Springen naar inhoud

Brand tijdens operatie

• Log in om te kunnen reageren

jandevoght

jandevoght

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 13:31

Laatst zag ik tijdens het zappen een stukje van de zoveelste heruitzending van de serie ER. Hier waren ze een open hart operatie aan het uitvoeren. Door het dichtsolderen van de bloedvaten ontstond er bijgevolg brand (!) in het borstholte van de patiŽnt. Die ze bluste door er water in te kieperen.
Ik vond dit nogal een vreemde situatie en vraag mij af of dit werkelijk al voorgekomen is. Weet iemand hier iets meer over?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 augustus 2007 - 14:03

Of het ooit al eens is voorgevallen voordat dit gevraagd werd weet ik niet, maar kortgeleden stond het volgende in de krant.

Borstholte patiŽnte vat vlam bij kijkoperatie

De brand was het gevolg van het per ongeluk verwisselen van koolstofdioxide met zuurstof, om het lichaam te laten opbollen.
Het Academisch Ziekenhuis Maastricht, waar het ongeluk zich voordeed, heeft maatregelen genomen om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Latinitas

Latinitas

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2007 - 19:39

Soms wil het ook wel een andere oorzaak hebben.

Bij algehele anesthesie krijg je in bepaalde gevallen ook een DVA (dampvormige anesthetica). In combinatie met zuurstof kan dit, afhankelijk van de stof, explosief zijn. Het kan inderdaad wel voorkomen dat het mengsel, door ontsteking door een laser, explodeert. Vaak is er niet veel schade, en moet alleen de tracheale tube vervangen worden.

Het is niet echt in jouw context, maar geeft wel aan dat het vaker voor kan komen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures