Springen naar inhoud

Gedoopt worden

• Log in om te kunnen reageren

gewoon

gewoon

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 01:49

Als je ouder christen zijn wordt je gedoopt als je nog in de luiers vertoefd...je kan dus zelf niet beslissen of je al dan niet wilt gedoopt worden...je wordt als het ware verplicht en je kan je niet verweren...erg dubbelzinnig van de kerk trouwens...

Daarom pleit ik ervoor dat het doosel maar mag plaats vinden als je meerderjarig bent en dus zelf kan beslissen of je al dan niet wilt gedoopt worden...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 07:09

In Duitsland en BelgiŽ is het anders, maar in Nederland heeft het gedoopt zijn geen verdere maatschappelijke betekenis, zoals inschrijving bij de Burgerlijke Stand, het afdragen van kerkelijke belasting etc.
Wat dan rest is een louter symbolische daad zonder enige verdere invloed of inbreuk op de ontwikkeling v.h. kind.
Nu weten we uit jouw overige discussieĒbijdragenĒ dat je het ook niet zo hebt op een wellicht op de doop volgende Christelijke opvoeding, maar ik denk dat die toch in het algemeen een stuk genuanceerder, humaner en heilzamer waarden tracht bij te brengen dan de oneliners die jij ons en wellicht - God betere het - je kinderen meegeeft:

Mensen in een cel eten geven is idd. absurd dat heb ik al meermaals aangehaald...criminelen en vooral moordenaars en verkrachters moeten de kogel krijgen...

Levenslange opsluiting...probleem opgelost...overbevolking in den bak...afmaken...dit past in mijn plaatje van decimineren...

Alles wat tegen de natuurwet is voor een bepaalde soort [**] moet verboden en bestraft worden :
Voor de mens is dit :...
- holebi's

(Bestraffen nog wel. Kerken die homo's afwijzen komen, buiten de VS(*), doorgaans niet verder dan afkeuren of veroordelen. In mijn kerk werden homoverbintenissen overigens al ingezegend lang voordat ze door de Nederlandse staat werden erkend).

*)Sowieso wel aardig om te constateren dat je het met jouw standpunten goed zou doen bij een gemiddelde Baptistengemeente in Kansas of South Carolina. Je bent gewoon in het verkeerde land geboren.

**) Alles wat tegen de natuurwet is voor een bepaalde soort dient verboden en bestraft... Betekent dat ook dat je een muizen vertroetelende kat, of huisdieren in het algemeen, wilt laten opsluiten of afmaken?
edit: negatieve opmerking op de persoon gericht verwijderd door windsurfer
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 09:20

zullen we het hier in dit topic houden bij de vraag die in dit topic aan de orde wordt gesteld en persoonlijke evaluaties achterwege laten? dank u
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 09:58

zullen we het hier in dit topic houden bij de vraag die in dit topic aan de orde wordt gesteld en persoonlijke evaluaties achterwege laten? dank u

Ja, ja, ik weet het. Het in twijfel trekken van het zindelijk denkvermogen van je opponent is hier niet toegestaan. Het pleiten voor het standrechtelijk afschieten van pedo's daarentegen wordt door de moderatoren als een toelaatbare discussiebijdrage beschouwd.

Afschieten die kerels...deze planeet is toch overbevolkt...
En moordenaars en verkrachters mogen ze ook gerust afschieten want ze opsluiten is een verspilling van energie en geld...er zijn zoveel mensen die sterven van honger en dorst terwijl dat krapuul het nog eens gratis krijgt...

.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Louise

Louise

• >250 berichten
  • 547 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 10:22

Johan2 schreef:

Wat dan rest is een louter symbolische daad zonder enige verdere invloed of inbreuk op de ontwikkeling v.h. kind.

Veel ouders laten hun kind dopen, met de beweegreden dat het op een RK basisschool deel kan nemen aan de eerste heilige communie. En later het vormsel.
Zodat het kind niet uitgesloten wordt van iets, waar veel aandacht rondom heen is rond 6-7 jaar. Vaak heb je in dorpen bv alleen maar een RK basisschool.
Krom.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 11:11

Het is voor mij inmiddels lang geleden dat ik die leeftijd had maar is het niet steeds gewoner dat een deel van de kindjes niet mee doet aan het vormsel en de communie? In mijn tijd (lang, lang geleden [rr] ) waren er al een paar leerlingen die blijkbaar niet gedoopt zijn. Je zou denken dat dat er steeds meer zijn maar misschien zit ik er naast. Graag wat info van iemand die het recent heeft gezien van dichtbij.

Het is eigenlijk toch wel triest dat 95% van de ouders zijn kindje voor de schijn moet laten dopen omdat het kindje anders op de basisschool wordt uitgesloten tijdens deze 2 evenementen. Alleen daarom al zou ik er voor pleiten om op de basisschool geen communie en vormsel meer te doen. Laten we dat voortaan volledig in de kerk houden. Dan hoeven we niet en masse de schijn op te houden.

Ik ben het eens met TS, het is wel iets waar ik me niet bepaald druk om kan maken. Ik ondervind er geen nadeel of voordeel van dat ik ooit gedoopt ben.
Ik heb wat pijnlijke herinneringen aan de kerk (knieŽn op houten balken tijdens een groot deel van die klotemis, kaarsjes tellen en hopen dat die man eindelijk ophoudt met zagen enz) maar dat staat voor mij los van het vormsel, de communie en het gedoopt zijn.

Louise

Louise

• >250 berichten
  • 547 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 11:35

Het is eigenlijk toch wel triest dat 95% van de ouders zijn kindje voor de schijn moet laten dopen omdat het kindje anders op de basisschool wordt uitgesloten tijdens deze 2 evenementen.

Hoe kom je aan die 95% Albert?
Het is in ieder geval wel iets wat nog gebeurt, in hoeverre weet ik niet. En zeker in dorpen. In de stad heb je veel meer keuze wat betreft scholen.
Ik vind ook dat scholen niet gekoppeld zouden moeten worden aan religie.

Ik ben ook gedoopt en vroegerrrrr werd van mij verwacht mee te gaan naar de kerk en dat ik mee deed met de lessen en activiteiten op school.
De handeling ansich geen last van gehad, maar ik vind niet dat het alleen bij een symbolische daad blijft.
Toen ik een jaar of 12 was ging ik me verzetten, na enig moment werd dit geaccepteerd. Maar bij genoeg kinderen is dit niet zo.
Ik ben het met Gewoon eens, een geloof moet je niet opdringen. Laat iemand dat maar beslissen als ze zelf die keuze kan maken.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 11:54

Ik ben het met Gewoon eens, een geloof moet je niet opdringen. Laat iemand dat maar beslissen als ze zelf die keuze kan maken.

dat is vaak moeilijker dan je denkt als je vanaf je jeugd er zeer veel mee in aanraking bent gekomen en het dus zeg maar erin gebrand zit, dan is een echte objectieve, eigen keuze maken vrij moeilijk zonder dat te beseffen.
ik ben zelf ook gedoopt, waarom weet ik eigenlijk niet, ik ben gewoon naar een openbare school gegaan, geen communie onzin enzo (alleen bij mn oma)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 13:17

Daarom pleit ik ervoor dat het doosel maar mag plaats vinden als je meerderjarig bent en dus zelf kan beslissen of je al dan niet wilt gedoopt worden...

Of dit wettelijk geregeld moet worden weet ik niet (ouders maken nog wel meer beslissingen voor hun kinderen die mogelijk bepalend zijn voor hun toekomst) maar ik ben sowieso van plan dit wel zelf te doen; ze dus niet laten dopen zodat ze later de keuze zelf hebben.

Wie wel gedoopt werd, maar daar op meerderjarige leeftijd niet gelukkig mee is, kan zich wel laten uitschrijven - in BelgiŽ altans, situatie in Nederland ken ik niet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Banana

Banana

• >100 berichten
  • 220 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 13:40

ik ben ook gedoopt, en ik vind nu niet dat ik vast zit aan een kerk (al heb ik wel een hekel aan mijn doopnaam :wink: ). Maar ik vind wel dat mensen een eigen keuze moeten hebben of ze gedoopt willen worden of niet. Bij ons was het een traditie... het gebeurd gewoon zo (we woonden in Drenthe... en de hele conservatieve familie woonde in een klein dorpje.. en natuurlijk wouden mijn ouders het ook..).
Toen ik twaalf was hebben mijn ouders trouwens gewoon aan mij gevraagd of ik nog naar de kerk wou of niet.. toen kreeg ik gewoon de keuze.. ik heb toen nee gezegd.
Ik zit trouwens op een christelijke school en de leraren daare moeten per se christelijk zijn anders worden ze niet aangenomen, om eerlijk te zijn vind ik dit dom, school hoort los te staan van geloof. Geloof is de taak va de ouders..
"If you use your head, you won't get fat, even if you eat sweets"
"I just canít sit any other way than this. If I sit the way other people do, my reasoning ability drops by 40%."
"Will you be eating that cake?...say what you want, but I will be taking the cake."

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 14:43

Geloof is de taak va de ouders..

zeer ware maar ook zeer gevaarlijke uitspraak!
- geloven als een religie?
- wat is geloven als taak?
- waarom slechts de ouders betrekken in het proces?

Al met al een paar kantekeningen bij deze opmerking; aangezienik vind dat geloven de taak van ieder individu op deze wereld is EN dat dit geloof door niemand verworpen/beledigd mag worden.. nou pleit ik niet voor een absolutisme, maar meer voor een respectvolle kijk naar elkaars religie.. of het nou een ouder of een kind is..

en daar heeft de kerk voor mij al helemaal niets mee te maken.. in-doc-tri-natie
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 14:49

Gewoon schreef:

Als je ouder christen zijn wordt je gedoopt als je nog in de luiers vertoefd...je kan dus zelf niet beslissen of je al dan niet wilt gedoopt worden...je wordt als het ware verplicht en je kan je niet verweren...erg dubbelzinnig van de kerk trouwens...  

Zou je me misschien kunnen duidelijk maken wat voor kwaad zo'n plensje water je doet? Want meer is het toch niet voor je als je niet in de symboliek ervan gelooft?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 14:52

Zou je me misschien kunnen duidelijk maken wat voor kwaad zo'n plensje water je doet? Want meer is het toch niet voor je als je niet in de symboliek ervan gelooft?

Het mag hopelijk duidelijk zijn dat dit eerder een kwestie van principes is (ingeschreven worden in het register van de kathoieke kerk terwijl je helemaal niet achter die organisatie staat, bijvoorbeeld) dan van "wat water op je hoofd".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 14:55

Ik ben niet gedoopt en ben mijn ouders daar zeer dankbaar voor.
Heb nooit een kerk van binnen hoeven zien behalve tijdens een begravenis.
Van de meeste mensen in mijn omgeving heb ik geen idee of ze wel of niet gedoopt zijn.
Van de mensen waarvan ik het wel weet zijn de meeste niet gedoopt.

Mee eens, maar ik denk dat het aantal dopingen toch wel sterk afloopt met de jaren.
Zijn hier gegevens over te vinden?
Aantal doopsels per jaar door de jaren heen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 15:04

Bron: http://www.ru.nl/kas...stiek_van_de_r/

Jaar -  Aantal  - percentage op het aantal levend geborenen
2000 - 42.411 - 20,5  
2001 - 41.445 - 20,5  
2002 - 39.240 - 19,4  
2003 - 37.065 - 18,5  
2004 - 34.580 - 17,8

Loopt flink af in 4 jaar tijd.

Communies, uitvaarten, huwelijk, bezoekers, ze vertonen allemaal dezelfde trend.

17,8% wordt gedoopt, lijkt niet echt op die 95% hierboven vermeld.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures