Springen naar inhoud

Hoe 'gezond' is chocomelk?

• Log in om te kunnen reageren

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 21:55

Hoe gezond is de normale (volle) Chocomel van Nutricia eigenlijk?

Ingredienten: gedeeltelijk afgeroomde melk, suiker, cacao (1,9%), stabilisator (carrageen)

Bevat: koemelkeiwit, lactose

Voedingswaarde per 100 ml:
Energie: 380 kJ / 90 kcal
Eiwit: 3,5 g
Koolhydraten: 13,0 g (waarvan suikers: 12,0 g)
Vet: 2,5 g (waarvan verzadigd: 1,8 g)
Voedingsvezel: 0,5 g
Natrium: 0,04 g
Calcium: 105 mg (13% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)

Ik ben op deze vraag gekomen omdat ik veel (en dan bedoel ik ook echt veel) Chocomel drink. Soms wel 3 of meer liter per dag. Ik maak me geen zorgen om het melk-gehalte van Chocomel, dat zit wel goed. Maar moet ik me misschien geen zorgen beginnen te maken over het suiker- en vet-gehalte (overgewicht, aderverkalking)? En het cacao-gehalte, is dat niet zorgwekkend? Men zegt wel dat het goed is voor je sexleven, maar dat zal mij een worst wezen, misschien dat je wat vaker zin krijgt, maar je zal heus geen langere en diepere orgasmes ervan krijgen of wat dan ook. Maar goed, weer ff serieus: hoe gezond is Chocomel nou eigenlijk?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 23:03

'gezond' is nogal moeilijk te definiŽren. Als ik www.voedingscentrum.nl mag geloven is het vooral belangrijk om gevarieerd te eten. 20 appels op een dag is niet goed voor je. Hetzelfde geld voor 20 porties friet op een dag. 3 liter chocomel lijkt me ook in dit rijtje thuishoren. Verder is het van ťťn specifiek product niet te zeggen of het gezond danwel ongezond is. Elk product zal bepaalde stoffen bevatten die goed voor je zijn. De combinatie van alles wat je eet bepaald of het gezond of ongezond is.
"Meep meep meep." Beaker

Robjee

Robjee

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2006 - 23:06

Chocomel drinken kan op zich geen kwaad en kan goed gebruikt worden als zuivelproduct.
Maar de vraag hoe gezond chocomel is, kan ik niet beantwoorden. Dit is namelijk niet zozeer afhankelijk van het product chocomel maar, zoals bij elke voedingsmiddel, de hoeveelheid dat je ervan gebruikt. En over dat laatste kunnen wel uitspraken over gedaan worden in verband met de gezondheid.
Dit kan met een rekensom duidelijk gemaakt worden.

Voor mannen 19-30 jaar staat een gemiddelde Ďaanbevolení energie-inname van 2700kcal. www.voedingscentrum.nl
De aanbevolen hoeveelheid verzadigd vet volgens de voedingsnormen is <10% van de energie-inname.

Wat krijg je binnen wanneer je drie liter chocomel drinkt:
- 2700 kcal.
- 54 gram verzadigd vet = 486 kcal. = 18e% (bij een inname van 2700kcal.)
Mocht je dus op een verzadigd vet percentage van 10e% uit willen komen, dan zou de energie-inname 4860 kcal. moeten bedragen.
En nu hebben we het alleen nog maar over de chocomel!

Natuurlijk is dit puur theoretisch en verschilt de energiebehoefte per persoon. Maar het geeft wel een indruk.
Maar het gaat wel ten koste van je andere voeding, waardoor een ongevarieerd voedingspatroon kan ontstaan. Dit kan ongemerkt ten koste gaan van andere belangrijke voedingsstoffen.
Ook een kleine 500 kcal. aan suikers met verder weinig waardevolle voedingsstoffen verdiend natuurlijk niet de voorkeur als drank.

Bij jou is het dus naar mijn mening niet de kwaliteit, maar de kwantiteit van de chocomel dat het ongezond maakt.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 09:00

3 liter chocomel per dag drinken lijkt mij niet gezond. Je kan bijvoorbeeld ook teveel melk drinken, met (hoe gek het ook klinkt) osteoporose tot gevolg.
http://www.sportopol...f...lk drinken"
Ik dach ook dat bij het regelmatig drinken van grote hoeveelheden melk je organen kunnen gaan verkalken, maar dat kon ik zo snel niet vinden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

bella boares

bella boares

• >100 berichten
  • 199 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 10:32

Het lijkt me helemaal niet gezond. Sterker nog, er is in dit product niets dat het 'gezond' maakt of opweegt tegen de ongezonde stoffen die erin zitten.

Om te beginnen met de suiker; dat is gewoon niet gezond. Zeker niet in de hoeveelheden die jij wegwerkt met drie liter cc.

De melk, heeft raspoetin hierboven al besproken.

En dan de cacao. Mensen hebben de neiging het te beschouwen als onschuldig, maar het heeft in feite eenzelfde werking als de cafeÔne in koffie. Opwekkend dus, maar ook vochtafdrijvend.

Als jij drie liter ccmel per dag drinkt, denk ik niet dat daar nog veel water bij zal komen?
Maar de theobromine in de cacao maakt wel dat je lichaam vocht gaat afdrijven, met name via de urine. Vocht dat er niet is, althans, dat alleen uit de ccmel zelf komt.

Er is dus niets om je lichaam door te spoelen (voor iedere kop koffie die je drinkt geldt dat je eigenlijk ťťn glas water EXTRA moet drinken bovenop de twee liter die je al moest, en dat geldt mi in mindere mate ook voor ccmel). Je raakt als je hiermee doorgaat, in hoog tempo verzuurd. Je lichaam kan zijn afvalstoffen niet meer goed afvoeren (ook al omdat door de enorme hoeveelheden melk en suiker, je darmen waarschijnlijk niet meer optimaal werken en je lever aangetast kan zijn door de hoeveelheden vet) en slaat dan vervolgens de afvalstoffen ergens op waar ze het minst kwaad kunnen. In eerste instantie zijn dat meestal de lever en de gewrichten. Ook acne, eczeem en overmatig zweten behoren tot de mogelijkheden. En als je nog geen Candida hebt mag het een wonder heten.

Dus. Ja, ik denk dat je je inderdaad zorgen moet maken.
Als je nou eens al die ccmel zou vervangen door water, dan kwam je nog eens ergens...
[rr] Maar op deze manier werk je echt toe naar een lichamelijke depressie. Sorry.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 13:38

Je hele leven 3l chocomelk per dag drinken zal niet goed zijn nee, maar als (opgroeiend) king heb je veel melk nodig dacht ik.
Als je kind niet graag melk drinkt (en zo heb je er wel wat), maar het wel met een lepeltje cacaopoeder erin krijgt, dan lijkt me dat nog niet zo slecht.
Wat de suiker betreft lijkt het me nog altijd een stuk beter dan de kinderen die alleen cola drinken
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 13:50

Ik dronk als kind ook veel chocomel maar toch niet zooooo veel.
Maximaal iets meer dan een half pak en dan was ik verzadigd.
Ik sluit me volledig aan bij Robjee en Bella, het is zwaar ongezond als je 3 liter er van drinkt.
Ik wilde eigenlijk precies hetzelfde zeggen als Robjee, je haalt jouw volledige energiebehoefte uit chocomel. Wat eet je voor de rest nog aan groenten, vlees, aardappelen, pasta, rijst, volkorenbrood en fruit?
Het kan bijna niet anders dan dat jij een chronisch tekort aan vitaminen, vezels en mineralen binnenkrijgt. Bovendien is de verhouding tussen proteÔnen, koolhydraten en suikers bij jou compleet verkeerd.
Als je uitgegroeid bent dan gaat jouw lichaam minder energie nodig hebben en dan word je ook rap obees met zo'n gewoonte.

Wat Bella zei van dat vochtafdrijvende, dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd :)

Tip spiderman, drink gewoon 2 bekers op een dag en niet meer. Je zult even moeten wennen maar na een paar maanden snap je niet meer hoe je ooit zo veel binnen kreeg.

Ofdat melk nu wel of niet gezond is dat is bij mijn weten onderwerp van wetenschappelijk debat.
De claim dat melk enorm gezond zou zijn (vooral gedaan door de industrie zelf) blijkt in ieder geval niet te kloppen. Het schijnt dat de calcium uit de melk om de ťťn of andere reden niet zo goed wordt opgenomen. Het precieze hoe en wat weet ik niet.
Ik weet bijvoorbeeld wel dat de opname van ijzer beÔnvloedt wordt door oa vitamine C, volkorenbrood (beiden positief), koffie, thee, spinazie (negatief). Zoiets zal het wellicht ook met melk zijn. Dit heeft te maken met complexvorming tussen stoffen in deze producten en ijzer.

Robjee

Robjee

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 14:46

Ik weet bijvoorbeeld wel dat de opname van ijzer beÔnvloedt wordt door oa vitamine C, volkorenbrood (beiden positief)

Volkorenbrood bevat ijzer, maar de opname van ijzer wordt negatief beinvloed door de fytaten die erin zitten.
Vlees, vis en gevogelte (meat-factor) hebben wel een positief effect op de opname van ijzer.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 21:39

Ik weet bijvoorbeeld wel dat de opname van ijzer beÔnvloedt wordt door oa vitamine C, volkorenbrood (beiden positief)

Volkorenbrood bevat ijzer, maar de opname van ijzer wordt negatief beinvloed door de fytaten die erin zitten.
Vlees, vis en gevogelte (meat-factor) hebben wel een positief effect op de opname van ijzer.

Klopt, ik had me even vergist in het volkorenbrood.
Dat is dus ook een extra reden waarom vegetariŽrs sneller een ijzertekort krijgen.
Wat sinaasappelsap drinken (geen minute maid, dat is meer water dan sinaasappelsap :) ) bevordert de ijzeropname, dus dat is een goede tip, speciaal voor vegetariŽrs.

gewoon

gewoon

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 01:24

als (opgroeiend) king heb je veel melk nodig dacht ik.

Dan dacht je verkeerd want de laatste onderzoeken wijzen uit dat melk niet zo gezond is als altijd aangegeven...

Brihaspati

Brihaspati

• >250 berichten
  • 272 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 08:49

Chocomel zit toch ook vol met ijzer. :)
Ik ben als vegetariŽr eerder bang voor een ijzeroverschot dan een ijzertekort.
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 11:04

Dan ligt het er ook maar net aan of je dit ijzer ook daadwerkelijk opneemt. Je zou ook een aantal spijkers kunnen eten, bevat ook veel ijzer. Toch lijjkt me dat niet echt gezond te noemen.
"Meep meep meep." Beaker

Brihaspati

Brihaspati

• >250 berichten
  • 272 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 11:05

Je zou ook een aantal spijkers kunnen eten, bevat ook veel ijzer. Toch lijjkt me dat niet echt gezond te noemen.

Oh, dan zal ik ermee ophouden. :)
I love those who can smile in trouble, who can gather strength from distress, and grow brave by reflection. 'Tis the business of little minds to shrink, but they whose heart is firm, and whose conscience approves their conduct, will pursue their principles unto death.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 11:06

als (opgroeiend) kind heb je veel melk nodig dacht ik.

Dan dacht je verkeerd want de laatste onderzoeken wijzen uit dat melk niet zo gezond is als altijd aangegeven...

Ik beweer ook niet dat het gezond is (nogal relatief begrip dacht ik zo), maar dat het wel veel calcium levert - toch belangrijk voor iemand in groei?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Robjee

Robjee

• >100 berichten
  • 209 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 11:26

Gewoon:

Welke onderzoeken bedoel je hier?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures