Vraagje over familiewapen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Vraagje over familiewapen

Hallo allemaal,

Ik heb wat vragen over ons familiewapen, wat betekenen alle dingen die erop staan? Zoals de helmen, blauwe lelies, vogel enz.

Onze familienaam onderin heb ik wazig gemaakt.

http://img149.imageshack.us/img149/1198/fa...ewapenznyy8.jpg

Groeten van Ricardo

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Vraagje over familiewapen

Ik zou het niet weten maar hier,

http://www.cbg.nl/

weten ze het vast wel. :)
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Berichten: 1.780

Re: Vraagje over familiewapen

Gieter schreef:Ik zou het niet weten maar hier,  

http://www.cbg.nl/

weten ze het vast wel.   :)
En als dat te ver weg is: in ieder stads- of streekarchief bij je in de buurt staan heraldische en genealogische naslagwerken als Pama, Rietstap, Beresteijn etc. op de studiezaal. Da's een aardig begin

(Denk overigens niet dat het feit dat je dezelfde achternaam hebt als onder het wapen staat betekent dat het ook jouw familie toebehoort. Hoe kom je trouwens aan het wapen? Ik hoop niet via een (voormalig) Schiedams/Rotterdamse genealogisch antiquariaat/ onderzoeksbureau?).
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 28

Re: Vraagje over familiewapen

Neeh, het is echt ons familiewapen. We hebben hem al heel lang. En de familienaam komt ook bijna niet voor. Er is maar 1 familie met die naam en dat zijn wij (dubelle achternaam)

En bij het CBG staat alleen de beschrijving van het wapen, hetzelfde als onze familiewapen. Alleen niet wat alles betekent zoals de blauwe lelies enz.

Wat is eigenlijk een patriciër familie, onze familie staat in het boek uit 1920.

Berichten: 1.780

Re: Vraagje over familiewapen

Wat is eigenlijk een patriciër familie, onze familie staat in het boek uit 1920.
Zie hier. (Jonkheren zijn patriciërs die in 1815, bij de instelling van het Koninkrijk der Nederlanden, een adelijke titel kregen). Met "het boek van 1920" bedoel je het blauwe boekje van dat jaar? Je dubbele naam verklaart het dubbele wapen. Een lelie kan op een franse herkomt duiden, maar hoeft dat niet. Alles wat er meer over lelies en andere schildtekens valt te zeggen zul je wel in Pama kunnen vinden.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 5

Re: Vraagje over familiewapen

Een absolute must op het vlak van Heraldiek is

NEUBECKER, O., Heraldiek - Bronnen, Symbolen en Betekenis, Alphen aan de Rijn, 1977.

Hierin zul je zeker meer informatie vinden. Als je hiermee niet tevreden bent kan je ook naar een universiteitsbibliotheek, hier zul je deze informatie makkelijk kunnen vinden. Ook zullen er mensen zijn die zich met heraldiek bezig houden, die kan je wel vinden via het net. met een beleefd mailtje kunnen zij je misschien ook verder helpen (voor zover je die hier niet vindt natuurlijk).
They who don't know history are condamned to do it over

Berichten: 5

Re: Vraagje over familiewapen

Chevornels is de rode balk.

De vogel.. hmm raaf, of aan vleugelstand te zien een eend. maar waarschijnlijk een reiger of iets in die trant.

De blauwe planten zijn Fleur de Lis, kan betekenis niet vinden behalve dat ze er voor de zier er zijn.

Hertogdom Gerle had die bloemen ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Vraagje over familiewapen

Tja, ik heb de indruk dat het familiewapen niet zo oud is.

De blauwe "fleur de lis" zien er iets te stoer uit. Met name de onderzijde is te groot. Het lijkt meer op smeedijzeren vormen dan op een gestileerde bloem.

Maar goed, links boven en rechts onder de dingen die meer op een Boeddhistische "dorje" lijken dan op een bloem, gecombineerd met een rode balk die wat aan het wapen van Den Helder doet denken.

In ieder geval het wapen van de echtgenoot.

De zwarte vogel, gecombineerd met de tamelijk eenvoudige witte bloemen.

Staat voor het vrouwelijke deel van de familie.

Heeft dus helemaal niets met een dubbele achternaam te maken!

De bloemen doen me denken aan een meidoorn. Een doornige plant.

Zowel de "fleur de lis" als de witte bloemen (meidoorn) duiden op een relatie met het katholicisme en Maria.

De zwarte vogel zou ook wel eens een aalscholver voor kunnen stellen, iets wat versterkt wordt door de rode balk die we ook terug vinden in het wapen van Den Helder.

Met een Franse dubbele achternaam, stammend uit een katholieke familie, en blijkbaar betrokken geweest bij de Nederlandse marine..

Het zou iets gemakkelijker zijn om gewoon op je eigen achternaam te gaan zoeken.

De versiering met de helmen en de symbolen daarboven is erg standaard, en zeker niet oud.

Het ziet er allemaal net iets te fraai uit om origineel te zijn.

Maar dat was normaal bij het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden.

Reageer