Grens tussen horror/thriller

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Grens tussen horror/thriller

Ik was mijn collectie van films weer eens aan het kijken toen opeens deze vraag in me opkwam. Ik ben een echte horrorfan (bijna geen horrorfilm die ik niet gezien heb). Maar ik heb ook aardig wat thrillers. Maar wat maakt 'The Texas Chainsaw Massacre' nou zo anders als bijvoorbeeld 'Seven'. Seven wordt eerder gedifinieerd als mystery/suspense en The Texas Chainsaw Massacre als horror. Wat is de precieze grens?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 42

Re: Grens tussen horror/thriller

Ik denk dat de bedoeling van horror is om iemand bang te maken, of een schikeffect te geven. Bij een thriller lijkt me echter dat het doel is om spanning ipv angst op te roepen. Als mijn definities kloppen kun je denk ik zelf wel een conclusie trekken wat onder het genre horror of thriller valt.
Knowing a lot kills the fantasy

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Grens tussen horror/thriller

Het wordt vrij uitgebreid uiteengezet in deze artikels: thriller en horror.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 268

Re: Grens tussen horror/thriller

Seven wordt eerder gedifinieerd als mystery/suspense
Ik denk dat de makers van Se7en zelf gekozen hebben voor het etiket thriller om een groter publiek aan te spreken. Als ze het naar buiten hadden gebracht als horrorfilm zouden een heleboel bioscopen de film niet eens draaien.

Nu doen ze overigens precies het omgekeerde. Kijk bijvoorbeeld naar SAW en Hostel. Hier benadrukken ze juist hoe gruwelijk de films wel niet zijn om het publiek aan te trekken. Dit komt denk ik ook doordat er in de laatste jaren weinig suspense-horrorfilms gemaakt zijn. Na al die Scream-films, I know what you did last Summer(s) en Japanse remakes kon het horrorgenre wel weer wat pit gebruiken.

Eerlijk gezegd vind ik trouwens niet dat de Scream-films tot horror behoren, maar goed het zijn ook echt randgevallen.
Het antwoord is 4

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Grens tussen horror/thriller

ik dacht altijd dat het verschil was: horror is alles met "buitennatuurlijke dingen": zombies, weerwolven, vampieren, aliens, extreem grote spinnen en insecten etc.. dus alles wat eigenlijk niet "kan".

Thriller is alles wat heel eng is (al is dat objectief), maar niet onmogelijk, dus de massamoorden en pschychologische narigheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Grens tussen horror/thriller

Thriller is alles wat heel eng is (al is dat objectief), maar niet onmogelijk, dus de massamoorden en pschychologische narigheden.
Waarschijnlijk bedoel je net 'subjectief'? Verder klopt het wel in groten lijnen, in die zin heeft het dus voor een stuk te maken met realisme.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Grens tussen horror/thriller

Wat is Saw gebeurd is, objectief gezien, toch niet per sé onmogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Grens tussen horror/thriller

Lees het dan eerder als "hoogst onwaarschijnlijk". Ik weet niet wat er in Saw gebeurt, maar je kan in principe ook niet zeggen dat 'Independence Day' "per se onmogelijk" is, maar ik zie het toch niet zo snel gebeuren [rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Grens tussen horror/thriller

Saw is niet zo als Indepence Day. Saw gaat over een doorgedraaide serialkiller die wilt laten zien hoe veel het leven waard is. Dit doet hij door mensen voor een verschrikkelijke keuze te stellen. Been afzagen of dood, oog uit de kas halen, of doorkliefd worden door een soort van berenklem. Zo'n dingen allemaal.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Grens tussen horror/thriller

Saw, als je hem nog wilt zien, ZEKER NIET de wiki pagina lezen, zowel in 1 als in 2 is het einde bloedstollend spannend :wink:. Persoonlijk vind ik het zowat de beste film(s) die ik ooit gezien heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Grens tussen horror/thriller

Saw I is meer een psychologische thriller terwijl Saw II meer om blood and guts draait. Dat spreekt mij wel aan! [rr]

Ik kan niet wachten op Saw III
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 268

Re: Grens tussen horror/thriller

WendyTje schreef:ik dacht altijd dat het verschil was: horror is alles met "buitennatuurlijke dingen": zombies, weerwolven, vampieren, aliens, extreem grote spinnen en  insecten etc.. dus alles wat eigenlijk niet "kan".  

Thriller is alles wat heel eng is (al is dat objectief), maar niet onmogelijk, dus de massamoorden en pschychologische narigheden.
Dat wordt wel vaker gedacht, maar toch klopt dat niet echt.

De monster-films zijn een genre binnen de horror en zo makkelijk te herkennen.

Ook het suspense-genre is een categorie binnen de horror die makkelijk te herkennen is.

Wat betreft de massamoorden en psychologische elementen ligt het maar net waar de klemtoon ligt. Als de klemtoon op de spanning ligt en het leidt tot een ontknoping, dan kan je wel spreken van een thriller. Als de klemtoon ligt op het gruwelijke of het bang maken, dan spreek je van horror. Zoals altijd zijn er genre-overlappende films die daar een beetje tussenin zitten. Je hebt zelfs horrorfilms die in genre overlappen met de comedy (bijvoorbeeld Braindead en Evil Dead 2&3)

Wat voorbeeldjes van horrorfilms die waargebeurd zouden kunnen zijn of zelfs gebaseerd op echte gebeurtenissen:

-Psycho

-The Shining

-Blair Witch Project

-Texas Chainsaw Massacre

-Halloween (de eerste i.i.g.)

-Rosemary's Baby

-The Devils Rejects (

-Cannibal Holocaust (kanibalen films zijn ook een tijdje 'populair' geweest)

Wat ook opvalt bij veel horrorfilms is de slechte afloop. De 'slechterik' of het monster blijft vaak in leven, terwijl de kans dat de 'hoofdpersonen' het allemaal overleven zeer gering is. Al wordt dit natuurlijk ook veel gebruikt om een sequel te kunnen maken.
Het antwoord is 4

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Grens tussen horror/thriller

De sequels zijn vaak slappe aftreksels. De serie van Friday the 13th is helemaal uitgemolken. Ik denk dan ook dat we nog heel veel sequels/prequels kunnen verwachten van andere horrorfilms. In See no Evil zag je bijvoorbeeld hoe de killer zo geworden was. Dit was echter onduidelijk gedaan, zodat er nog plaats open is voor een prequel.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Grens tussen horror/thriller

Je hebt zelfs horrorfilms die in genre overlappen met de comedy


Sean of the dead is hier ook een typisch voorbeeld van.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Grens tussen horror/thriller

Arn0 schreef:Je hebt zelfs horrorfilms die in genre overlappen met de comedy


Sean of the dead is hier ook een typisch voorbeeld van.
Deze films vind ik persoonlijk afschuwelijk. Sean of the Dead staat onderaan op mijn lijstje. De Scary Movie-reeks vind ik ook niet zo geslaagd. In Scary Movie 4 wordt onder andere the Grudge en Saw op de hak genomen. Cultuurbarbaren! 8) Natuurlijk proberen andere filmmaatschappijen dit soort successen te exploiteren met bijvoorbeeld "Shriek when you now what I did last Friday the 13th"
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Reageer