Bloeddruk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Bloeddruk

50 miljoen amerikanen hebben er last van. En hoewel ik de cijfers niet zo 1,2,3 kan oplepelen zullen de getallen in Europa niet anders zijn.

Hoge bloeddruk,zo begrijp ik, is in tweeen op te delen. Primaire hoge bloeddruk en secunadaire hoge bloeddruk. Bij de eerste vorm (80/90 procent van alle gevallen) is niet bekend wat de oorzaak is. Bij de tweede vorm is er een duidelijk aanwijsbare oorzaak.

Als leek stel ik dan de volgende vragen:

1. Waarom is de oorzaak niet bekend en worden er vele oorzaken genoemd (overgwicht, stress, zout, alcohol). Hoe weten we dat we het juiste voorschrijven aan medicijnen (plastabletten, betablokkers, vaat verwijdenaars) als we de oorzaak niet kennen?

2. Waren er vroeger net zoveel mensen die lijden aan hoge bloeddruk of is het een ziekte van de laatste tijd?

3. Zijn de medicijnen die worden voorgeschreven wel of niet schadelijk. Betablokkers hebben bijv. wel degelijk effect op het hart en de werking daarvan!?

4. Zijn er alternatieven bekend behalve medicijnen die dezelfde effecten hebben als de voorgeschreven medicijnen?

5. Is het daadwerkelijk zo dat een hoge bloeddruk de kans op hartziekten en beroertes vergroot of is er een samenspel van factoren en oorzaken?

Over een ziekte die zo wijdverbreid is, hoor ik maar weinig. Dit in tegenstelling tot H51N1 waarbij er slechts tientallen mensen gestorven zijn (erg genoeg). Ik ben benieuwd wat de knappe koppen te zeggen hebben......

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Bloeddruk

1. Waarom is de oorzaak niet bekend en worden er vele oorzaken genoemd (overgwicht, stress, zout, alcohol). Hoe weten we dat we het juiste voorschrijven aan medicijnen (plastabletten, betablokkers, vaat verwijdenaars) als we de oorzaak niet kennen?
Je hoeft de oorzaak niet te weten om het te bestrijden (al zou het wel vreselijk handig zijn om de oorzaak te weten).

Stofje A kan de bloeddruk verlagen via een compleet andere route, maar het netto effect is hetzelfde: De bloeddruk wordt lager.
2. Waren er vroeger net zoveel mensen die lijden aan hoge bloeddruk of is het een ziekte van de laatste tijd?  
Beweging schijnt de bloeddruk aanzienlijk te verlagen, dus ik denk dat het nu vaker voor komt dan vroeger, al heb ik hier geen cijfers voor.
3. Zijn de medicijnen die worden voorgeschreven wel of niet schadelijk. Betablokkers hebben bijv. wel degelijk effect op het hart en de werking daarvan!?  
Geen idee, Ik zit afentoe bij een artsenbespreking en daar lijken ze erg vrijgevig op het gebied van bloeddruk verlagers. Ik denk niet dat ze het zoveel voor zouden schrijven als de voordelen niet tegen de nadelen zouden afwegen.

Maar hiervoor heb je de kennis van een arts nodig.
4. Zijn er alternatieven bekend behalve medicijnen die dezelfde effecten hebben als de voorgeschreven medicijnen?
Sporten.
5. Is het daadwerkelijk zo dat een hoge bloeddruk de kans op hartziekten en beroertes vergroot of is er een samenspel van factoren en oorzaken?
Ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bloeddruk

Zelf ben ik ter zake ook een leek; maar hoewel dit Nederlandstalig artikel nogal mager is, ben je misschien wel wat met de Engelstalige variant.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer