Bio-flavonoïden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 199

Bio-flavono

...en dan denk je dat je best veel weet, kom je toch nog iets tegen waarvan je de exacte details niet kunt vinden... [rr]

Het gaat over (bio)flavonoïden. Ik weet dat het anti-oxidanten zijn met een bepaalde (soms hormoon-like) werking, maar wat zijn het precies? Zuren, vetten, alcoholen?

En vooral: zijn ze vetoplosbaar en zijn ze via de huid opneembaar?

Berichten: 590

Re: Bio-flavono

Flavonoiden hebben hebben als kenmerk dat ze een C6C3C6-skelet hebbenwaarbij de C6-delen een benzeenring zijn, het C3-kan verder in configuratie verschillen. Ze zijn in water oplosbaar, het lijkt me dus dat ze niet in vet oplosbaar zijn...

Ik zou niet weten of ze al dan niet via de huid kunnen worden opgenomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Bio-flavono

flavonoiden zijn flavonoiden en hebben als functie dat ze bouwstenen zijn voor belangrijke molecullen in het lichaam.

Ze hebben het zijn antioxydanten en zijn vertonen blijkbaar een anti-allergische, anti-kanker, anti-bacterieel... activiteit.

ZE kunnen ook vrij en in grote hoeveelheden door het lichaam opgenomen worden.

Als ik mijn niet vergis vervullen ze in planten de functie om vrije radicalen te neutraliseren die ontstaan tijdens de fotosynthese.

Afbeelding

wiki
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Bio-flavono

En vooral: zijn ze vetoplosbaar en zijn ze via de huid opneembaar?
Gezien de grootte van de moleculen lijken het me niet echt stoffen die makkelijk de Reinse bariere kunnen passeren. Onmogelijk is het niet, zelfs vitamines schijnen opgenomen te kunnen worden via de huid.

Er is echter van relatief weinig stoffen bekend of en in welke mate ze de huid kunnen passeren, zal mogelijk moeilijk op te zoeken zijn.

Ik neem aan dat je google scholar al geraadpleegd hebt ?
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 199

Re: Bio-flavono

call me stupid... ik wist niet van het bestaan van google scholar af?

Ik krijg af en toe wel de vraag van google of ik over een zoekterm 'google wetenschap' wil raadplegen, maar als ik op zoek ben naar 'google wetenschap' zelf kan ik het ook niet vinden...? bij het uitgebreid zoeken zie ik het niet staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bio-flavono

"Meep meep meep." Beaker

Reageer