Springen naar inhoud

Cursus filosofie

• Log in om te kunnen reageren

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 13:56

Weet nog iemand een uitgebreide on-line (gratis) cursus filosofie? In de cursussen moeten vooral aan de gevorderde aspecten uit de filosofie aandacht worden geschonken. Iemand? :)
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 14:04

Bedenk over welk thema je meer wilt weten, zoek daar een goed boek bij op en LEES!
Filosofie is niet iets dat je in een online cursusje leert, het kost tijd en moeite maar gaandeweg wordt de zaak steeds duidelijker (of juist niet, het is maar waar je naar op zoek bent...).

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 14:19

Bedenk over welk thema je meer wilt weten, zoek daar een goed boek bij op en LEES!  
Filosofie is niet iets dat je in een online cursusje leert, het kost tijd en moeite maar gaandeweg wordt de zaak steeds duidelijker (of juist niet, het is maar waar je naar op zoek bent...).

Ik heb al zowat alle boeken in de bieb gelezen die wat met dit onderwerp te maken hadden. En het wordt me ook steeds duidelijker, alleen wil ik een soort bevestiging.
I ♥ Apache!

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 14:26

Kijk eens of deze site je bevalt:
http://www.spaceandm...les-Reality.htm

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 14:27

Bevestiging moet gaandeweg komen, althans, bevestiging in de zin dat je het idee krijgt dat je een aardig inzicht in de zaak hebt ofzo. Blijkbaar heb je er dan nog niet lang genoeg mee bezig gehouden. Bij mij is er dergelijk besef pas na een jaar of 6 gekomen...
Hoewel het begrip bevestiging wel erg elatief is hoor...

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 15:02

Poeh en de Filosofen
ISBN: 9064411069

http://www.beslist.n..._filosofen.html

Leuk inleidend en tegelijkertijd aanvullend boekje...
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 15:06

Beetje te simpel lijkt me zo, zeker met het oog op de vraag van TS.
Gewoon wat goede primaire teksten lezen...

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 15:15

Beetje te simpel lijkt me zo, zeker met het oog op de vraag van TS.
Gewoon wat goede primaire teksten lezen...

er schuilt volgens de schrijver een diepere waarheid in de woorden en texten van Milne (schrijver van "Pooh"), dan menig denker/lezer zal erkennen

en ik moet zeggen, dat deze stelling eigenlijk toch wel bevestigd wordt tijdens het lezen van het boekje, simpel of niet.. de waarheid hoeft toch niet ingewikkeld te zijn?

In mijn ogen is filosofie nml niets anders dan al dat gene waar je niets aan hebt gehad (maar wel hebt opgedragen gekregen/geleerd via opleiding/opvoeding/etc) uit je systeem te filteren. Minder denken meer doen, minder willen meer zijn...

Plato wordt behandeld, Descartes, Socrates, Nietzsche etc.. alle grote namen passeren de revue!

En dan kunnen mensen hele mooie ingewikkelde woorden gebruiken, maar in feite schiet je daar tijdens de implementatie in de realiteit (werkelijkheid) niets mee op. Terwijl Pooh over een panklaar antwoord op heeft.. simpel of niet.. :)

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 15:36

Het gaat niet om mooie en ingewikkelde woorden, het gaat om de omvangrijkheid en complexiteit (die er hoe dan ook is) van 25 eeuwen westerse (+ ooster als je wilt) filosofie. Een simpel boekje dat e.e.a. in heldere woorden uitlegd is prima om mee te beginnen, maar ik vind het pas leuk worden om daarna meer te lezen o.a. ook primaire teksten.

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 15:37

Poeh is inderdaad niet helemaal wat ik zoek. Ik zoek ongeveer iets op het niveau van de werken van Plato, reeds gelezen, en het liefst in het Nederlands.
I ♥ Apache!

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 15:43

Nietzsche en Schopenhauer vind ik zelf erg leuk om te lezen, Schopenhauer is goed toegankelijk en breed in de thematiek, Nietzsche is wat lastiger omdat het niet altijd makkelijk om een lijn in het geheel te ontdekken en dat zijn teksten soms ook erg proza´sch kunnen zijn (also spracht Zarathustra!).

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2006 - 16:23

Over het moraal:
Rudolf Steiner - Filosofie van de Vrijheid
Erich Neumann - Ethiek voor de toekomst

en Nietzsche is hierop een prima aanvulling, zeker Aldus sprak Zarathoestra!

Judith2

Judith2

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 19:24

Nou, inderdaad, enorm prozaisch dat hele "Aldus sprak Zarathoestra"! Fijn dat er zoveel Nietzsche kenners aanwezig zijn overigens. Wat ik persoonlijk zo goed vind aan die man, dat hij ons, na bijna twee eeuwen, op het nippertje zogezegd, heeft gewaarschuwd voor de gevaren van het christendom. One shudders to think, sozusagen, hoe de wereld er anders uitgezien had!

Judith2

Judith2

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 19:25

Rudolf Steiner ook een toppertje natuurlijk. Heb hem hoog zitten.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 augustus 2006 - 08:07

Ik heb al zowat alle boeken in de bieb gelezen die wat met dit onderwerp te maken hadden. En het wordt me ook steeds duidelijker, alleen wil ik een soort bevestiging.

Hier nog een Duitse site die een ongelooflijke hoeveelheid materiaal (in de vorm van Engelse, Franse, Duitse links) bij elkaar brengt.

http://www.philo.de/...osophie-Seiten/

Heb hem niet grondig doorgespit, maar geloof dat je er wel wat aan kunt hebben. Onder "Textarchive und Audiotheken" vind je ook originele texten.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures