Springen naar inhoud

"tijd" - vraag

• Log in om te kunnen reageren

goedie

goedie

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 13:13

ik las laatst deze vraagstelling. mss kunnen jullie hem oplossen?

Stel dat Koen een taak moet binnenleveren over een uur. maar koen krijgt de taak niet af.
Kan hij door in de ruimte te gaan of de leraar in de ruimte te sturen of allebei de ruimte in te sturen, zijn taak nog op tijd afgeven?
of krijgt hij zijn taak nooit op tijd af ?

op te lossen met relativiteitstheorie wsh.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 16:15

Als de leraar de ruimte in wordt gestuurd, dan kan Koen de taak "op tijd" afkrijgen. Koen heeft een factor LaTeX "meer" tijd dan de leraar.
Hierbij moet wel gezegd worden: de leraar heeft een lange tijd een grote snelheid t.o.v. Koen. En Koen bevindt zich de gehele periode in een inertiaal stelsel, terwijl de leraar dat niet is (de leraar heeft een versnelling ondergaan).
Dit is een analoge situatie van de tweelingparadox.
Ik weet echter niet hoe je kan aantonen dat er geen "paradox" is. m.a.w. ik weet niet hoe de tijd en afstand te beschrijven zijn in het niet-inertiaal stelsel. Daarvoor is Algemene Relativeit nodig als ik me niet vergis.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 augustus 2006 - 18:17

Als de leraar de ruimte in wordt gestuurd, dan kan Koen de taak "op tijd" afkrijgen. Koen heeft een factor LaTeX

"meer" tijd dan de leraar.  
Hierbij moet wel gezegd worden: de leraar heeft een lange tijd een grote snelheid t.o.v. Koen. En Koen bevindt zich de gehele periode in een inertiaal stelsel, terwijl de leraar dat niet is (de leraar heeft een versnelling ondergaan).  
Dit is een analoge situatie van de tweelingparadox.  
Ik weet echter niet hoe je kan aantonen dat er geen "paradox" is. m.a.w. ik weet niet hoe de tijd en afstand te beschrijven zijn in het niet-inertiaal stelsel. Daarvoor is Algemene Relativeit nodig als ik me niet vergis.

Nee, dat kan prima met speciale relativiteit, 't is alleen wat meer werk. Algemene relativiteit gebruik je om zwaartekracht mee te nemen in je relativistische raamwerk. Je kunt prima versnellingen mee nemen, door de snelheid te differentieren en de differentialen om te schrijven voor de verschillende waarnemers. Alleen wordt dat vervelend als je gecompliceerde functies krijgt voor de versnelling.

goedie

goedie

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 september 2006 - 10:54

ik las laatst deze vraagstelling. mss kunnen jullie hem oplossen?

Stel dat Koen een taak moet binnenleveren over een uur. maar koen krijgt de taak niet af.
Kan hij door in de ruimte te gaan of de leraar in de ruimte te sturen of allebei de ruimte in te sturen, zijn taak nog op tijd afgeven?
of krijgt hij zijn taak nooit op tijd af ?

op te lossen met relativiteitstheorie wsh.

Hoe is het dan op te lossen met de algemene relativiteitstheorie?
en met de speciale relativiteitstheorie?

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2006 - 11:36

Hoe is het dan op te lossen met de algemene relativiteitstheorie?
en met de speciale relativiteitstheorie?

Speciale relativiteitstheorie is vrij eenvoudig, misschien wel leuk voor je om er eens een boek over open te slaan. Met middelbare school-wiskunde is het al goed te begrijpen. Volgens mij moet het met deze theorie ook mogelijk zijn om antwoord te geven op je vraag, maar dit weet ik niet zeker.
De gebruikelijke voorbeelden die uit de speciale relativiteits theorie gegeven worden hebben meestal met objecten te maken die een constante snelheid hebben. Maar ik meen me te herinneren dat ik er ooit ook wel eens een gezien heb met versnelling erin.

Iig algemene relativiteitstheorie is andere koek. Deze is conceptueel nog redelijk eenvoudig. Namelijk het basisprincipe is: Als je versneld wordt door een gravitatieveld, maar vervolgens afgesloten bent van de buitenwereld(je zit in een box) kun je niet zeggen of je versneld in een zwaartekrachtveld zit, of gewoon stilstaat, dus er is geen verschil. Dit leid echter tot een boel wiskundige complicaties, waarvoor het beste tensoren gebruikt kunnen worden om dit te omschrijven. Dit is echter lastige (en soms een beetje saaie) wiskunde.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2006 - 11:57

Stel dat Koen een taak moet binnenleveren over een uur. Maar Koen krijgt de taak niet af. Kan hij door in de ruimte te gaan of de leraar in de ruimte te sturen of allebei de ruimte in te sturen, zijn taak nog op tijd afgeven?

Als Koen de taak nog niet af heeft na een uur dat gemeten wordt door de leraar, dan kan hij zijn taak nooit meer op tijd afleveren. Hij kan immers niet terug in de tijd van de leraar.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures