Springen naar inhoud

verkoudheid en menthol

• Log in om te kunnen reageren

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 13:04

Ik vraag me af waarom als je verkouden bent het slijm in de neus verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra je mentholdampen inademt, hetzelfde geldt, maar dan in mindere mate voor munt, kamille en uienluchten.
Ik heb al lopen googelen maar daar vind ik alleen dat het een handig middeltje is, en zelfs teksten dat het geen enkele nut zou hebben (dit spreek ik echter tegen want na het inademen van menthol kan ik weer even ademen!)

Dit is dus geen persoonlijke vraag, dus niet verkeerd opvatten. Ik vraag me dus echt af hoe dit kan, het is net of het slijm als zeepbellen wordt lekgeprikt, waarom? Hoe kan dit? Werkt het op het slijm zelf? Op bepaalde receptoren? Ik heb echt geen idee.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 16:09

Hoi,

Dat komt omdat menthol een zeer vluchtig bestanddeel is van de etherische olie van onder andere de Pepermunt (en ook dee euclyptus, als ik het goed heb). Het behoort tot de monoterpeenalcoholen; als je daar meer info over wilt hebben moet je bij de chemici zijn denk ik...

In ieder geval heeft het iets te maken met de vluchtigheid ervan. Warschijnlijk merk je het effect ook in mindere mate als je met je neus boven een fles alcohol 96% gaat hangen. Met het verschil dat menthol ook nog verkoelend en verfrissend is; je krijgt er een fris gevoel van.

Verder is het antiseptisch (ook weer door die vluchtigheid) en verkoelend. Overigens is de hele pepermuntolie (dus waar de menthol niet uitgehaald is), verkoelend als je hem in een olie gebruikt, maar juist verwarmend/verhittend als je hem in water gebruikt. Ik heb dat nooit helemaal begrepen... ik kon alleen vinden dat methol (verkoelend) niet wateroplosbaar is, wel olieoplosbaar, maar hoe dat dan verder precies zit... kan iemand mij dat vertellen?

Wil je ng meer weten dan kun je je vraagmisschien stellen op
http://aromatherapie...pics.asp?FID=24

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 17:13

Dat komt omdat menthol een zeer vluchtig bestanddeel is van de etherische olie van onder andere de Pepermunt (en ook dee euclyptus, als ik het goed heb). Het behoort tot de monoterpeenalcoholen; als je daar meer info over wilt hebben moet je bij de chemici zijn denk ik...

oke, ik weet op zich wat monoterpeenalcoholen zijn, ik heb er ook een heel aantal jaartjes scheikunde opzitten, maar dan nog weet ik niet wat het nou doet in je neus, receptoren of het slijm zelf?dus tja, het wachten is nog op een biochemicus ofzo die dit weet...

Warschijnlijk merk je het effect ook in mindere mate als je met je neus boven een fles alcohol 96% gaat hangen.  

Haha, nou of je neus ervan open gaat weet ik niet, maar je moet niet te lang boven een fles 96% alcohol (ik vermoed dat je hier ethanol bedoelt) gaan hangen, je bent instant dronken! :wink:

Verder is het antiseptisch (ook weer door die vluchtigheid) en verkoelend.  

maar dat antiseptische effect kan toch nooit zo`n snel effect hebben dat daarvan instant je neus open is? ik denk eerder dat het een aardige bijkomstigheid is..

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 23:08

Het heeft in elk geval niet alleen met menthol te maken, ik gebruik vaak wintergreen olie, dat bestaat vrijwel helemaal uit methylsalicylaat. De vluchtigheid denk ik ook niet, want citrusolie (met veel limoneen) geeft dit effect niet.
β-Damascenon en maneschijn

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2006 - 09:38

ven off-topic...

maar hoe kun jij wl struikelen over het gebruik van Lavendel puur op de huid (zo ongeveer de veiligste olie die ik ken) en tegelijkertijd wl Wintergreen-olie gebruiken, die door de IFPA is aangeduid als ongeschikt voor gebruik?

Het is niet lullig bedoeld hoor, maar hier kan ik met mijn pet toch niet bij... :)

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 augustus 2006 - 15:03

@ Bella,

idd heel off-topic, die discussie is op een ander forum (met andere uitgangspunten) gevoerd.

Maar een kort antwoord:
De IFPA is de vereniging van aromatherapeuten. De veiligheid van de etherische olie door deze club is beslist niet wetenschappelijk te noemen, meer religieus: de traditie bepaalt wat veilig is. Lavendelolie staat al decennia (binnen de aromatherapie) bekend als veilig, want Gattefosse zou ooit de aromatherapie bedacht hebben na het onverdund gebruik van lavendelolie op een brandwond, einde discussie.

Kijkend naar het chemische profiel van lavendelolie is het niet vol te houden dat het een veilige olie is. Standaard (ISO) lavendelolie bevat o.a. 45% linalool, dat niet alleen irriterend is, maar ook n van de meest beruchte allergenen, medeveroorzaker van parfumalergie. Daarnaast nog wat limoneen en geraniol en verder tot ruim 90% irriterende bestanddelen.

Je kan natuurlijk als aromatherapeut zeggen dat de vermeende genezende werking opweegt tegen het risico van een incidenteel gebruik, maar dan zou ik niet weten waarom diverse andere etherische olin NIET onverdund gebruikt zouden worden, omdat ze chemisch uit vergelijkbare stoffen bestaan.

Stel bijvoorbeeld dat je linalool als een veilige stof beschouwd (en de wetenschappelijke kennis op dit gebied even negeert), dan is er geen enkele reden om bijvoorbeeld rozenhout olie en de ho olin onverdund gebruiken: bevatten (ISO standaard) 90% linalool, dus perfect veilig.

Toegegeven: wintergreen olie is ook irriterend, maar het bevat geen bekende allergenen. Alles bij elkaar is het eerder een "mildere" olie dan een minder milde.

Persoonlijk denk ik dat een incidenteel gebruik van welke etherische olie weinig kwaad kan, ik houd me daarbij meer aan de richtlijnen van de veel wetenschappelijker ingestelde IFRA (www.ifraorg.org) die geen problemen hebben met het gebruik van lavendel of wintergreen.

Dus

de veiligste olie die ik ken

mist volgens mij de wetenschappelijke basis. Ik denk dat ceder virginia en amyris veel veiliger zijn en dat verreweg de meeste etherische olin goed vergelijkbaar zijn (qua schadelijkheid) met lavendel; 't is een middenmoter op dat gebied, net als wintergreen olie.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures