[Scheikunde] Thermietreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[Scheikunde] Thermietreactie

Vraagje.. Ik ben druk bezig me voor te bereiden voor het aankomende toelatingsexamen voor Geneeskunde in België. Nu loop ik hier tegen een aantal vragen aan van verschillende vakken. Maar deze vraag betreft scheikunde. Wie kan me helpen? Uit deze vraag kom ik telkens niet uit, of het antwoord moet fout zijn.

Het betreft de volgende vraag:

Bij de zogenaamde thermietreactie wordt vast Fe2O3 via een reactie met aluminium omgezet tot Al2O3 en ijzer. Veronderstel dat je beschikt over 25,0 g aluminium en 85,0 g di-ijzertrioxide. Gegeven zijn de volgende atoommassa's: O = 16,0; Al = 27,0; Fe = 55,9

Hoeveel gram ijzer kan je maximaal in deze omstandigheden bekomen?

A. 29,7 g

B. 51,8 g

C. 59,5 g

D. geen van bovenstaande antwoorden is juist

Ps. Je mag geen rekenmachine gebruiken.

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] Thermietreactie

Rickas schreef:Vraagje.. Ik ben druk bezig me voor te bereiden voor het aankomende toelatingsexamen voor Geneeskunde in België. Nu loop ik hier tegen een aantal vragen aan van verschillende vakken. Maar deze vraag betreft scheikunde. Wie kan me helpen? Uit deze vraag kom ik telkens niet uit, of het antwoord moet fout zijn.

Het betreft de volgende vraag:

Bij de zogenaamde thermietreactie wordt vast Fe2O3 via een reactie met aluminium omgezet tot Al2O3 en ijzer. Veronderstel dat je beschikt over 25,0 g aluminium en 85,0 g di-ijzertrioxide. Gegeven zijn de volgende atoommassa's: O = 16,0; Al = 27,0; Fe = 55,9

Hoeveel gram ijzer kan je maximaal in deze omstandigheden bekomen?

A. 29,7 g

B. 51,8 g

C. 59,5 g

D. geen van bovenstaande antwoorden is juist

Ps. Je mag geen rekenmachine gebruiken.
Als eerste zul je een correcte reeactievergelijking moeten opstellen en vervolgens middels stoichiometrie moeten uitzoeken wat er eventueel in overmaat aanwezig is en hoeveel product er dus wordt gevormd.

Met een beetje schattend rekenen moet dit best te doen zijn [rr] Zo kom ik op een antwoord van 51 g en dus moet het antwoord B zijn :) (zonder een rekenmachine te hebben gebruikt :) )

Berichten: 9

Re: [Scheikunde] Thermietreactie

sdekivit schreef:
Rickas schreef:Vraagje.. Ik ben druk bezig me voor te bereiden voor het aankomende toelatingsexamen voor Geneeskunde in België. Nu loop ik hier tegen een aantal vragen aan van verschillende vakken. Maar deze vraag betreft scheikunde. Wie kan me helpen? Uit deze vraag kom ik telkens niet uit, of het antwoord moet fout zijn.

Het betreft de volgende vraag:

Bij de zogenaamde thermietreactie wordt vast Fe2O3 via een reactie met aluminium omgezet tot Al2O3 en ijzer. Veronderstel dat je beschikt over 25,0 g aluminium en 85,0 g di-ijzertrioxide. Gegeven zijn de volgende atoommassa's: O = 16,0; Al = 27,0; Fe = 55,9

Hoeveel gram ijzer kan je maximaal in deze omstandigheden bekomen?

A. 29,7 g

B. 51,8 g

C. 59,5 g

D. geen van bovenstaande antwoorden is juist

Ps. Je mag geen rekenmachine gebruiken.
Als eerste zul je een correcte reeactievergelijking moeten opstellen en vervolgens middels stoichiometrie moeten uitzoeken wat er eventueel in overmaat aanwezig is en hoeveel product er dus wordt gevormd.

Met een beetje schattend rekenen moet dit best te doen zijn :) Zo kom ik op een antwoord van 51 g en dus moet het antwoord B zijn [rr] (zonder een rekenmachine te hebben gebruikt :) )
Op dit antwoord kwam nu zelf ook uit, maar volgens het antwoordmodel moet het antwoord C zijn. Dit is dan dus ook volgens jou onjuist? Volgens mijn eigen berekeningen kom ik ook op antwoord B uit.

Fe2O3 + 2Al :) Al2O3 + 2Fe

1 : 2

0,53 mol : 0,92 mol

Dit zou dus betekenen dat je van Fe ook 0,92 mol zou moeten krijgen en 0,92 x 55,9 = 51,8

Heb ik dit juist gedacht of weet iemand een mogelijkheid om ook tot antwoord C te komen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] Thermietreactie

Heb ik dit juist gedacht of weet iemand een mogelijkheid om ook tot antwoord C te komen?
Ik kom precies op antwoord C uit als ik de denkfout maak dat de beschikbare Fe2O3 geheel opgebruikt wordt.

En als antwoord C als goed in je antwoordenboekje staat, is het antwoordenboekje fout. Dat is overigens niet de eerste keer, en zal de laatste keer ook wel niet zijn. Volgens mij doen de uitgevers dat erom met het pedagogische oogmerk de gebruikers extra diep te laten nadenken en vervolgens het goede gevoel te geven dat ze het toch bij het rechte eind hadden..... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: [Scheikunde] Thermietreactie

Weet iemand misschien ook hoe ik deze vraag op zou moeten lossen? Dit is ook een vraag uit het toelatingsexamen van Geneeskunde van 1997. Ik heb echt totaal geen idee om tot het juiste antwoord te komen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Thermietreactie

Vul voor 'k' en 'T' een aantal getallen in en je hebt je antwoord zo gevonden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 9

Re: [Scheikunde] Thermietreactie

Vul voor 'k' en 'T' een aantal getallen in en je hebt je antwoord zo gevonden.


En wat moet ik me daar dan bij voorstellen? Wat moet ik voor 'k' en 'T' invullen? Als k groter wordt, wordt T dan ook automatisch groter? En hoe moet ik ln(...) uit het hoofd doen?

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] Thermietreactie

je moet de vergelijking van Arrhenius even omschrijven:
\( k = A * e^{ \frac {-E_{A}} {RT} }\)
\( \ln (k) = \ln (A) - \frac {E_{A}} { RT}\)
De activeringsenergie
\(E_{A}\)
en de gasconstante R zijn constant

Er is dus sprake van een rechte als in curve a.

Reageer