Springen naar inhoud

[taal/wiskunde] hoofdspanningsgedaante

• Log in om te kunnen reageren

hexa

hexa

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 11:04

Nog een vraagje over spanningstensoren: weet iemand wat "hoofdspanningsgedaante" in het engels is of weet iemand een ander begrip ervoor in het nederlands? Principle stress something? google kent dit begrip niet, en mijn woordenboek ook niet. Wat wordt ermee bedoelt?

Hexa

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 11:12

Betekent dit niet dat het assenstelsel zo gekozen is dat er geen afschuifspanningen op het object werkt, maar alleen maar hoofdspanningen?

Dat zou dan vertalen ergen is de richting van "in the principle stress plane"
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

hexa

hexa

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 11:25

Betekent dit niet dat het assenstelsel zo gekozen is dat er geen afschuifspanningen op het object werkt, maar alleen maar hoofdspanningen?

Dat zou dan vertalen ergen is de richting van "in the principle stress plane"

Tja, was ook mijn idee. Een typische vraag is: "breng een spanningstensor (5 0 2 // 0 3 0 // 2 0 3) op hoofdspanningsgedaante". Dat had ik tijdens het laatste tentamen gedaan en geen punten ervoor gekregen. Of de berekening is fout of de methode; en de docent is er op dit moment niet dus ik kan niet vragen wat de bedoeling is. Als jij gelijk hebt is het waarschijlijk toch de berekening :) dus verder oeffenen. Wiskunde als niet-nederlander is niet zo makkelijk...

Hexa

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 11:41

"breng een spanningstensor (5 0 2 // 0 3 0 // 2 0 3) op hoofdspanningsgedaante"

Mijn methode: de matrix roteren in het xz-vlak (dus roteren rond de y-as), zodat het een diagonaal matrix wordt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 augustus 2006 - 12:54

Methode: de componenten van de hoofdspanningen zijn de diagonaalelementen in de matrix, dus: diagonaliseer je matrix (eigenwaarden/eigenvectoren). Dit is een zuiver algebra´sche aanpak, je kan het ook meer meetkundig aanpakken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures