Springen naar inhoud

[Mechanica] Wat is kracht?

• Log in om te kunnen reageren

Nightbreed

Nightbreed

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2006 - 21:24

Wat is kracht nu precies?
Tot nu toe heb ik nog nooit een antwoord kunnen vinden op deze vraag. Kracht is tot nu toe altijd iets theoretisch wat voorgesteld wordt met vectoren om er o.a. mee te kunnen rekenen.

Maar wat is kracht nu in werkelijkheid? Alle materie is opgebouwd uit moleculen, die weer opgebouwd zijn uit atomen.. etc. Maar hoe zit dat nu bij kracht?
Heb wel eens theoriŽn gelezen over uitwisselingsdeeltjes.. maar of dit nu allemaal echt waar is..?

Ik kan het niet echt snappen WAT nu precies bij een magneet het ijzer aantrekt (ja de magnetische kracht duh.. maar dat is altijd maar een theoretische benadering).

Ik hoop dat iemand me hier een duidelijker antwoord op wil geven.. :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 augustus 2006 - 22:36

Kracht is niks tastbaars, het is een interactie tussen twee lichamen/deeltjes die tot gevolg heeft dat beiden een verandering krijgen in hun snelheid en/of richting t.o.v. elkaar, en/of een verandering in hun vorm. Een vector is een handig instrument om zowel grootte als richting aan te duiden.

Kracht is dus nergens uit opgebouwd. Van je uitwisselingsdeeltjes heb ik nog nooit gehoord, of je zou gravitonen moeten bedoelen, hoogst speculatieve deeltjes waarmee we (wanhopig) een verklaring willen zien te vinden voor de zwaartekracht.

Ik kan het niet echt snappen WAT nu precies bij een magneet het ijzer aantrekt

Het antwoord daarop is een Nobelprijs waard. Wel twee. We weten precies wat de effecten zijn, we kunnen het voorspellen en uitrekenen. Maar WAT het is?

Welcome to the Wonderful World of Physics. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Nightbreed

Nightbreed

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2006 - 22:45

Bedoelde inderdaad gravitonen, maar deze gelden dan alleen voor de zwaartekracht.
Maar wie zegt dat kracht niets tastbaars is... ?
Ik kan dat gewoon niet bevatten.. ik bedoel alles moet toch opgebouwd zijn uit 'iets'?

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 augustus 2006 - 23:04

De snelheid van een voorwerp is ook een (vectoriele) grootheid die je wel kan waarnemen maar op zich niet uit Ôets"bestaat.
Ook bij magnetische en electrische veldlijnen is dat het geval, wat op zich ook weer vectoriele grootheden zijn.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 augustus 2006 - 23:07

ik bedoel alles moet toch opgebouwd zijn uit 'iets'?

En de supervraag is dan vervolgens waaruit dat "iets" dan weer bestaat. Hiermee duik je diep in de moderne natuurkunde, en van dat zwembad is de bodem nog niet in zicht. Misschien bestaat alle tastbare "iets" dat jij kent wel helemaal uit niets.........En dat bedoel ik niet spottend hoor.

Bij mijn poging tot uitleg van het verschijnsel kracht zei ik al dat een kracht een interactie is tussen minstens twee dingen. Gaat het een naar rechts, dan gaat het ander onvermijdelijk naar links. Een kracht en een tegenkracht dus. Netto resultaat voor de hoeveelheid beweging in het universum dus 0. Je zou dus ook kunnen zeggen dat er eigenlijk niets gebeurd is. Zo kun je ook denken dat je een deeltje hebt. Maar misschien heeft dat deeltje wel een antideeltje. Dat je onvermijdelijk ook hebt hoewel je het niet beseft, maar zů dat je eigenlijk weer niks hebt. Lijkt een beetje Zen. En nee, als fysici zo denken komt dat niet omdat ze wat leuks gerookt of gesnoven hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 08:37

Dat van die interactiedeeltjes is algemene theorie in het standaardmodel. Het bekendste voorbeeld van een interactieboson (de interactiedeeltjes hebben allen geheeltallige spin, dus zijn het bosonen) is een foton, welke uitgewisseld wordt tussen twee deeltjes (bijv. elektronen) die via de elektromagnetische kracht met elkaar wisselwerken. Ook de zwakke kernkracht heeft van deze bosonen (deze heten doorgaans W+, W- en Z0), en ook de sterke kernkracht heeft van deze interactiebosonen, die gluonen heten (inderdaad afgeleid van het woord glue, omdat het de atoomkernen bijeen houdt). Bij zwaartekracht heeft men nog niet zo een interactieboson kunnen waarnemen, maar men vermoedt dat er ook bij deze kracht een interactieboson moet bestaan, die men nu al graviton genoemd heeft.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 10:50

Inderdaad, kijk voor die deeltjes uitwisseling eens op www.particleadventure.org.

Verder over kracht: Het is iets natuurkundigs, bedacht door mensen. We hebben bepaald dat we het dmv wiskunde beschrijven: De kracht F = dp/dt, (p= impuls = mv= massa*snelheid). De verandering van impuls dus. Het heeft niet zoveel zin om hier in deze context nog fundamentelere uitspraken over te doen.

Je kan natuurlijk ook zeggen dat kracht hetgeen is wat jij ervaart als er iets tegen je aan drukt. In deze context is kracht puur iets wat je ervaart (voelen), net zoals je dingen kan zien en horen). Om te kunnen beschrijven op welke manier je het ervaart (sterkte en richting), wordt je gelijk weer doorverwezen naar de manier om het wiskundig te beschrijven.

Nightbreed

Nightbreed

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2006 - 18:29

Maar eigenlijk is kracht dus een 'werking op afstand', iets wordt dus aangetrokken door een (kracht)veld. Dit veld is allang beschreven en ook wiskundig. Maar bijv. bij een magneet, wat het veld dus zelf is.. ? Ja tuurlijk iets wat ik ervaar, maar ik niet alleen, iedere massa ervaart het. Dus het bestaat wel degelijk en niet iets wat ik alleen ervaar.
Kracht is dus eigenlijk gewoon werking op afstand. Alleen wat is dan hetgeen wat die werking veroorzaakt? Bij zwaartekracht ben ik er inmiddels achter dat dat een vervorming van ruimte-tijd is (volgens Einstein dan), en zwaartekracht wel een stuk complexer ligt dan de andere 3 fundamentele krachten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures