

Als je nu zoekt hoe groot de oppervlakte tussen sin x en 0.25x is dmv van een eenvoudig integraaltje, dan heb je toch de oppervlakten van de twee delen gevonden?
\( \int^{\pi}_0 |\sinx - \frac{1}{4}x| dx = 2 - [\frac{x²}{8}]^{\pi}_0 = 0.766 \)
Of doe ik iets fout.... Ik merk al met mijn grm dat deze oplossing niet echt klopt, maar toch vraag ik me af wat ik mis doe :)
Dit is inderdaad niet goed!

De integrand is een absolute waarde en er is een nulpunt in het interval <0,Pi>. Noem dit nulpunt even x0.
\( \int^{\pi}_0 |\sinx - \frac{1}{4}x| dx = \int^{x0}_0 (\sinx - \frac{1}{4}x) dx + \int^{\pi}_{x0} (-\sinx + \frac{1}{4}x) dx\)
En dit betekent weer dat x0 numeriek bepaald moet worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Goniometrische vergelijking

Rov: maak eens schets van het probleem, dan zie je het duidelijk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer