[Dimensie analyse] formulle aantonen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

[Dimensie analyse] formulle aantonen.

men vraagt mij om na te gaan mbv dimensie analyse of de versnelling van een eenparige cirkelvormige beweging af hangt van de massa ik denk van niet klopt mijn redenering?

Verder vraagt men mij om de weerstand te schrijven in SI grootheden echter wat is de defenitie van spanning?

Afbeelding

Wie kan me hier bij helpen? Groeten Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

Van de linkse kolom kan ik niet alles lezen, en dus ook niet alles begrijpen. maken. Je schrijft bijvoorbeeld ergens:
per definitie a=v/t²
dat klopt al niet. Verder moet je e.e.a. nagaan aan de hand van dimensie-analyse. Dan moet je toch met de eenheden werken ipv met de grootheden? Of begrijp ik je helemaal verkeerd?.

versnelling is de verandering van snelheid per verandering van tijd. Dimensies m/s en s respectievelijk, dus:
\({\dimensie a}=\frac{\delta v}{\delta t}\equiv \frac{\frac{m}{s}}{s}=\frac{m}{s^2} \)
en zo mbv de formules voor cirkelvormige beweging kijken of je de kilogrammen eruitgerekend kunt krijgen, dan is e.e.a. onafhankelijk van de massa.

En elektrische spanning U is gedefinieerd als de hoeveelheid energie die je aan een hoeveelheid lading meegeeft, eenheden joule/coulomb, J/C.

De stroomsterkte I is dan weer de hoeveelheid lading die binnen een bepaalde tijd een bepaald punt passeert, coulmb/seconde, C/s.

U=I :) R, bepaal nou zelf maar de SI-dimensie van R
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

en zo mbv de formules voor cirkelvormige beweging kijken of je de kilogrammen eruitgerekend kunt krijgen, dan is e.e.a. onafhankelijk van de massa.
dus klopt mijn formulle? maar mijn afgeleid ding is toch gelijk aan dat van u voor de versnelling? er mot l staan ipv v.

Ik dacht te begrijpen dat de stroom een basis grootheid is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

Ik dacht dat Ampère een basiseenheid was voor de grootheid stroom(sterkte).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

dus klopt mijn formule ?
Voor je eerste probleem volgens mij niet, want je definieert de versnelling a verkeerd als ik je schrijfsel goed begrijp.

(Schweers en Van Vianen)
Een massa die met constante snelheid een een cirkelomtrek met straal r doorloopt heeft een versnelling die:

1- steeds naar het middelpunt is gericht en

2- een constante grootte heeft van v²/r
die versnelling is inderdaad onafhankelijk van de massa, maar ik kan je redenering niet volgen, en dus ok niet nagaan of die klopt.

..................................

Je formule voor het weerstandsprobleem klopt. Nou moet je die weerstand nog een dimensie geven als ik je goed begrijp.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

de vraag voor het tweede luidt als volgt:

Bepaal de dimensie van een weerstand in
\({[l],[m],[s],[I]}\)
nadien zegt men bepaal dit eveneens in het SI

nu dacht ik dat men net twee keer hetzelfde vroeg maar is dat dan niet?

Ik weet dat
\(v={R}{I}\)
zodus kan ik gemakkelijk R bepalen als ik de defenitie van V te paken kan krijgen waar en hoe kan ik dat vinden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

De eenheid van de elektrische veldsterkte is de N/C ofwel de V/m

Dus: V=N. m / C

Nu voor N invullen kg . m / s(2) en voor C = A . s

V= kg. m(2) / A.s(3)

Berichten: 2.589

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

aj oké merci naar die defenitie relatie was ik dus opzoek.

Klopt mijn redenering voor die eenparige versneling ook?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

De normaalversnelling a(n) = Omega kwadraat x Straal

Dus onafhankelijk van de massa.

Berichten: 2.589

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

dus vertrekkend vanuit de definitie van de versnelling?
\(\frac{[l]}{[t^2]}=\theta ... \)
waarbij die massa in het rechterlid niet mag voorkomen omwille van het feit dat hij inde rechter kant ook niet voorkomt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

Dat klopt

De massa heeft niets met de versnelling te maken .

De vernelling is altijd de tweede afgeleide van de verplaatsingsvector naar de tijd.

Kijk maar naar het bericht van Jan vd Velde

Dus m/s(2)

Berichten: 2.589

Re: [Dimensie analyse] formulle aantonen.

oké bedankt.

Reageer