methanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

methanol

Ben op zoek naar een eenvoudige(goedkope)manier om methylalcohol op te sporen.Zou een kwantitatieve analyze met beperkte middelen mogelijk zijn ?Bestaan er papierstrookjes om methanol aan te tonen ?

Berichten: 64

Re: methanol

waarin wil je die methanol aantonen?

Re: methanol

Op plaatsen waar hij niet thuishoort.(ethanol)

Re: methanol

waarom zou je dat willen doen

als je methanol hebt en een grotere percentage ethanol kan het geen kwaad.

je kan geen pure ethanol krijge er zit altijd wel een klein beetje methanol in.

Re: methanol

Meten is weten.Ik ken de toegestane pro-mille.Methanol en de hogere alcoholen in dranken,zijn de hoofdoorzaak van hoofdpijn en misselijkheid.

Er zijn mensen die zich al beroerd voelen na één glas wijn van slechte kwaliteit.Goedkope schuimwijn heeft daar een zeer slechte reputatie.

Re: methanol

dan is het vaag dat de overheid geen strengere wetten heeft over de maximale promilage methanol per 100 ml

nederland heeft toch overal wetten voor en dan hier neit voor :S:S:S

Berichten: 193

Re: methanol

Hallo,

Toch geen sluikstokerijtje beginnen, zeker??

Mvg,

Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: methanol

De hoeveelheid methanol is wel degelijk belangrijk om te kunnen aantonen. 6 ml innemen lijdt al tot blindheid en 20 ml is dodelijk voor de mens. Kleine hoeveelheden dus.

Berichten: 63

Re: methanol

Goed, dat was de discussie over het nut van het aantonen :shock:

Heeft er iemand een idee *hoe* je het aantoont? ;)
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: methanol

ehh ja

NMR

met een nmr apparaat is het heel gemakkelijk aan te tonen.

Nadeel is de prijs van het ding.

Met huis tuin en keukenmiddelen is het niet makkelijk aan te tonen.

Ik weet niet wat voor 'onderzoek' je aan het doen bent, maar je kunt het misschien uitbesteden ergens. Nadeel is dat de stoffen zoveel op elkaar lijken, maar wellicht biedt een gefractioneerde destillatie soelaas (huh, hoe schrijf je dat?? :shock: )

Je vangt dan massa of beter nog volumefracties op door verschil in kookpunt en dan reken je gewoon ff terug. Ik weet alleen niet hoeveel de kookpunten afwijken.

succes

Als je aan het vervelen bent met eigen drankjes maken, moet ik je waarschuwen: methanol is GIFTIG. Wordt ook zo aangeduid.

Inderdaad wordt je er blind van: je ogen komen letterlijk op sterk water gezet.
may the force be with you

Re: methanol

methanol kpt:64,7 ethanol kpt:78,3 propanol kpt:97,2

Met zeer langzame distillatie(hoge kolom,grote inwendige oppervlakte en voldoende reflux)zijn die zaken te scheiden.Nuttig zou een test zijn met papierstrookjes,zoals een pH test.Er bestaat een klein distilleertoestelletje om het alcoholgehalte van dranken te bepalen.Zowel methanol als propanol worden meegedistilleert.Moest men door een reactie de methanol kunnen binden en neerslaan ware dat ook niet mis.Tenslotte bevatten de meeste dranken een beetje methanol,die wordt afgebroken in het lichaam door ethanol.Alle stoffen zijn giftig.Het verschil zit hem in de dosis.

Re: methanol

Het kwantitatief aantonen van methanol in ethanol lijkt me eerder iets voor een gaschromatograaf dan voor een NMR. Volgens mij ziet een NMR bar weinig verschil tussen alcoholen van verschillende ketenlengte. En een gaschromatograaf is veel goedkoper, is geschikt om mee te kwantificeren en kent redelijk lage detectiegrenzen.

Maar voor af en toe zelf een analyse doen, is het natuurlijk geen optie. Los van de aanschafprijs, heb je ook te maken met de noodzakelijke gasflessen voor het dragergas (He, N2) en waterstof en lucht voor de vlam ionisatie detector. Gewoon uitbesteden voor een paar gulden aan een commercieel laboratorium.

Nico

Berichten: 47

Re: methanol

Methanol en de hogere alcoholen in dranken,zijn de hoofdoorzaak van hoofdpijn en misselijkheid.


Zou je kunnen uitleggen waarom dit is en hoe ze dit doen? Heb ooit gehoord dat methanol door alcoholdehydrogenase wordt om gezet in een schadelijke stof.. Wat doet deze stof precies en hoe?

Re: methanol

Ga naar "google".U vind er een schat van informatie over methanol.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: methanol

methanol wordt in het lichaam omgezet in formaldehyde. Dat klinkt niet en is ook geen fris stofje: zogenaamd sterk water: Je wordt er bilnd van als de dosis maar hoog genoeg is (die grens is akelig laag) en je kun er uiteindelijk ook dood aan gaan.

GC is inderdaad de beste optie om het aan te tonen, kan je desnoods nog zelf inelkaar knutselen, als je er vertand van hebt: maak een gepakte kolom, van een meter of, bij voorkeur van een glaze n buis gevuld met fijn waspoeder. gastoevoer aan de ene kant, brander aan de andere kant aansluiten. Zorg dat de kolom goed verwarmd is, minimaal 100 graden celsius. ik heb dit gedaan met methaan en propaan, als je alles goed verwamrd zou je methanol (wat eerder uit de kolom komt dan ethanol) moeten kunnen aantonen. echter niet in welke concentratie.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer