Springen naar inhoud

Sein wie Gott. ( boek Roland Mundhenk )

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

• Gast

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 13:04

http://www.rvu.nl/fo...056c47a1d479539

http://p2.forumforfr...nieuwekerk.html

Ronald Mundhenk

Sein wie Gott
Aspekte des Religösen im schizophrenen Erleben
und Denken

ISBN 3-926200-36-7,
248 Seiten,

Das Buch:

Sein wie Gott. Vor allem in der beginnenden Schizophrenie scheint vielen Betroffenen diese Verheißung erfüllt. Gott wird unmittelbar erlebt, man fühlt sich eins mit ihm. Man versteht auch die geheimsten Zusammenhänge, hält sich für allwissend, allmächtig.
Aber es gibt auch die Kehrseite: Das Gefühl von Ohnmacht, Verlorenheit, Besessen-, ja Vernichtetwerden.
Gerade diese spannungsreiche Ambivalenz gibt dem schizophrenen Erleben und Denken seine Besonderheit, seine Vielfalt und Lebendigkeit. Grenzen werden erreicht, ausgelotet, manchmal überschritten: Gott und Teufel, Himmel und Hölle, Erwählung und Verwerfung, Gnade und Gericht, Leben und Tod, Weltuntergang und Neuschöpfung.
Dieses Buch stellt die unterschiedlichen Facetten religiösen Erlebens in der Schizophrenie dar und würdigt sie in Beziehung zu anderen, nicht-schizophrenen Erlebnis- und Denkweisen.
Sie leistet damit in erster Linie einen religionsphänomenologischen Beitrag.
Darüber hinaus wirbt sie im Hinblick auf die religiöse Dimension des Daseins um Verständnis und Partnerschaft mit dem schizophrenen Menschen.

Der Autor:

Ronald Mundhenk, geboren 1953 in Hamburg.
Zivildienst und studienbegleitende Tätigkeit auf der neurologisch-psychiatrischen Abteilung des Albertinenkrankenhauses in Hamburg.
Studium der Theologie, Germanistik und Erziehungswissenschaften.
Ausbildung in Gesprächspsychotherapie und klinischer Seelsorge. Psychodrama-Leiter.
1985 bis 1990 Gemeindepastor bei Schleswig.
Seit 1990 Krankenseelsorger in der Fachklinik für Psychiatrie, Neurologie und Rehabilitation in Heiligenhafen (Schleswig-Holstein).

Reaktionen:

„Oft steht ein relgiöses Schlüsselerlebnis am Anfang einer Schizophrenie. Ronald Mundhenk kennt viele dieser Fälle aus seiner praktischen Arbeit.
So wertet er in seinem Buch ausführlch die ältere und neuere Literatur zum Thema aus, schildert aber auch zahlreiche Fälle aus persönlicher Erfahrung.
Oft protestiert der Wahn gegen eine kalte, materielle Welt und wirbt um Liebe, Gerechtigkeit und Frieden.
Lübecker Nachrichten, 13.10.1999

„Interessant ist, daß in diesem Buch, weit mehr als bei der symptombezogenen Psychiatrie, der Versuch gemacht wird, das Innenleben, die Gründe und – in Ansätzen – auch der Sinn der Schizophrenie zu erörtern.
Dieses Buch setzt prinzipiell dort an, wo die Behandlungsmöglichkeiten und das Blickfeld der modernen Psychiatrie aus verschiedenen Gründen aufhören oder sogar bewußt ignoriert werden.“
Marc Boll in: Der Eppendorfer 1/2000

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 13:36

De enig zinnige conclusie :
Schizofrenie bestaat niet, God bestaat waarschijnlijk wel
Schizofrenie bestaat, God bestaat waarschijnlijk niet

God = Schizofrenie
:)

Zou je het misschien een beetje kunnen toelichten als in hier?

Maw wat wil jij er mee zeggen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Greetz PNCO
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

• Gast

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 13:40

komt tie :)

De toelichting
-----------------------------------

wanneer je dat zo wil interpreteren.....
Zo van religieuze ervaringen staan vaak aan het
begin van schizofrenie.
Op het eerste gezicht munitie voor de bekennende
atheisten..." zie je wel hoe gevaarlijk religie is!"
"Je kunt er schizofrenie van krijgen, net als van
hash roken."

Maar als je echt geinteresseerd bent hoe de zaken
samenhangen, en welke uitspraken wetenschappelijk/
filosofisch te verdedigen zijn dan nodig ik je
uit voor een reis naar de vermeende waanzin,
en weer terug ...
Definitie van filosofie :
Radicale vraagstellingen,
van en voor het denken.

Een reis als een sprong in de afgrond,
een reis in "die große Fragwürdigkeit",
weg van de vertrouwde vooroordelen,
geen vlucht voor,
maar een reis naar jezelf,...
zelfkennis = Godskennis

• Gast

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 13:44

Mijn mening/ervaring iedereen denk ik kan
zgn. schizofreen of zgn. psychotisch worden,
onder bepaalde omstandigheden.....
Je zult wel eerst een goede definitie van
'schizofrenie' 'psychose' moeten vinden,
want de meeste mensen praten over 'iets'
maar weten niet waarover ze praten.

Noem je dan de vader van de filosofie
de stemmenhoorder Socrates niet schizofreen ?
Om er maar eens een uit te pikken.
Zgn. schizofrenie is inderdaad de essentie van
religie, omdat de persoonlijke mystieke ervaringen,
openbaringen van de stichter de grondslag van
iedere religie vormen.
Zgn. schizofrenie noemen ze ookwel
de "Heilige ziekte", of de "sjamanistische ziekte".
Bovendien waren en zijn ook veel
filosofen zgn. schizofreen.
Net zoals veel beroemde componisten, dichters,
politici, veldheren, uitvinders, wetenschappers,
schilders......
Zgn. schizofrenie en genialiteit/creativiteit
twee kanten van dezelfde munt.
Of wat denk je van zgn. manisch-depressief zijn?
'Manisch' is een ander woord voor 'psychotisch'
zgn. manisch-depressieve mensen, zgn paraniode
psychotische mensen en zgn. schizofrene mensen
spreken over Godservaringen, zij beleven
religie van binnenuit .....
http://www.geocities...depression.html

Omdat er zoveel misverstanden bestaan over
zgn. schizofrenie dien je wetenschappelijk/filosofisch correct eerst
te omschrijven wat je ermee eronder verstaat.
Dat is het bekende wetenschappelijke principe.
Niet woorden als vanzelfsprekend gebruiken,
zonder te weten wat ze betekenen.
Dat geldt ook voor "waanbeleving"
Waanbeleving ? in welk verband ?
Waarom denk je dat iets waan is ?
Verklaar ?
Kom met voorbeelden ?

Waar het eigenlijk om gaat, en wat een zinnige
discussie zou opleveren is niet de vraag of
God al dan niet bestaat, maar de vraag of
zgn. schizofrenie wel of niet bestaat.

Of God wel of niet bestaat ??

Kijk naar de mensen die door God geinspireerd
zijn als 'Hij' bestaat!
Of kijk naar de mensen die God bedacht hebben!
Over deze mensen is veel geschreven, er bestaan
veel boeken door deze mensen zelf geschreven,
b.v. de bijbel staat vol met
zgn. psychotische, zgn. schizofrene uitspraken......
vooral bestaan veel misverstanden, angst, en haatgevoelens .......

http://www.antipsych...rg/du-schiz.htm

Zinnige conclusie ? :

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 15:28

Uhm, als je op zoek bent naar een omschrijving van wat schizofrenie is kun je toch in de DSM -IV kijken?
Ok, natuurlijk niet helemaal voldoende, er is natuurlijk meer dan een aantal criteria. Je lijkt op zoek te zijn naar wat dan wanen en hallucinaties precies zijn, mogelijk ook in het kader van een god?

Zoals je schrijft kn inderdaad iedereen schizofrenie krijgen, 1% van de wereldbevolking heeft, oorzaken zijn niet echt bekend, er lijkt wel een genetische component (als een deel van een één-eiige tweeling het heeft is er 50% kans dat de ander het ook krijgt).

Ik ben het ook wel met je eens dat schizofrenie door de tijd heen aan culturele lading heeft gekregen, maar ik denk dat dat in te grote mate wodt geromanticeerd, daar is schizofrenie immers te desastreus en invaliderend voor. Dat schizofrenen zeggen religieuse ervaringen te hebben lijkt me komen doordat religie nu eenmaal voor veel mensen een belangrijk iets is en dat er op die manier dus inhoud aan wanen en hallucinaties wordt gegeven. Manie is overigens niet hetzelfde als schizofrenie, hoewel manische mensen zeker ook psychotische symptomen kunnen hebben.

O ja, het lijk me meer dat de bijbel vol staat met culturele zaken dan met schizofrenen zaken, volksverhalen... gebruikelijk dat daaarbij een loopje wordt genomen met de werkelijkheid, niets schizofreens aan.

Om kort te gaan, ik beschouw schizofrenie als ernstige ziekte waarbij de inhoud van de wanen en hallucinaties kan worden bepaald door zaken die de persoon belangrijk vindt, in die zin is er dus een culturele component aan te verbinden. Schizofrenie lijkt me geen bron van enige wijsheid, anders dan dat schizofrenie een grote impact heeft op iemands leven en op die manier mensen aan het denken zet.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 17:04

zijn als 'Hij' bestaat!  
vooral bestaan veel misverstanden, angst, en haatgevoelens .......

Hierbij alle religieuzen en posthume schrijvers van bijbelse geschriften schizofreen verklaard? Heb je enig idee wat schizofrenie inhoudt?

Zinnige conclusie ? :  

Nee volslagen onlogisch. Ik zie in al het geschrijf geen enkele aanloop naar een zinnige hypothese of stelling.
Dit is niet wetenschappelijk. Dit is willekeurig allerlei info husselen. Er blijkt enkelt een groot gebrek aan begrip van de materie dat je aankaart.

• Gast

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 17:32

Manie is overigens niet hetzelfde als schizofrenie, hoewel manische mensen zeker ook psychotische symptomen kunnen hebben.

dat beweer ik ook niet. Ik wilde aangeven dat bipolaire mensen
cyclisch een depressieve fase dan wel een manische ( zgn. psychotische )
beleving hebben.

Overigens grote kans dat de diagnose " schizofrenie " al in de
volgende D.S.M verdwenen zal zijn. Deze versie komt naar
verwachting 2007 uit, er wordt nu nog druk aan gewerkt.
Was pas internationale D.S.M. werkgroep in Chicago, naar ik meen.

Beetje info over dit thema ' Schizophrenia:
What? How? Does it exist?
2005 symposium in Roermond.
http://www.metzelf.i...osymposium.html

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 17:41

Maar wat is nu de stelling/hypothese/punt waar je over wilt hebben?

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2006 - 22:49

Dat schizofrenie eerder een natuurlijk en volkomen te aanvaarden staat van ZIJN is, dan dat het een ziekte is..

Misschien is onze aanpak wel verkeerd door ieder geval niet echt apart te benaderen, maar - zoals boven al genoemd - het in het hokje "DSM-IV' te plaatsen. Want wat zegt dat 'DSM-IV' nou over het ziektebeeld en het patroon van de schizofrenie van de persoon? Mijns inziens net zo veel, als wanneer je het niet vanuit het perspectief van een lichamelijke of geestelijke ziekte bekijkt, maar het als een geestelijke (waan-)communicatie ziet die al dan niet door de patiënt wordt opgewekt? In plaats van 1 stem/persoon uit te gaan, moet men misschien wel een multivocale aanpak gebruiken.. Een trialoog aangaan zullen we maar zeggen 8)

*is het verder eens met de TS [rr]
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 07:40

maar het als een geestelijke (waan-)communicatie ziet die al dan niet door de patiënt wordt opgewekt?

Als in de anti-psychiatrische bewegingen bedoel je? Niet als ziekte beschouwen en behandelen? Gaat dit niet een beetje voorbij aan het lijden van de mens?

In plaats van 1 stem/persoon uit te gaan, moet men misschien wel een multivocale aanpak gebruiken.. Een trialoog aangaan zullen we maar zeggen  

Dus de waan en de persoon apart aanspreken? Hoe zou je die los kunnen koppelen van elkaar?

is het verder eens met de TS

*kan dit nog helemaal niet plaatsen [rr]

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 07:46

als de topicstarter niet duidelijk kan maken waar hij met dit topic heen wil, en welke filosofische kwestie er aan de kaak gesteld dient te gaan worden, vrees ik voor het voortbestaan van dit topic. dus antiscience: make yourself clear
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

• Gast

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 09:09

als de topicstarter niet duidelijk kan maken waar hij met dit topic heen wil, en welke filosofische kwestie er aan de kaak gesteld dient te gaan worden, vrees ik voor het voortbestaan van dit topic. dus antiscience: make yourself clear

Beste Windsurfer,

voor mij is het duidelijk waarom ik iets schrijf,
en waarom ik bepaalde links erbij plaats.
Ik was mij niet bewust dat sommige
mensen mijn punten niet begrijpen, en er geen lijn in ontdekken.
Zal er voortaan proberen rekening mee te houden.
Bedankt voor de reflexie. Ontbreekt er blijkbaar
nog het een en ander aan mijn zelfkennis,
als bepaalde mensen zo op de postings reageren. :wink:

vriendelijke
groet
A.S.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 09:47

1e link: onbereikbaar (password nodig)
2e link: ander forum waar deze post exact op dezelfde wijze staat

Sein wie Gott. Vor allem in der beginnenden Schizophrenie scheint vielen Betroffenen diese Verheißung erfüllt. Gott wird unmittelbar erlebt, man fühlt sich eins mit ihm. Man versteht auch die geheimsten Zusammenhänge, hält sich für allwissend, allmächtig.

En heel veel schizofrenen niet. Die staan bijv. doodsangsten uit doordat ze menen dat er mieren rondkruipen in hun bloedbaan of dat marsmannetjes ontplofbare pakketjes in hun lichaam hebben geplant.
Schizofrenie is een stuk breder dan wat hier geschetst wordt. Zie ook bijv. de emotionele vervlakking of katatonie.

zelfkennis = Godskennis

Waarom en via welke methoden loopt dit?

Zo van religieuze ervaringen staan vaak aan het  
begin van schizofrenie.  
Op het eerste gezicht munitie voor de bekennende  
atheisten..." zie je wel hoe gevaarlijk religie is!"  
"Je kunt er schizofrenie van krijgen, net als van  
hash roken."

Dit is volslagen onzin. Religieuze ervaringen staan niet aan het begin van schizofrenie. Of... schizofrenie begint niet met religieuze ervaringen. Hier is nogal wat variatie.

zijn als 'Hij' bestaat!  
vooral bestaan veel misverstanden, angst, en haatgevoel

Ik denk dat de bijbel volstaat met beeldende verhalen waarmee de mens zijn gevoelens jegens een God probeert uit te drukken. Probeert het onbegrijpelijke om hem heen te vatten of een plekje te geven.

Sorry maar je moet beter verbanden aanleggen anders overtuig je me van geen kant en stop ik met energie steken in dit topic.

mvg

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 09:52

Veel anti-psychiaters richten alternatieven op om te laten zien dat het ook anders kan. Dat waren kleinschalige projecten waarin de patiënten tot zichzelf konden komen. Ze kregen geen medicijnen en er werd hen geen strobreed in de weg gelegd. Dat het in die experimentele huizen vaak een zooitje werd vond men geen probleem. Het ging er om dat patië®´en hun problemen en psychoses doorleefden, uitleefden. De anti-psychiatrie had nogal een heldhaftig beeld van de patië®´. Die zou zich als een eenzame revolutionair - door gek te zijn en te doen - in extreme mate verzetten tegen de heersende orde met haar repressieve normen en waarden. Hij zou zich zo ontdoen van alle frustraties veroorzaakt door onmacht. De patiënt´ was in de ogen van antipsychiatrie de nieuwe zelfgemaakte mens die niet meer braaf naar kantoor, fabriek of aanrecht liep, en die niet meer ja en amen tegen pa en ma zei. Het waren de nieuwe helden die de ellende van machtsmisbruik doorleefd en overwonnen hadden  De genezen ex-patiënt´ zou op den duur een stadium bereiken waarin me zich niets meer aantrekt van de macht. Maar helaas: zodra ze buiten de beschermde wereld van de experimentele antipscychiatriehuizen kwamen zaten ze met een levensgroot proleem. De wereld om hen heen was niet mee veranderd. Dezelfde mensen waren nog steeds de baas. En maar weinig mensen in de samenleving wilden iets te maken hebben met ex-psychiatrische patiënten. Machteloosheid en eenzaamheid bij ontslagen patiënt´en waren het gevolg. Tijdens hun experimenten hielden de anti-psychiaters zich op de achtergrond om hun patiënt´en niet te hinderen bij hun persoonlijke revolutie. Nadeel daarvan was dat de patiënt´en niet veel oefening hadden in de confontaties met machtiger personen om hen heen. Veel anti-psychiatrische projecten mislukten jammerlijk. Een groep Italiaanse psychiaters ging niet bij de pakken neer zitten en ontwikkelde na dit debâcle de democratische psychiatrie.

Ik denk dat je misschien uit de antipsychiatrische hoek kijkt... klopt dit?

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 09:55

dat beweer ik ook niet. Ik wilde aangeven dat bipolaire mensen  
cyclisch een depressieve fase dan wel een manische ( zgn. psychotische )  
beleving hebben.

een manie is niet hetzelfde als een psychose... [rr] je hebt wel heel weinig psychologische kennis om überhaupt uitspraken op dit vlak te kunnen doen vrees ik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures