[wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

Hallo,

ik zit net naar oude tentamens te kijken en er komt vaker een vraag voor die niet tijdens de les besproken is, of waarvan ik sommige begrippen niet helemaal begrijp.

-------

Stel (tensor)B=(0 1/10 /// 1/10 0)=(turned around delta)u

Gebruik de wiskundige betekenis van een verplaatsingsgradient en de waarden van (tensor)B om uitdrukkigen af te leiden voor ux en uy als functies van x en y.

schets de vectorgrootheit u

-------

en

-------

stel dat het vectigeld u(x,y,z)=(-x/10,y/10,0) de beschrijving is van een verplaatsingsveld. Bereken voor dit veld de verplaatsingsgradient.

-------

groetjes,

hexa

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

De vragen zijn me niet geheel duidelijk. Gegeven een verplaatsing u, de matrix vd verplaatsindsgradiënten:
\(\nabla \vec u = \left( {\begin{array}{*{20}c} {\frac{{\partial u_x }}{{\partial X}}} & {\frac{{\partial u_x }}{{\partial Y}}} {\frac{{\partial u_y }}{{\partial X}}} & {\frac{{\partial u_y }}{{\partial Y}}} \end{array}} \right)\)
Wat is (of wat bedoelde je met) "vectigeld"? Zie hierboven voor de verplaatsingsgradiënten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 10

Re: [wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

Wat is (of wat bedoelde je met) "vectigeld"? Zie hierboven voor de verplaatsingsgradiënten.
Oh, behoorlijke schrijffout. vectigeld = vectorfeld.

mij zijn de vragen ook niet helemaal duidelijk. docent heeft de neiging onduidelijk te zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

Gegeven het vectorveld, kan je met de matrix zoals ik ze gaf toch de verplaatsindsgradiënten uitrekenen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 10

Re: [wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

Hi TD!,

maar hoe doe ik dat dan? ik weet hoe ik een gradient van u(x,y,z)=(-x/10,y/10,0) uitreken, maar hoe reken ik de verplaatsingsgradient uit?

Hexa

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

Ik laat z even weg, die is toch 0 en heb ik ook niet in de matrix opgenomen.

Even tweedimensionaal dus, je hebt gegeven:
\(u = \left( {u_x ,u_y } \right)\)
Je moet berekenen:
\(\frac{{\partial u_x }}{{\partial x}} ,,,\frac{{\partial u_y }}{{\partial x}} ,,,\frac{{\partial u_x }}{{\partial y}} ,,,\frac{{\partial u_y }}{{\partial y}}\)
Dan gewoon die matrix invullen, tenzij jouw docent iets anders bedoelt - maar dan zal je duidelijker moeten zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 10

Re: [wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

Hallo,

ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Uitgaand van u(x,y)=(-x/10,y/10), wat hoort dan bij ux/x, ux/x, uy/x, en uy/y? als ik een voorbeeld had was het ook niet zo'n groot probleem, maar helaas heb ik die niet en is zoiets nooit besproken.

H.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

De eerste component is u_x, hier -x/10.

De partiële afgeleide hiervan naar x is -1/10 en naar y is 0, in de veronderstelling dat ze onafhankelijk zijn natuurlijk.

Zo ook voor u_y, naar zowel x als y.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 10

Re: [wiskunde]tensoren en vectorgrootheden

Oh, nu snap ik het wel! nu moet ik me nog een beetje bezig houden met wat er precies gebeurt, dus of iets samengedrukt wordt, plat gedrukt, geroteerd, etc... dan kom ik er wel uit.

Hexa

Reageer