[elektriciteit] Weerstand anode kathode

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 380

[elektriciteit] Weerstand anode kathode

Waarom vormt de anode en cathode geen weerstand voor de elektrische stroom in een stroomkring.[/img]
Stop de overbevolking

Berichten: 39

Re: [elektriciteit] Weerstand anode kathode

waarom is een aardbei???

a.u.b. solarplanet, verduidelijk uw vraagstelling.......

Berichten: 582

Re: [elektriciteit] Weerstand anode kathode

Anode en cathode zijn alleen maar andere namen voor plus en min.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 380

Re: [elektriciteit] Weerstand anode kathode

sorry ik bedoel,

in bv een magnetron vormt de anode en cathode geen weerstand

in bv een elektronenbuis vormt de anode cathode geen weertsand

hoe komt dat?want de elektronen moeten toch de lucht weerstand en het vacuum overwinnen.

in een stroonkringschema worden elektronenbuizen weerstandsloos als de voorloper vd transistor weergegeven en gebruikt.
Stop de overbevolking

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [elektriciteit] Weerstand anode kathode

Het is me nog altijd niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt, maar let wel dat "geen weerstand ondervinden" vaak gebruikt wordt als de weerstand voldoende klein is, zodanig dat deze in grote mate verwaarloosd kan worden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] Weerstand anode kathode

in een stroomkringschema worden elektronenbuizen weerstandsloos als de voorloper vd transistor weergegeven en gebruikt.
Die elektronenbuizen werden gloeiend heet, dus dat "weerstandsloos" lijkt me sterk. Ook een transistor wordt warm overigens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] Weerstand anode kathode

Het is me nog altijd niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt, maar let wel dat "geen weerstand ondervinden" vaak gebruikt wordt als de weerstand voldoende klein is, zodanig dat deze in grote mate verwaarloosd kan worden.
Inderdaad, pas op met electronici, het zijn notoire verwaarlozers :) .

Volgens mij gaat hier gewoon de wet van Ohm op; tussen anode/kathode zal een spanning staan en er zal daardoor een zekere stroom gaan lopen.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [elektriciteit] Weerstand anode kathode

in een stroomkringschema worden elektronenbuizen weerstandsloos als de voorloper vd transistor weergegeven en gebruikt.
Die elektronenbuizen werden gloeiend heet, dus dat "weerstandsloos" lijkt me sterk. Ook een transistor wordt warm overigens.


Het warm worden van de buis staat los van de werking in het electronische schema. Deze warmte wordt veroorzaakt door de gloeidraad, die voor de electronen emissie wordt gebruikt.

In de transistor is dit een ander verhaal, hier wordt echt vermogen gedissipeerd door de werking van de transistor zelf. Hierbij worden de interne weerstanden niet altijd verwaarloosd, met name voor de berekening van de in en uitgangs weerstanden (dit geldt dan weer voor de wisselstromen die er lopen). Het een en ander is afhankelijk van de schakeling die men gebruikt :)
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit] Weerstand anode kathode

Volgens mij gaat hier gewoon de wet van Ohm op; tussen anode/kathode zal een spanning staan en er zal daardoor een zekere stroom gaan lopen.
Dit is een versimpeling van de situatie.

De wet van Ohm gaat over een vast verband tussen spanning en stroom zoals in een weerstand. In een elektronbuis bestaat dat verband niet. De stroom kan zeer sterk variëren zonder dat de spanning noemenswaard verandert.

Reageer