[Toegepaste wiskunde] Lineaire Stelsels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 609

[Toegepaste wiskunde] Lineaire Stelsels

Beste TD en anderen

Ik heb hier een opgave die ik niet echt goed begrijp moet ik hier evenvoudig weg rijoperaties toepassen en deze vereenvoudigen tot een echelon vorm en daarna die a zoeken of ben ik verkeerd.

Afbeelding

Graag uw hulp

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Toegepaste wiskunde] Lineaire Stelsels

Je moet begrijpen waar je mee bezig bent, er zijn 3 lijnen in het x,y-vlak. De eerste twee hebben een snijpunt wat je simpel kunt uitrekenen, noem dit even (xS,yS). Wat weet je nu van de derde lijn als de verg niet strijdig mogen zijn ...?

Dan moet de derde lijn gaan door het ..., vul maar aan!

Opm: je strooit nogal met opgaven maar lees je ook de reacties. Ik heb nl opg 17 van matrices in beginsel opgelost en ook gepost.

Berichten: 609

Re: [Toegepaste wiskunde] Lineaire Stelsels

Ja ik lees zeker de reacties maar heb veel problemen met die computer hier, denk dat het aan mijn geheugen ligt want windows crashed op het moment ik iets probeer te doen

Berichten: 609

Re: [Toegepaste wiskunde] Lineaire Stelsels

Grafisch mag het niet worden opgelost wordt fout aaangerekend, je moet het met matrices doen dus via rijoperaties

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Toegepaste wiskunde] Lineaire Stelsels

a is geen onbekende, dus je moet ook in die determinant a schrijven, en niet 1.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Toegepaste wiskunde] Lineaire Stelsels

Grafisch mag het niet worden opgelost wordt fout aaangerekend, je moet het met matrices doen dus via rijoperaties
Maar het kan geen kwaad je vraagstuk grafisch te interpreteren, zodat je begrijpt wat je aan het doen bent. Ken je de link misschien met determinanten?

Gewoon door inspectie van het stelsel kan je het ook zo met wat inzicht oplossen. Merk op dat je de coëfficiënten van de derde vergelijking uit de eerste twee verkrijgt door van 2x vergelijking twee, 1x de eerste af te trekken. Dit levert ook direct de voorwaarde op de constante en a is bepaald.
a is geen onbekende, dus je moet ook in die determinant a schrijven, en niet 1.
a is natuurlijk wel onbekend, maar geen variabele, het is een parameter die je onder de gegeven voorwaarde kan bepalen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer