Springen naar inhoud

Elektromagneet

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 september 2003 - 17:00

Ik probeer een magnetisch veld op te wekken.

Stel je een C voor, een torus met een kleine snee erin. Om deze torus zitten allemaal windingen, daardoor loopt een stroom.
Dat zorgt ervoor dat elektronen in een cirkel gaan lopen. Als de torus gesloten zou zijn. Maar deze is open. Dit resulteerd in een lading opbouw met tegenovergesteld teken aan beide zijden. Dit resulteerd weer in een magnetisch veld.

Mijn vraag is hoeveel dit magnetisch veld is, en hoe hoog de magnetische spanning is, of magneto motive force.

Heeft iemand door ooit al aan gewerkt?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

nevermind

nevermind

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2003 - 17:10

interessante vraag

bij een niet homogene magnetische keten gelden de normale formules voor magnetische ketens niet meer

iemand heeft zich er inderdaad al mee bezig gehouden, dus de formules zijn waarschijnlijk wel ergens te vinden

• Gast

Geplaatst op 16 september 2003 - 22:06

Als ik het goed begrijp heb je het eigenlijk over een cassette recorder kop? Dat is toch ook een spoel om een cirkelvormige kern met een spleet waarmee hij de band aftast of beschrijft?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2003 - 21:13

Ja dat wordt ook in een cassetekop gebruikt. Ik vroeg me af wat het magnetsich veld is die in de spleet ontstaat.

interessante vraag
iemand heeft zich er inderdaad al mee bezig gehouden, dus de formules zijn waarschijnlijk wel ergens te vinden

Ik vindt het fijn dat je er me op wijst dat iemand anders er zich al mee heeft bezig gehouden, maar wat heb ik daar aan?
[moderator:] Weet je misschien wie of welke wetten dat zijn?

KoRnOnTheCops

KoRnOnTheCops

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2003 - 12:48

Ik heb ff geen zin om dit uit te rekenen, maar hier is nogmaals een diktaat waar volgens mij dit geval behandeld wordt.

http://www.nikhef.nl/~jo/em/em.pdf

KoRnOnTheCops

KoRnOnTheCops

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2003 - 12:55

mijn verontschuldigingen
het diktaat is op deze site verwijderd, maar volgens mij is in dit file wel het antwoord te vinden
http://www.nikhef.nl...m/em_2002M3.htm

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2003 - 20:09

Bedankt KornOnTheCops. http://www.nikhef.nl...s/slide0253.htm
Maar wat ik zie tot mijn verbazing is dat er geen voltage in de formule voorkomt. Heeft dat dan helemaal geen effect? curieus

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures