Springen naar inhoud

Herbarium

• Log in om te kunnen reageren

tom*

tom*

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 20:24

hallo,

ik heb dit jaar mijn eerste jaar farmacie afgelegd op de universiteit van Antwerpen. Tegen 1 november 2006 moeten wij een herbarium aanleggen, met daarbij de alfabetisch lijst van gevonden planten + hun medische toepassing(en). Kan iemand tips geven over boeken, sites, ... waar ik zulke toepassingen kan vinden?

de planten die we moeten zoeken zijn de 'alledaagse' planten, zoals de paardenbloem, weegbree,...

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 22:19

Een kotgenote (tweedejaars biologie) gebruikte voor haar herbarium deze gids. Succes ermee!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2006 - 09:32

Gebruik in ieder geval sites die de moderne krudiengeneeskunde serieus nemen. Hoeveel mensen ik al niet heb gezien die in hun herbarium leden van de Aristolochiafamilie of spannende (maar tegenwoordig niet meer gebruikte) heksenplanten hebben opgenomen... :)
Hoe ze aan die 'informatie' komen is me een raadsel, want er zijn toch zulke goede sites:

http://plantaardigheden.nl/
http://www.annetanne.be
http://www.henriettesherbal.com/

en voor de inhoudsstoffen MOET je hier zijn

en ook boeken:
Readers Digest Geneeskrachtige Planten bijvoorbeeld, of The complete Holistic Herbal van David Hoffmann.
Voor het nieuwste van het nieuwste en vooral ook het wetenschappelijkste moet je absoluut dit hebben, maar dat kost wel 130 euro... als je in de buurt woont mag je het wel een keer in komen kijken als je wilt; ik heb hier nóg anderhalve meter kruidenboeken staan plus de mappen van mijn opleiding, dus je vindt er vast wel iets tussen...

tom*

tom*

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2006 - 21:21

ik heb net van mijn tante het boek van Readers Digest gekregen en ik denk wel dat ik daar al ver mee kom! en ik ga zeker ook eens de sites bezoeken! bedankt al in elk geval!

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 10:07

Een kotgenote (tweedejaars biologie) gebruikte voor haar herbarium deze gids. Succes ermee!

Ten eerste betwijfel ik als ze die gids echt gebruikt zal hebben.... Die gids is de meest accurate gids die er is maar is een hel om door te geraken. Vergt redelijk veel oefening en een degelijke kennis van plantkunde. Ik zou zeggen zoek bij de uitgeverij TIRION naar gidsen, degelijk en gebruiksvriendelijk.

xd

Chromosoompje

Chromosoompje

• >25 berichten
  • 99 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 21:52

Je MOET inderdaad de flora van België, Ned, GHL,... gebruiken.
Inderdaad het vergt oefening, maar waarschijnlijk krijg je wel labo's waarin het gebruik uitgelegd wordt. anderzijds staat er ook veel uitleg over het gebruik vooraan in het boek. na een beetje oefening kan je elke plant determineren die je tegenkomt (en meestal herken je dan ook meteen de familie wat veel werk bespaart).
eens je dan de naam van de bloem gevonden hebt, heb je nog een ander boek nodig; best een met tekeningen ipv foto's, deze zijn duidelijker.
Je zoekt dan achteraan de tekening van de gevonden bloem en komt ze overeen tatataaaaaaaaa
maar een echt herbarium heb je deze flora dus wel nodig. Tip, probeer geen paardebloem, bijna niet te doen, neem een gewoon madeliefje, Bellis perennis, is er ook maar eentje van :wink:

ahja, als de plant geneeskrachtig is, staat dit er ook bij hoor. net zoals omgeving, bloeitijd.... dan weet je meteen over welke je info moet opzoeken op internet.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 08:30

je MOET ook zelf je bloemdiagrammen maken alleen verrassend hoeveel mensen ze leenden van iemand anders. Moeten is niet meer wat het was... [rr]

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 08:33

Ten eerste betwijfel ik als ze die gids echt gebruikt zal hebben.... Die gids is de meest accurate gids die er is maar is een hel om door te geraken. Vergt redelijk veel oefening en een degelijke kennis van plantkunde. Ik zou zeggen zoek bij de uitgeverij TIRION naar gidsen, degelijk en gebruiksvriendelijk.

En toch was het met die gids, die ook werd aangeraden door de professor plantkunde in kwestie. Van wat ik me nog herinner moesten ze tijdens de practica van dat vak ook al leren werken met deze gids, maar dat eigenlijk ter zijde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures