[Mechanica] Metalen Blok

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

[Mechanica] Metalen Blok

Een massief metaalblok is in rust op een horizontaal oppervlak. De wrijvingskracht is te verwaarlozen.Men gooit achtereenvolgens tegen dit blok:

1)een biljartbal, die terugkaatst

2)een even zware kleibol, die tegen het blok botst en tot rust komt.

3)een klevige kleibol, weer even zwaar, die aan de metaalblok blijft kleven.

In welk van drie gevallen krijgt het metaalblok de grootste en in welk geval de kleinste snelheid? :)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [Mechanica] Metalen Blok

Ligt er volgens mij aan hoe groot de massa van het blok is. Is deze veel kleiner dan die van de biljardbal dan is het antwoord A. Is het blok veel groter dan is het geen A.

En blijft de kleibol aan het blok hanger bij situatie B of schiet het blok door. Als het blok doorschiet, maakt het dan uit of het een kleibol is of iets anders denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] Metalen Blok

Het gaat hier om het behoud van impuls. Neem aan dat de bal of kleibol een beginimpuls heeft van p0. Deze is in alle drie de situaties gelijk

1) Doordat de biljardbal terugkaatst, krijgt deze een negatieve impuls (zeg -p0). Omdat er impulsbehoud geldt, zal het blok een impuls van 2 p0 krijgen

2) De impuls wordt overgedragen van het ene object naar het andere. Het blok krijgt dus een impuls p0 en daarmee een snelheid v = p0 / m

3) De impuls van de kleibol wordt nu overgedragen naar beide objecten. Hier geldt dus dat de snelheid van het blok gelijk is aan v = p0 / (m1 + m2).

Ik denk dat je nu zelf kunt bedenken in welke situatie de grootste en kleinste snelheid wordt bereikt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 138

Re: [Mechanica] Metalen Blok

1) Doordat de biljardbal terugkaatst, krijgt deze een negatieve impuls (zeg -p0). Omdat er impulsbehoud geldt, zal het blok een impuls van 2 p0 krijgen

Klopt dit wel?

We beginnen met p0 en na botsing houden we absoluut gezien 3p0 over!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Mechanica] Metalen Blok

We beginnen met p0 en na botsing houden we absoluut gezien 3p0 over!!
En als je de impuls vectorieel bekijkt klopt het weer als een bus

eerst p=1 naar rechts, na de botsing p=(2 naar rechts én 1 naar links), netto dus 1 naar rechts......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 138

Re: [Mechanica] Metalen Blok

Volgens mij krijgt de biljartbal alleen de waarde -p0 na de botsing wanneer het blok vele malen zwaarder is dan de biljardbal en dus niet van zijn plaats gekomen is.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica] Metalen Blok

Niet alleen behoud van impuls moet gelden bij een volledig elastische botsing, maar ook behoud van energie. De waarden die Bart uit de losse pols noemde voor de resulterende impulsen bij een volledig elastische botsing kunnen dan ook niet kloppen. Maar ik heb dan ook het idee dat Bart zijn genoemde waarden niet als resultaat van een berekening heeft geplaatst en die bedoeling ook niet had.

Let wel op, trouwens: terwijl het eerste geval (biljartbal, volledig elastische botsing) en het laatste geval (plakkend brok klei, volledig inelastische botsing) kunnen voorkomen bij welke massaverdeling van de objecten die je ook maar wilt, kan het tweede geval alleen plaats vinden wanneer de massaverhouding van de objecten specifiek gekozen is, en er ook sprake is van een gedeeltelijk elastische botsing.

Berichten: 7.068

Re: [Mechanica] Metalen Blok

1) Doordat de biljardbal terugkaatst, krijgt deze een negatieve impuls (zeg -p0). Omdat er impulsbehoud geldt, zal het blok een impuls van 2 p0 krijgen
Ik wil hier toch wel even een kanttekening bij plaatsen. Energie kan bij de botsing behouden blijven of verloren gaan, maar overunity botsingen bestaan niet. Het is niet mogelijk dat de biljardbal een negatieve impuls -p0 krijgt (ten minste niet als je het blok een massa wilt geven die niet oneindig is).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Metalen Blok

Niet alleen behoud van impuls moet gelden bij een volledig elastische botsing, maar ook behoud van energie.
Dit geldt alleen bij een volkomen elastische botsing, terwijl 3 een volkomen niet elastische botsing is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Mechanica] Metalen Blok

Brinx schreef:Niet alleen behoud van impuls moet gelden bij een volledig elastische botsing, maar ook behoud van energie.
Dit geldt alleen bij een volkomen elastische botsing, terwijl 3 een volkomen niet elastische botsing is.
En dus geldt in de andere gevallen wél behoud van impuls, maar niet behoud van kinetische energie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica] Metalen Blok

Heu? Maar ik beweerde toch niets anders in mijn post?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Mechanica] Metalen Blok

had beter kunnen luiden:
En dus geldt in alle andere gevallen wél behoud van impuls, maar niet behoud van kinetische energie.
en daarmee poogde ik niet Brinx aan te vullen, maar Rov
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer