Springen naar inhoud

spermatogenese en oogenese

• Log in om te kunnen reageren

mimi2140

mimi2140

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 15:32

Ik heb een oefening die ik niet zo goed snap :) + een paar vragen algemeen) . Hopelijk kunnen jullie mij helpen met die vragen op te lossen.

1) Men heeft 64 spermacellen, ontstaan uit één cel. Ieder cel bezit 16 chromosomen. Hoeveel opeenvolgende delingen zijn hieran voorafgegaan en hoeveel chromosomen bezit de oorspronkelijke cel?
Wanneer er spermacellen gevormd worden, dan kunnen die zaadcellen toch niet meer meiotisch verder delen???? Hetzelfde vraag maar dan voor een eicel.

2) Op wikipedia stond dat er bij de meiose net als bij de mitose een interfase nodig is. Maar dat kan toch niet want als er wel een synthesefase is dan moeten er toch 4n chromosomen aanwezig zijn en geen 2n? Ik bedoel de eerste spermatocyt heeft 46 chromosomen, ontstaan uit een kiemcel van 46 chromosomen, dus hoe kan er nu wel een synthesefase zijn ??????? Want bij de mitose is het heel anders.

3) Een eicel stopt met delen bij de metafase. Ik begrijp dat niet zo goed. Bedoelen ze daarmee dat wanneer een spermacel de eicel binnendringt, de eicel gestimuleerd wordt tot het voortzetten van de meiotische deling? Want in mijn notities staat dat er bij de tweede meiotische deling 3 poollichaampjes gevormd worden en 1 grote eicel. Dus hoe kan die deling nu bij de metafase stoppen als er 3 poollichaampjes en en grote eicel gevormd is????????

4) Waardoor duurt het tweede deel van de cyclus bij elke vrouw even lang (14 dagen), en waardoor is de duur van het eerste deel verschillend?

Het zijn veel vragen maar ik zou heel graag daar antwoorden op krijgen.

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 15:56

Ik zal proberen zo goed mogelijk te antwoorden,

Bij vraag 1 zou deze prent misschien wat meer duidelijkheid kunnen scheppen:
Geplaatste afbeelding
(In mijn bio boeken heb ik een veel betere prent, maar mijn scanner is stuk, dus helaas, dan maar het hele internet afgezocht)
Even wat verduidelijken, voor zover ik weet, is het niet zo dat 1 cel automatisch voor 4 spermacellen zorgt, ik denkt dat dat 1 cel eerst in 2 cellen kunnen delen, daarna die 2 in 4, enzv... Enkel de het laatste rijtje zijn echt spermacellen.
Als je 64 spermacellen hebt op het einde dan heb je volgens mij 6 delingen gehad.

Bij vraag 2 denk ik (want ik snap je vraag niet zo goed) dat je vergeet dat bij meiose van 1 cel naar 4 dochtercellen gaat.

Geplaatste afbeelding
Na een eerste deling heb je dus 2 keer 2n en na de tweede keer heb je 4 keer 1n

Vraag 3 weet ik zelf niet zo goed, maar ik meen mij te herrineren (aub, iemand corigeer mij als ik fout ben) dat in een eicel na de ovulatie een poollichaam mee komt, die twee zitten aan mij vast, maar dit ben ik echt niet zeker.

Vraag vier is volgens mij omdat eens de eicel uit de eierstok is, ze telkens met ongeveer dezelfde snelheid in de baarmoeder komt, daarbij kan er volgens mij na de ovulatie de hormonen verhouding ook niet meer zo zeer veranderen, het is nogal een strak schema en alle hormonen volgen elkaar mooi op.

Geplaatste afbeelding
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

mimi2140

mimi2140

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 16:50

Bij vraag 2 denk ik (want ik snap je vraag niet zo goed) dat je vergeet dat bij meiose van 1 cel naar 4 dochtercellen gaat.

Na een eerste deling heb je dus 2 keer 2n en na de tweede keer heb je 4 keer 1n

Vraag 3 weet ik zelf niet zo goed, maar ik meen mij te herrineren (aub, iemand corigeer mij als ik fout ben) dat in een eicel na de ovulatie een poollichaam mee komt, die twee zitten aan mij vast, maar dit ben ik echt niet zeker.

Heel erg bedankt voor de moeite

Waarvoor dienen de 3 poollichaampjes? als voedsel voor de eicel? en wat is een vaderlijke en moederlijke chromosoom?

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2006 - 17:31

Ik denk dat die poollichamen dan gewoon worden afgebroken, ze hebben geen verdere functie.
De vaderlijke chromosoom is waarschijnlijk de chromosomen afkomstig van de spermacel (dus van de man) en de moederlijke waarschijnlijk van de eicel.
Tenzij dat je iets anders bedoelde?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

mimi2140

mimi2140

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 13:19

Ik denk dat die poollichamen dan gewoon worden afgebroken, ze hebben geen verdere functie.
De vaderlijke chromosoom is waarschijnlijk de chromosomen afkomstig van de spermacel (dus van de man) en de moederlijke waarschijnlijk van de eicel.
Tenzij dat je iets anders bedoelde?

Heel erg bedankt voor die antwoorden Flanders :)

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 09:50

3 poollichaampjes ? Ik heb altijd gehoord dat er 2 werden gevormd. Deze bevatten het DNA dat niet in de eicel terecht komt. Kortom er moet 2 keer een poolliuchaampje worden gevonden. De precieze functie is volgens mij nog niet helemaal duidelijk. Ze zeggen dat bij sommige diersoorten de poollichaampjes een functie hebben bij het opzetten van een lichaamsas.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 augustus 2006 - 10:43

Op deze figuur kun je toch 3 poollichamen zien? Op het einde kom je 4 cellen uit, slechts 1 is bruikbaar, de rest zijn poollichamen.
Of ben ik zo verkeerd?
Geplaatste afbeelding
Our team needs you!

mimi2140

mimi2140

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2006 - 16:31

Ik heb nog een vraag:

Er staat EEn karyogram is een fotografische weergave van de chromosomen in hun metafase. Als men weet dat een ùenselijke spermacel ongeveer 3 miljard basenparen bevat, dan kan men het aantal basenparen binnen een karyogram van een leukocyt (wittebloedcel) ongeveer gelijkstellen aan:

A 12 miljard
B 9 miljard
C 6 miljard
D 3 miljard

Ik had C maar de antwoord was A

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2006 - 16:39

'ùenselijke' moet 'menselijke' zijn?

Tijdens de metafase heeft het DNA zich al gedupliceerd. Echter de cel heeft zich nog niet gedeeld. Dit zal pas in de Telofase en Cytokinese gebeuren. Een spermacel bevat N. Een die zich in de interfase bevind bevat 2N. Een cel in de metafase bevat 2 * 2N.
"Meep meep meep." Beaker

mimi2140

mimi2140

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2006 - 18:30

Een cel in de metafase bevat 2 * 2N.

maar de meiose is toch

2n
n n
nn nn
Dus bij de metafase 1, voor de deling is het 2n en niet 4n?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2006 - 18:56

Klopt, om die verwarring niet te laten ontstaan zei ik ipv 4 N ook 2 * 2N.
"Meep meep meep." Beaker

BasB

BasB

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2006 - 20:56

van die eerste vraag: een kiemcel kan ook mitose ondergaan dus hij zal eerst enkele mitosen en daarna de meiosen ondergaan: 64/4=16 en 16/2=8 en 8/2=4 en 4/2=2 en 2/2=1 Dus heb je 4 mitosen en 1 meiose.

Van die poollichaampjes: 2 en geen 3, ben ik zeeeer zeker, want een poollichaampje ondergaat geen meisoe II omdat het te klein is. Functie van het poollichaampje: alle kansen geven aan de oocyt qua voedingsstoffen, cytoplasma en enzymen etc. Maar dat ben ik niet zeker, lijkt mij het meeste logische.

En van je laatste vraag met die basenparen: spermacel bevat n chromosonen en een leukocyt bevat er 2n. Stel dat je in de spermacel 2 losse strengen (bv: | |) hebt, dan heb je in een gewone cel 4 X'en (of 8 keer | ). Dus 3mil *4=12 mil

Wss veel te laat met antwoorden maar hoe was je ingangsexamen gegaan?

Eveline

Eveline

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2009 - 10:09

van die eerste vraag: een kiemcel kan ook mitose ondergaan dus hij zal eerst enkele mitosen en daarna de meiosen ondergaan: 64/4=16 en 16/2=8 en 8/2=4 en 4/2=2 en 2/2=1 Dus heb je 4 mitosen en 1 meiose.

Dit is al een topic van een hele tijd geleden, maar ik zit nog met deze vraag.
De persoon hierboven zegt dat er dus 5 delingen zijn: 4x mitose en 1x meiose. De antwoordmogelijkheden zijn:

A) 6 delingen uit een cel met 8 chromosomen
B) 6 delingen uit een cel met 32 chromosomen
C) 5 delingen uit een cel met 8 chromosomen
D) 5 delingen uit een cel met 32 chromosomen

Ik zou D antwoorden, maar het antwoord is blijkbaar B, dus 6 delingen...
Ik begrijp de 32 chromosomen, dus A en C kan ik in ieder geval schrappen.
Zouden ze meiose als 2 delingen aanzien? Dus meiose 1, meiose 2 en 4 mitoses?

Als iemand hier duidelijkheid over kan geven?

Heel erg bedankt!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2009 - 11:06

Meiose gaat inderdaad over een totaal van 2 delingen, zoals je ook duidelijk in het plaatje hierboven kan zien.
"Meep meep meep." Beaker

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2009 - 11:11

Verder is deze vraag een klassieker die al enkele keren is langsgekomen:

http://www.wetenscha...showtopic=66278
http://www.wetenscha...showtopic=69400

De antwoorden in die topics zijn overigens niet altijd correct.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures